Australië 2010

Week 5

Maandag 29 Maart

Om kwart voor vijf liep de wekker af en zijn we maar gelijk opgestaan. Om kwart voor zes zaten we bij de ingang te wachten tot dat de organisatie ons zou ophalen. Met ons waren er nog meerdere die aan het wachten waren. Na een kleine 10 minuten kwamen er verschillende omgebouwde vrachtauto’s aan die de mensen kwamen ophalen. Zo was het ons al snel duidelijk dat er veel organisatie richting Uluru (Ayers Rock) afreisde. Wij waren de eerste die in de bus opgehaald werden. Uiteindelijk bestond onze de eerste dag uit 13 mensen inclusief Gavin de gids. Er waren in totaal 1 Duitser, 1 Australiër, 2 Engelse, 4 Nederlanders. Op het vliegveld van Yulara hebben we de 2 Franse en de 2 Spanjaarden opgehaald. Het was een leuke groep waar bijna iedereen wel contact met elkaar had. Vandaag hebben we bijna 450 kilometers gereden om bij de Uluru te komen. De weg zelf is vrij saai. Het zijn hele recht wegen en in totaal hebben we 2 x een bocht gemaakt. Na 1 uur hadden we een stop bij een kamelenfarm. Wij hadden het iets anders voorgesteld. Het was gewoon wat dieren achten een hek en erg toeristisch ingesteld. Met de mogelijkheid om  kameel te rijden. Alleen het echte farm gedeelte zag  je niet. We hebben hier wel een toilet pauze gehad en doordat je uit de auto kon had je meer mogelijkheden om met de andere mensen in contact te komen. Na een korte pauze zijn we verder gegaan. De natuur die we tegen kwamen was zeer mooi. 2 weken voordat wij er waren heeft het hier flink geregend. Dit was in de natuur ook te zien. Het was namelijk veel meer groen dan dat het normaal is. Bij de tweede stop zijn we uitgekomen bij een zoutmeer en Mount Conners (lijkt veel op de Uluru) waar we mooie foto’s konden maken. Hier hebben we ook echt gemerkt dat we last hadden van de vliegen. Dit hebben we tijdens de camper toer al van mensen gehoord maar nu was het ook duidelijk merkbaar. Als je geen vliegennet om je gezicht heb dan wordt je er echt gek van. Dan zijn de vliegen in Nederland in de zomer een zeldzaamheid. Nadat we eerst de lunch gegeten hebben op de plaats waar we ook zouden gaan slapen zijn we uiteindelijk naar het informatiecentrum van de Uluru gegaan. Hier hebben we de geschiedenis kunnen lezen van het ontstaat van deze omgeving en hun oorspronkelijke omgeving. Tijdens deze info en de situatie van de Aboriginals, in Alice spring hebben we ook kunnen zien dat de goede bedoelingen van de blanke van vroeger in deze situatie verkeerd is uitgepakt. AL merk je nu ook dat er ook goede initiatieven plaats hebben gevonden om het allemaal weer beter te krijgen/maken voor de Aboriginals. Na het museum was de tijd te laat om nog de gehele 10 kilometer te lopen maar hebben we langzaam om de berg heen gereden. We hebben ook nog een kleine 4 kilometer langs de berg gelopen en Gavin gaf ons uitleg over de verschillende planten, dieren en het ontstaan van de berg. Omdat we in de schaduw liepen was het goed uit te houden en we hebben mooie foto’s kunnen maken. Nadat we allemaal terug waren bij de bus zijn we verder gereden naar de sunset. Je staat dan op een bepaalde plek waar je een goed en mooi uitzichtpunt hebt op de Uluru. Hier aan gekomen zagen we allemaal bussen staan en mensen in pak met een tafeltje voor met champagne en zoutjes en een groente dip. Als groep zijde we nog tegen elkaar dat deze mensen wel meer zouden betalen dan wij. Bleek later dat er voor ons ook zo tafel gereserveerd was. Hier hebben we zo’n kleine ander halve uur gestaan en hebben we ontzettend veel foto’s gemaakt van de verschillende kleuren die de Uluru heeft als de zon onder gaat echt schitterend. Nadat de zon onderwas zijn we terug naar het kampement en heeft Gavin het vlees ge.b.b.q. en is de rest lekker gaan douche. Geert heeft het kampvuur klaargemaakt en tegen 10 uur zijn wij naar bed gegaan. Wij hebben lekker onder de sterrenhemel geslapen. Was qua temperatuur heerlijk.

