Australië 2010

Week 4

Maandag 22 maart

We hadden de wekker om 6 uur gezet. Dit omdat s’ochtends vroeg de kangoeroes dan het strand op komen om wat zee water te drinken om hun zout gehalte op peil te houden. Nou we hoefde niet eens het strand op te gaan. Namelijk toen ik naar de wc ging zat er voor de deur een kangoeroe. Hij schrok net zo erg als ik van hem. Ook toen we het strand op liepen zagen we nog op de camping een kangoeroe die zich aan het wassen was. Hij bleek ook nog een kleintje te hebben die ook uitgebreid gewassen werd en op het einde kwam hij zelfs uit de buidel. Op het strand was de temp als gevoels matig natuutlijk ongeveer 22 graden en we zagen verschillende kangoeroes al op hetstrand. Sommigen waren heel schuw andere kon je toch goed benaderen om een foto te maken. Het was gewoon een belevenis omdat mee te kunnen maken. Ook hier zag je wat voor enorme schade de cycloon heeft aangericht. Het water heeft stukken delen van het land gewoon mee genomen. Op de camping zelf was het ook duidelijk te zien. Een wc unit was geheel verwoest doordat er een boom op gevallen was. Tevens zag je overal kokosnoten, grote takken en bomen op de grond liggen gewoon omgeknakt. Nu terug kijkend op de laatste 24 uur was het een hele belevenis die goed is afgelopen maar die ook spannende momenten gekend heeft. Het leuke is eraan dat we met 3 campers in hetzelfde schuitje zaten en dat je zo ook een stuk verbondenheid krijgt en het heel gezellig was. Na de middag zijn we verder gereden naar airly beach. Naar whitesundays. We zijn zo ver niet gekomen. Halverwege de weg er naar toe zijn we in een winkelcentrum wat inkopen gaan doen. De supermarkt was ook de enige winkel die nog open was de rest van de winkels was vanwege de cycloon (geen water en elektriciteit) nog gesloten. In de winkel kregen we te horen dat ze verwachten vrijdag pas weer alles op orde was. Wij hadden zoiets van dan gaan wij ook niet hier zitten. Wij zijn omgekeerd en naar Bowen gereden. Hier hadden we een camping aan de golfbaan en daarachter lag de kust. Het bbq is letterlijk in het water gevallen want we waren net op de camping en toen begon het te gieten en het heeft niet meer opgehouden tot ergens in de nacht. We hebben binnen in de camper het gezellig gemaakt.

Dinsdag 23 maart

Vandaag werden we weer door de vogels wakker en na een lekker douche en ontbijt zijn we tegen half tien aangereden. We hebben in Ayr de Mac donalds cafe bezocht. Dit moeten ze in Nederland ook gaan creëren, want de koffie is daar echt lekker.  We hadden een lekkere mochas gedronken en de laatste 50 minuten van de laptop gebruikt om caches te zoeken die we vandaag op ons pad lagen. Nadat de laptop bijna was uitgeschakeld zijn wij op pad gegaan en de eerste 3 caches hadden we dicht in de buurt. De andere caches lagen op de route en we hebben een schitter Wetland park gehad in Ingham. Wetland moet je nu letterlijk en figuurlijk lezen. Want door het weer liepen we nu over de paden door het water J.Hier hebben we ook het natuurlijk elftal van het Amerikaans football van Australië gezien. Namelijk door de natheid hadden bijna alle kangoeroes het hogerop gezocht op het naastgelegen football veld. Tevens hebben we een geniaal idee gezien om in Nederland een nieuwe cache te maken. Alleen nog even de goede locatie zoeken. De gehele route verliep goed en het weer was heerlijk warm/heet. Hoe meer we richting camping gingen hoe meer het weer zich ging betrekken. Bij aankomst zijn we daarom maar eerst gaan bbq. Bij de bbq kwamen nog een ander Nederlands stel tegen die nu al 2 maanden in Australië waren en nog 2 maanden voor de boeg hebben. Stiekem waren wij daar toch wel jaloers op ook al is 7 weken ook al riant. We hebben met zijn 4 lekker gebabbeld en de gehele avond bij de bbq gekletst. Het weer was de spelbreker want tegen 10 uur begon het te regenen en is ieder zijn eigen gang gegaan.  Morgen kijken we wel verder wat we gaan doen.

