Australië 2010

Week 7

Maandag 12 april

Na een heerlijk ontbijt wat de eigenaars zelf gebakken hebben zijn we de auto gaan inladen. De broodjes die over waren konden we als lunchpakket meenemen. De weg naar Hobart was de A3 volgen. Halverwege zijn we afgeslagen naar Port Arthur. Dit was van vroeger uit de gevangenis van Tasmanie. Hier hebben we de oude ruines kunnen zien en in het museum konden we door middel van een speelkaart een persoon volgen die vroeger daar gevangen had gezeten. Het enige wat niet mee zat was het weer. We hebben de hele dag motregen gehad. Maar we hebben met zijn 4 wel genoten. Hierna zijn we doorgereden naar Hobart. Hier zaten we midden in het centrum waar we een hotel hadden. De hotel kamer zag er goed uit. We zaten ongeveer 10 minuten van verschillende restaurantjes af dus we hebben lekker gegeten in een Portugees restaurant. Terug in het hotel was er een gemeenschappelijke ruimte waar de kachel lekker aanstond en we nog lekker gekaart hebben.

Dinsdag 13 April

Na een standaard brood ontbijt zijn we met de auto naar de Wellington Mountain  gereden. We hebben even getwijfeld of we dit zouden doen maar het weer klaarde langzaam op dus de berg van 1200 meter durfde we wel op te rijden. Op de top stond de Tv toren en een uitkijk post. Op de top was het makkelijk om de deuren van de auto open te krijgen want deze werden gewoon open geblazen door de wind. Met een trui en een regenjas en muts was het goed uit te houden en konden we mooie foto’s maken van de uitzichten en de weg waaiende wolken. Een stukje lager als de top hebben we een wandeltocht gelopen. Met zijn 4 hebben we de berg afgelopen en op een gegeven moment kwamen we de asvalt weg tegen. Geert en ik zijn sneller omhoog gelopen en hebben de binnen doorweg gepakt om sneller bij de auto te komen. Tante Sis en Marie liepen de asvaltweg omdat deze minder stijl was. Wij zijn met de auto naar onder gereden en halverwege hebben we de dames opgepikt. Tegen het middag uur zaten we allemaal weer in de auto en hebben we via een andere route een rondtour gemaakt langs de kust op het land wat onder Hobart ligt. Hier zijn we ook langs een Appelmuseum gekomen. Het voor portaaltje hebben we veel souvenirs gezien en van de verschillende soorten appeljams en drank kunnen proeven. Het museum zelf zijn we niet binnen gegaan. Wat ze hier niet kennen is appelstroop. Vanavond hebben we lekker bij de Mexicaan gegeten en hebben we s`avonds weer gekaart in de gemeenschappelijke ruimte. Later op de avond kwamen er nog meer gasten en de eigenaar van het hotel waar we nog even mee gepraat hebben. Hierna was het tijd om gewoon lekker naar bed te gaan.

Woensdag 14 April

Na het ontbijt hebben we de auto ingeladen en zijn we op weg gegaan naar Strahan. Onderweg hebben we een aantal (9) caches opgelost. Het weer was in de morgen wel aardig. Het was zonnig maar wel winderig. In de middag werd het eigenlijk alleen maar slechter. De laatste 2 uur hebben we in de regen en mist gereden. Dat was wel jammer want we reden vandaag door een berg gebied van Tasmanie en we verwachten dat we anders mooie vergezichten hadden gezien. Halverwege de route zijn we door een klein plaatsje Tarralean gekomen. Hier was een grote waterkracht centrale en het was enorm om te zien hoeveel buizen er over de berg gingen en in hoeveel energie draden deze omgezet werden. Tevens kwamen we door het plaatsje Queenstown. Hier hebben we de auto weer vol getankt en zijn we door het dorpje gereden om de oude gebouwen te bezichtigen. In het plaatsje Straham hadden we snel het hotel gevonden en zijn we ons gaan inchecken. Tevens hebben voor morgen een boottocht geboekt. In de hotel kamer hebben we eerst onze bagage gedropt en zijn we het dorpje in gelopen om bij een restaurant lekker te gaan eten. De maaltijd bestond uit vis en kangoeroe. Het smaakte beide erg goed. Terug op de hotel kamer hebben we een kaartspel gedaan onder een genot van een lekker rode wijn en wat oude kaas. Even de laatste administratie dingen geregeld.

Donderdag 15 April

Vandaag zijn we vroeger opgestaan omdat we met de boot de Gordon River op gaan. Tegen kwart over 7 zaten we aan het ontbijt en hebben we lekker gegeten. Langzaam aan liepen we naar de haven waar we tegen kwart over 8 de boot op liepen. We hadden 2 stoelen aan het raam. Jammer dat het weer in het begin niet zo mee speelde want het regende toen we de haven uit vaarden. Een klein half uurtje later was het droog en zijn geert en ik het boven dek op gegaan. Hier waaide we bijna weg maar het regende gelukkig niet meer. We zijn naar zee gegaan waar we langs een kleine meeuwekolonie gevaren zijn. Hierna zijn we snel terug de baai in gegaan en zijn we langs verschillende viskwkers langs gevaren. Hier doen ze dat met grote ronde netten in de zee. Uiteindelijk zijn we de rivier in gevaren die ons het regenwoud in voerde. Na een klein kilometer de rivier op gevaren te hebben zijn we het regenwoud in gelopen en hebben we een klein ronde gemaakt. Jammer dat je met een boot was want je liep in een bijna menselijk treintje. Terug op de boot hadden we tijdens het varen een voortreffelijke lunch. Als laatste meerde we aan op het eiland Sarah Island. Dit was het eerste gevangen eiland van Tasmanie en een proef om te kijken of deze methode zou werken voor Port Arthur. Hierna zijn we terug naar de haven gegaan. Tegen kwart voor 3 waren we aangemeerd en hebben we in het dorp nog een kleine wandeling gemaakt. We gingen naar een waterval.  Hier hadden we ook een cache gelicht. Moe maar voldoen zijn we terug naar het Hotel gelopen waar we nog wat gedronken hebben voordat we richting het restaurant gegaan zijn. In de avond hebben we gekaart en hebben we het internet weer bijgewerkt.