Dinsdag 30 maart

We werden om 5 uur wakker gemaakt door onze gids, Gavin. We hebben alles snel opgeruimd en zijn naar de Kata Tjuta (The Oglas) gegaan. We zijn in het donker vertrokken en bij het begin van het wandelpad was de zon net aan het opkomen. De temperatuur was door de wind zelfs een beetje koud(24 graden) maar de wandeling die we liepen was schitterend. Pieter is na een tijdje terug gegaan omdat hij lichamelijk het niet aan kon. Wij zijn doorgegaan en Gavin is later weer bij de groep gekomen en heeft zo nog verschillende dingen van de natuur uitgelegd. Het uitzicht wat we bij de Valley of the Winds hadden was schitterend. Je had een mooi zicht op de natuur. We hebben hier pauze gehad en wat cake gegeten. Net toen we terug gingen kwamen er twee grote groepen aan. We waren allemaal blij dat we zo vroeg vertrokken waren. Weer bij de bus aangekomen zijn we al heel wat groepen tegen gekomen en was de temperatuur al zo strek gestegen dat het starten voor deze tocht nu nog  voor ons als Europeanen niet meer prettig zou zijn. We zijn terug naar de tenten gegaan. Een deel heeft zich nog gedoucht en de andere hebben de lunch voorbereid en de spullen opgeruimd. Hier hebben we ook afscheid genomen van Pieter en Elly omdat deze een korte programma hadden dan wij. Hierna zijn we naar Kings Creek Cattle station Gereden. Hier was ons tweede kampement. Deze avond hebben we gezamenlijk het eten voorbereid en dat bestond uit het klein snijden van groenten en brooddeeg klaarmaken. We hebben vandaag in kampovens (Dutch oven) gekookt. Wij waren benieuwd hoe Gavin dit zou doen omdat wij zelf ook zo’n pan hebben. (In Australië noemen ze het een camp oven omdat een Dutch oven hier een zwangere vrouw betekend) We hebben hier ook wat handig tips uitgehaald maar ook gezien dat hij tegen de zelfde problemen aan liep als wij. Nadat de ovens op de kolen stonden hebben wij nog een klein stukje gelopen naar de plaats waar we de zonsondergang goed konden zien. Na het avond eten is het programma voor de volgende dag besproken en zouden we nog vroeger wakker gemaakt worden. We zijn na het eten dan ook vrij snel naar bed gegaan. Het was de bedoeling dat we weer buiten zouden slapen maar omdat er muggen zaten hebben wij dat uiteindelijk niet gedaan.

Woensdag 31 maart

Om half 5 werden we weer gewekt. We hebben snel alles opgeruimd want we zouden vandaag hier niet meer terug komen. Tegen half 6 zaten we in de auto op weg naar Kings Canyon. Na een klein uurtje rijden waren we er en waren we niet de enige. Er stond al een grote touringcar en met ons arriveerde er ook nog twee andere organisaties. We hebben uiteindelijk gewacht tot dat de meeste mensen weg waren. De Engelse hadden besloten de Valley tocht te doen en de rest liep de berg op en ging op de berg de cirkel lopen. De berg op was steil maar goed te doen. Er waren natuurlijke traptreden gemaakt. Tijdens deze wandeling vertelde Gavin ook verschillende dingen. Wat opviel was dat dit gebergte heel anders opgebouwd was als de Uluru. Wel heel mooi. In de Garden of Eden hadden we de pauze en was er de mogelijkheid om te zwemmen. We waren uiteindelijk tegen 11 uur terug bij de auto. De tijd was nu aangebroken om de reis terug te maken. Deze zou niet over de snelweg gaan maar over een gravelweg. Was zeer leuk omdat we hier over een soort zandpad reden waar er verschillende plekken waren waar de kuilen behoorlijk diep waren of je gewoon door mul zand reed. Halver wegen deze weg kwamen we een groep wilde paarden tegen en een grote hagedis. Hier hebben we ook de lunch gegeten. De avond er voor hebben we al sandwich gemaakt en aten we nu de quiche erbij en wat tomaten e.d. Uiteindelijk kwamen in het dorpje Hermannsburg uit. Hier namen wij (de Duitser, Australiër, Spanjaarden en  Fransen en wij) afscheid van de Engelse en Gavin. Hun hadden nog een dag meer geboekt dan wij. Wij gingen met een collega van Gavin terug naar Alice Spring naar het hotel. De Franse werden eerder afgezet bij hun hotel. De rest moesten allemaal bij het zelfde hotel zijn. Wij hebben s’avonds afgesproken om nog gezamenlijk in het restaurant te gaan eten. We zijn echter eerst gaan douche en hadden al een dele van de bagage weer omgepakt zodat we morgen weer op reis konden. Het eten in het restaurant was gezellig en lekker. Tegen 10 uur zijn wij naar bed gegaan. We waren ook echt moe.