Woensdag 24 maart

Vandaag hebben we na het ontbijt en het opruimen nog even naar het strand gegaan van het plaatsje Forrest Beach. Dit viel ons een beetje tegen. Was niet zo mooi dan dat we gewend waren (erg he). Van hieruit zijn we richting Flying Fish Point gereden waar we aan het eind van de dag op een camping wilde zitten. Op de weg er naar toe hebben we 3 caches gedaan die we gisteren al uitgezocht hadden.  Daar zat er een tussen die voor terrein nummer 3 had maar naar onze zeggen had dat wel een 4 mogen zijn. Dat was namelijk in 120 meter veel stijgen op een eigenlijk niet zichtbaar pad. In het begin liep je tussen riet/gras wat bijna net zo groot was als ik zelf. Halverwege had je een schitterend uitzicht op de valley. Daar hebben we natuurlijk even van genoten. We hebben halverwege de A 1 een toeristische route gevolgd wat ons langs Mission Beach leide. Zeer mooi daar liep de weg gewoon langs de zee op. Hier hebben we voor 1 Australische dollar 6 bananen gekocht bij een bedrijfje waar ze de bananen ook plukte en transport klaar maakten. Het was leuk om te zien hoe dat gebeurde. Op deze weg hebben we ook de emoe in het wild gezien. We werden er door de borden al voor gewaarschuwd en wij hadden niet verwacht ze te zien maar er stond zowaar een langs de kant van de weg. Deze is wederom weer digitaal vastgelegd.  In het stadje Innisfail hebben we de mac weer opgezocht en hebben we caches voor morgen gezocht en gekeken wat we in Cairns allemaal gaan doen. We willen vanaf morgen namelijk 3 dagen op dezelfde camping blijven en vanhier uit dagtripjes maken.  Morgen gaan we maar eens informeren wat in Cairns de mogelijkheden zijn voor het Great Barriere Reef. De camping zelf is redelijk. We hebben betere gehad. Gelukkig hebben de buren de tv nu iets zachter staan, want in het begin konden we alles letterlijk volgen. Vanwege het weer hebben we geen bbq gedaan want tijdens het koken hebben we de voorspelde regenbui gekregen. Na de regen was het weer nog steeds zwoel. We zitten nu met deur open de wind op te vangen voor een beetje verfrissing. Ik denk dat het vandaag niet echt laat gaat worden want we zijn allebei lekker duf.

Donderdag 25 maart

Vanochtend was het bewolkt toen we opstonden. We hadden even lekker uitgeslapen dus na de standaard dingen zijn wij om half tien de camping af gereden. We gaan naar Cairns en onderweg hebben we 7 caches gelicht. Doordat we op caches jacht gingen kwamen we op een weg door het regenwoud. Hij was semi geasfalteerd maar wel mooi om te rijden. Ook met je camper door een echt Australische wijk crossen is best lachen. Halverwege de dag is het gaan regen en deze regen houdt nog steeds aan. Al zijn de pauze tussen de buien iets langer aan het worden. We zitten nu op de Coolwater camping zo’n 7 km van Cairns in het plaatsje Brinsmead. We kwamen tegen 4 uur op de camping aan en het ziet er allemaal goed uit. Ik kan me wel voorstellen dat ik in het hoogseizoen op deze camping me niet echt prettig voel want dan heb je dus zo’n veel man op een klein stukje. Nu is het lekker rustig. Wij blijven hier nu tot zondag staan. Bij de balie hebben we inlichtingen gevraagd over een tocht naar het Great Barriere reef en de skyline kabelbaan. Afhankelijk van het weer morgen beslissen we wat we gaan doen. Vandaag ook nog de broodnodige was gedaan. Aangezien het dus zo regenachtig weer was heb ik deze was ook maar in de droger gestopt want dan weet je zeker dat het droog is. Morgen hoop ik op iets beter weer want dan kan ik de rest wassen. Zo hebben we alles schoon voordat we naar Alice Spring gaan. Vandaag hebben we lekker kunnen bbq in de overdekte Camp kitchen. Wij zaten lekker droog en buiten goot het pijpenstelen. Afhankelijk van het weer bekijken we wat we morgen gaan doen.  We hebben een rustige avond gehad.