Vrijdag 16 April

Na het ontbijt hebben de auto ingepakt en zijn we verder gereden naar ons laatste hotel. Onderweg zijn we door een zilverdorpje Zeehan gereden. Dit viel een beetje tegen omdat we meer oudere gebouwen verwachten. Deze hebben we echter niet echt gezien. Hierna zijn we naar het National park Cradle Mountain gereden. Hier hebben we eerst een bus tocht gehad met een gids die ons veel vertelde over de flora en fauna en de ontwikkeling van dit natuurgebied. We zijn naar een meer gegaan en we hebben de locatie en replica van de gebouwen gezien van de persoon die het park heeft opgericht. De bus bracht ons weer terug bij de auto. We zijn zelf nog naar het station van de ranger gereden waar we nog een kleine wandeltocht gestart hebben. Hier heeft Marie de eerste Kangoeroes van deze reis gezien. Van hieruit zijn we naar het laatste hotel gereden. Dit lag iets voor het plaatsje Moina in de bergen. Het was een erg mooi gelegen hotel. Midden in de bossen. We hadden een cabin. Er was een balkon met uitzicht op de bossen achter ons. We waren tegen half 5 in de huisjes en om half 7 hadden we het diner. De tussentijd hebben we gevuld met iets te drinken en te kaarten. Het eten was erg lekker en ter plekken werden ook de kangoeroes en possums in het wild gevoerd wat wij konden zien. Na het eten hebben we nog even bij elkaar gezeten en zijn daarna lekker naar bed gegaan.

Zaterdag 17 April

Geert en ik waren vroeg opgestaan omdat we wilde kijken naar de dieren. Nou we hebben een horor film voor ogen gehad. Namelijk een possum had een ander dier geprobeerd te doden. We zijn nog even naar een open stuk bos gegaan om te kijken of we hier nog dieren zagen maar dat was niet het geval. Na het ontbijt hebben we de auto gepakt en zijn we een korte wandeling gaan maken. Hier hebben we nog een aantal foto’s gemaakt. Van hier uit zijn we naar Devonport gereden. Halverwege zijn we nog gestopt in het plaatsje Sheffield. Hier zijn heel veel muurschildering die we bewonderd hebben. In Devonport hebben we bij het strand wat gezeten en gelopen en we waren tegen kwart over 2 op het vliegveld. Hier waren we ongeveer een uurtje alleen op de wereld want alles was nog dicht. We hebben gekaart en tegen 4 uur konden we ons inchecken en ging de tijd ook sneller. De vlucht verliep goed. In Melbourne werden we opgehaald door een vriend van Tante Sis. We hebben nog even siteseeing Melbourne gehad. Zo heeft geert even bijna alle hogen gebouwen van Melbourne gezien. Tegen half acht waren we thuis. Na het eten heeft Tante Sis Henny gebeld. Deze wist te vermelden dat er door de vulkaanuitbarsting in IJsland er geen vliegtuigen landen in bijna geheel Europa. Wij hebben maar gelijk even de informatielijn van Quantas gebeld. We hebben een telefoonnummer achtergelaten en nu is het afwachten wanneer ze ons terug bellen. Het zal niet lang duren voordat we naar bed gaan want we zijn allemaal moe.

Zondag  18 April

Na het opstaan wist tante Sis te melden dat op het nieuws verteld werd dat alle vluchten naar Europa uitgesteld zijn tot nader bericht. Bij Quantas en de luchthaven in Melbourne krijgen we niemand er aan. Geert wordt er een beetje moedeloos van dat de informatieverstrekking zo slecht is. Om 11 uur zijn we naar het plaatselijk infocentrum gegaan waar we gebruik mogen maken van de pc om uit te zoeken wat er nu precies aan de hand is en wat we moeten doen. Men geeft nl aan dat we wel tot Hong Kong kunnen maar vanaf daar zijn alle vluchten gecanceld. Uit eindelijk hebben we besloten om hier te blijven tot nadere informatie dat we weer terug naar ons Venray kunnen. Om drie uur is Yvonne en Sis nog een keer naar het infocentrum gelopen of er nog nieuws was. We hadden altijd gedacht dat het leuk zou zijn uitstel van een vlucht maar de onzekerheid van wanneer vertrek je nu echt naar huis en dat je je al had ingesteld dat je maandag thuis zou zijn maakt het niet erg leuk. Tevens kun je eigenlijk niks plannen omdat je niet weet wanneer je vertrek. Hopen dat we de komende dagen meer info krijgen hoe lang dit alles gaat duren en dat we dan misschien nog iets leuks kunnen gaan doen. Vanavond hebben we lekker gegeten en s’avonds hebben we als vanouds gekaart en heeft geert gepoogd om formule 1 gekeken.