(sorry dat we het zo kort omschreven hebben maar wat we deze drie dagen  hebben gezien kun je eigenlijk niet omschrijven. Kom en ervaar het zelf)

Donderdag 1 april

We hebben eerst uitgeslapen (8.00 u). We hebben een deel van de foto’s van de afgelopen 4 dagen gezien en zijn toen toch echt maar gaan douche omdat het anders te laat zou worden. We hebben de laatste spullen gepakt en zijn naar de lobby gegaan. In de lobby hebben we een  half uur gewacht op de airport shuttel bus. In dit half uur hebben we weer een deel van de foto’s gezien. De buschauffeur was een gezellige kerel die wel van een geintje hield. Wij dachten dat het een Nederlander was en achteraf bleek dit ook zo te zijn. Bij het terug geven van de bagage zei dank je wel. Zo kwamen we aan de praat en bleek hij een Nederlander die nu al 20 jaar in Alice Spring woont. Hij kwam ook uit Limburg namelijk Koningsbosch. Was weer een leuk kort momentje. Op de airport hebben we wat gegeten en hoefde we niet lang te wachten. Na een uurtje zaten we in het vliegtuig. Jammer was dat Geert en ik niet naast elkaar zaten maar achterelkaar met 3 rijen er tussen. Ik zit tussen 2 dames die op een congres zijn geweest en eigenlijk niks zeggen. Geert zit met alleen maar mannen en een daar van is een backpakker. In de vlucht heb ik de stukjes geschreven en de foto’s gedraaid. Daar heb je namelijk mooi de tijd voor op de luchthaven hebben we de bagage en de auto opgehaald en zijn we naar een camping gereden op 10 km van Adelaide in het plaatsje Mitcham. Hier hebben ze alleen nog maar een zeer luxe huisje waar we in kunnen. Ze waarschuwen ons ook dat hier de Paasvakantie is begonnen en het dus zeer moeilijk zal zijn de komende week om een overnachting te vinden. (we zullen het wel merken). Na het inchecken nog even snel voor de komende dagen wat te eten gehaald en de avond lekker buiten op het terras voor het huisje wat algemene dingen gedaan als het verslag en de foto’s bijwerken.

Vrijdag 2 april

Vandaag zijn we tegen acht uur opgestaan en hebben lekker buiten ontbeten. Na dat we alles opgeruimd hebben zijn we tegen half tien de camping afgereden. We hebben Adelaide via verschillende bergweggentjes (weet echt niet de straten meer) verlaten en zijn zo de M1 op gereden. Hebben onderweg 2 caches met succes gelicht J. (moeten nu weer eerst een mac vinden voor wat gratis internet J) Bij het plaatsje Meningie zijn we de Great Ocean Road opgereden en kwamen we langs een zoutmeer. Hier stond al een geel camperbusje. Deze mensen hadden hetzelfde idee als wij namelijk foto’s maken. Zo zijn we aan de praat geraakt. Het was een Australische koppel, waarvan de vrouw workshops gaf aan groepen. Vandaag gingen ze naar een Aboriginal dorp zo’n 10 kilometer verderop. Zo zijn we aan de praat gekomen over Aboriginals en nodigde ze ons uit om bij het museum langs te komen. We hebben eerst wat foto’s gemaakt en nog gepraat met een Duits stel wat 2 jaar aan het rondtrekken en werken was in Australië. Weer op pad was het even zoeken maar hadden we uiteindelijk de goede afslag gevonden om in Camp Coorong te komen. Hier was een cultuurcentrum waar dit stel de workshop gaf en wij kregen daar wat te eten en te drinken.  We hebben hier een hele tijd gepraat met een Aboriginal die het museum opgericht had en die veel bezig was met de rechten van de Aboriginals in deze maatschappij. We hebben een andere kijk gekregen op hoe de geschiedenis gelopen is en dat ze op papier rechten hebben maar dat het in werkelijk vroeger een wassen neus was. We hebben ook nog een rondleiding in het museum gehad en zijn tegen half vier verder gereden. We hadden al in de gaten dat het op deze dag misschien moeilijk zou worden om een cabin te vinden maar dat viel achteraf reuze mee. We hebben er wel voor gezorgd dat we tegen 4 uur zijn gaan zoeken. Uiteindelijk was de tweede keuze gelijk raak. In het plaatsje Salt Creek hebben we bij het tankstation een cabin gevonden voor 6 personen met tv, dvd en koelkast. Dat zijn dan ook de enige echte luxe dingen in het huisje. Maar de prijs was gehalveerd als wat we gisteren betaalde en we hadden gewoon plek J (hopelijk gaat het morgen ook zo). We waren wat vroeg en van de eigenaar kregen we een leuke tip om aan de andere kant van de weg het natuurgebied in te gaan voor een wandeling en uitzichtpunten aan de zee. Hij heeft een routebeschrijving mee gegeven en zei er bij dat de weg voor 4 wd auto bedoeld was maar dat het makkelijk te rijden was. We hebben zijn advies opgevolgd alleen de 4 wd road hebben we maar even te voet gedaan. Ons  Autootje (toyota) wilde wij daar niet aan wagen. Het was niet ver lopen voordat we bij het opgedroogd meer kwamen waar de weg overheen liep naar de andere kant. Aangezien de auto’s zeker 5 kilometer omreden hebben we te voer een afkorting genomen en zijn het meer recht overgestoken. We kwamen zo op de zandduinen uit die eigenlijk goed te lopen waren. Dit hadden we niet verwacht. Op de top hebben we mooi foto’s kunnen maken van de zee en de zon. Terug op de camping hebben we een snelle hap (soep met noodles)) gegeten. We hadden eigenlijk iets anders voor maar er waren geen pannen dus dat werd lastig J. Tijdens het eten hebben we de foto’s bekeken. Dit onderbegeleiding van country muziek wat we van buiten gratis meekregen.  We hebben de Tv uitgeprobeerd maar je kunt er dus alleen DVD mee bekijken. Dit hebben we vandaag dan ook maar gedaan. The Highschool musical. Nu ben ik het verslag je aan het tikken en we gaan straks lekker slapen.