Vrijdag 26 Maart

It’s raining again! Voor ons gevoel heeft het de gehele nacht geregend. We hadden niet zo veel zin om op te staan want eerlijk gezegd zijn we de regen een beetje beu. We wilde vandaag de Sky Rail doen maar vanwege het weer hebben we dat niet gedaan. Je hebt dan namelijk geen mooie uitzichten en das wel jammer. Maar voordat we de camping konden verlaten hebben we eerst de camper verplaats naar een hoger gelegen plekje op de camping. Vanwege de vele regen is de rivier die achter ons lag en gisteren ongeveer een meter beneden ons stroomde. Zo ver gestegen dat de straat voor een deel al blank stond en dat onze plek in gevaar was. Onze buurman (caravan) zat met zijn voortent al in het water. De camping keuken was geheel onderwater gelopen. Na het verplaatsen hebben we ontbeten en hebben we de camping verlaten. We zijn naar Mareeba gegaan. Een kleine 10 kilometer voor dit plaatsje was er een koffieplantage die je kon bezichtigen. Bij aankomst hebben we een video gezien hoe het bedrijf ontstaan is en hoe ze zich ontwikkeld hebben. Hierna hebben we de machines gezien die ze hanteerde om te oogsten. Men zegt dat ze deze zelf ontwikkeld hebben. We hebben ook verse koffie bonen kunnen proeven. Eerlijk gezegd het zachte vliesje wat er om heen zit. Het is net een kleine  dop pinda. Je knijpt in de boon en de buitenvlies gaat kapot. Hier komen twee koffieboontjes uit. Als je deze in je mond stopt dan proef je een lichte zoete koffie smaak. Echt lekker. Omdat er te weinig personeel was hebben we niet over de plantage gereden maar tegen korting hebben we wel van alles gezien en geproefd om een indruk te krijgen. De koffie die we kregen was echt heel lekker. Omdat we het jammer vonden dat we niet naar de plantage konden wilde we naar het koffiemuseum gaan. We zijn er uiteindelijk niet naar binnen gegaan alleen in het voorste gedeelte waar ze een  winkeltje hadden. Het viel ons een beetje tegen. Toen we terug liepen naar de camper kwamen we de Duitse mensen weer tegen die met ons op de berg hadden gestaan tijdens de cycloon. We zijn met hun terug gelopen en hebben nog een thee/koffie gedronken. Hun wilde de watervallen van Mila Mila?? zien. Dit vonden wij te ver om te rijden omdat we ook de camping al geboekt hadden en morgen naar het rif gaan. Wij zijn terug gereden en heb ik de hoogst noodzakelijke laatste dingen voor Alice Spring nog gewassen. Deze hangen al weer binnen te drogen omdat het voor de verandering weer regent. Al was het weer toen we in Mareeba waren toch beter. In ieder geval lichter en droog. Maar hoe meer we weer richting Cairns reden hoe meer het ging regen. Op de camping aangekomen was het water wel wat gezakt alleen was het nog steeds erg nat. We hebben lekker gegeten en hebben van alles gedaan. Spullen voor morgen al voorbereid. We zullen redelijk op tijd in bed liggen omdat we morgen vroeg moeten opstaan om op tijd de boot te halen voor het Great Barriere Reef.

Zaterdag 27 maart

Vanochtend ging om kwart over 6 de wekker en kort hier na zijn we opgestaan. We zijn na het ontbijt richting de haven van Cairns gereden omdat we daar met de Reef Madgic naar het Great Barriere Reef zouden gaan. Het zal je niet verbasen maar de tocht er naar toen verliep in de regen. We zouden met een catamaran motorboot naar een ponton gebracht worden. Van het ponton kon je de verschillende activiteiten uitvoeren. De tocht er naar toe duurde ander half uur en de zee was vrij heavy. Geert had zeeziek tabletten ingenomen maar dit werkte niet effectief dus die heeft ongeveer het laatste uur buiten aan het dek gezeten met een zakje in zijn handen. Ik had gelukkig nergens last van.  In de buurt van het ponton zwommen nog een paar dolfijnen met ons mee. Aan de reactie van de crew te zien kwam dit niet vaak voor want zelfs deze  mensen haalde snel een fotocamera voor de dag. Met hem nog ongeveer 20 andere mensen. Op het ponton was geert gelukkig niet ziek meer en hebben we een hele dun lycra surfpak aan getrokken en de snorkel spullen gepakt. Wat je ziet als je in het water komt is echt niet te geloven. Zo mooi. Verschillende kleuren vissen en het koraal is schitterend. We hebben in totaal denk ik wel 4 uur in het water gelegen. Hiernaast hadden ze ook nog een boot waar je in het onderste ruim gaat zitten en je van hieruit door vensters het koraal kan zien. Zo hebben we nog langzaam over het koraal gevaren en ook nog verschillende vissen (klein haaitje) gezien. Tijdens een van de snorkel momenten zijn er ook onderwater foto’s gemaakt met vissen en koraal. Op het ponton en in het water hebben we perfect weer gehad. Het waaide behoorlijk maar was een warme wind. Door de wolken hebben we weinig last van de zon gehad en het heeft niet geregend. De terugreis met de boot naar Cairns was iets rustige omdat we de wind in de rug hadden. Geert is niet meer ziek geweest en we waren tegen 5 uur in Cairns. Nu, jullie mogen raden het weer was ?????? Inderdaad weer erg nat!!!! Terug op de camping zijn we gaan eten en hebben we de spullen ingepakt voor de reis van morgen. We moeten namelijk om 8 uur bij het verhuur bedrijf zijn. En om 11.30 uur vliegen we naar Alice Springs. Hopelijk met zon.

Zondag 28 maart

We mogen nog even twee uur wachten op ons vliegtuig naar Alice Spring dus hebben we even de mogelijkheid om weer iets te schrijven. We zijn vroeg opgestaan lekker gedoucht en snel wat gegeten. Geert had vanochtend me al heel vroeg gefeliciteerd. Hierna hebben we de camper schoongemaakt. Gelukkig was het vanochtend droog. We hebben de camper ingeleverd en hebben we gezegd van de lekkage. Uiteindelijk krijgen we 150 dollar terug gestort op onze credit gegevens. Nu maar hopen dat ze dit ook daadwerkelijk doen, maar we gaan maar even vanuit dat men eerlijk is. We hebben een taxi genomen naar het vliegtuig en hebben ons ingecheckt. Nu ben ik bezig met de laptop en wachten we op ons airplane. De vlucht naar Alice Spring verliep goed en na twee uur liepen we de eerste warme wind al te gemoed. We zijn met de taxi naar het hotel gegaan. Hier kreeg ik een kaartje van jullie allemaal. Hartstikke bedankt hij komt mee naar Nederland J  en hebben daar eerst alle natte spullen uitgehangen. Met dit weer droogt het wel lekker snel. We hebben de spullen zo om gepakt dat we morgen een rugzak hebben waar samen onze kleren in hebben en twee kleine dagrugzakjes. We mogen morgen weer vroeg op staan want om 5.55 worden we opgehaald. We zijn benieuwd. Vandaag hebben we een rondje stad gemaakt en hebben we wat ontbijt spullen gekocht. Nu even een uurtje internetten en vanavond gaan we lekker uit eten in een restaurant waar ze dieren uit deze omgeving klaarmaken. Lekker gezellig dus.