Zaterdag 3 April

We zijn na het ontbijt vertrokken richting de kustweg. In Kingston hebben we getankt en in Robe kwamen we er achter dat we toch even terug moesten L. We waren namelijk de belangrijkste tas vergeten. Dus dezelfde weg maar weer terug en gelukkig was er nog niets met de kamer gebeurd en konden we zo de tas pakken. Terug in Robe hebben we bij het informatiecentrum internet gratis kunnen gebruiken en hebben we een aantal caches weer gezocht en op de gps gezet. Het was tegen 4 uur toen we in Robe de eerste cache van vandaag gedaan hebben. Er volgende er nog 2. Hierna was het al tegen 5 uur geworden en echt wel tijd om naar een slaapplaats te zoeken.  Nou we hebben gemerkt dat bijna alle Australiërs de paaseieren ergens anders gaan zoeken dan thuis. We hebben dan ook uiteindelijk in een Motel een slaapplekje gevonden en hebben daar gelijk maar gegeten. We dachten aan een gezellig etentje dat was het ook alleen jammer dat er aan beide zijde een Tv scherm aanwezig was waar ze gewoon een tv zender op hadden staan. Uiteindelijk hebben we na het eten de film maar in onze kamer ondergenot van een drankje af gekeken. Tevens hebben we gekeken wat we morgen allemaal willen doen en hoeveel tijd we hebben. We zijn na deze weken er wel achter dat Australië te groot is om in 7 weken te kunnen zien.

Zondag 4 april

Vannacht is hier de klok een uur naar achteren geschoven dus konden wij een uur langer slapen J. Alleen dat snapte ons lichaam niet dus we waren vroeg wakker. We zijn maar opgestaan en zo kwam het dat we om 9 uur in de auto zaten. We hebben de route van de GPS gevolgd. Dat wil zeggen dat we vandaag veel caches gedaan hebben en zo op verschillende plaatsen gekomen zijn. Vlak na het dorpje Millicent was er een grot, de Tantanoola caves. Hier hebben we gepoogd 2 caches te doen. De eerste was een earth caches waar we de eerste vraag maar niet konden vinden. De persoon die de mensen naar de grot begeleiden wist van de cache. Uiteindelijk hebben we het maar gevraagd en bleek dat de eerste vraag niet opgelost kon worden omdat 3 weken geleden dit verwijderd was. Hierna hebben we nog een op pakker gedaan op de grot. Hiervoor liepen we een kleine kilometer over de grot en hadden we schitterend uitzicht. Op de route hebben we  nog 2 andere cache gedaan bij grote water tanken die gebruikt worden bij bosbranden. Hier hebben we ook  nog twee andere geocacher tegen gekomen.  We waren voor elkaar de eerste mensen die we met cache tegen kwamen. Uiteindelijk zijn we door Mount Gambier gereden waar we een krater meer bezocht hebben “the Blue Lake”. Ook hebben ze hier de Cave Garden in een parkje midden in de stad. Even verderop in de stad was nog een Sinkhole  en wel the Umpherston Sinkhole. Het was te merken dat het eerste paasdag was want er waren veel families in het park aan het bbq en gezamenlijk Pasen aan het vieren. Bij de sinkhole stond informatie geschreven en deze hebben we dan ook maar gebruikt voor een andere earth caches. Op weg naar de stad Portland zijn we via Cape Bridgewater gereden. Hier zijn door de weersinvloeden Perifid Forest zichtbaar. Dit zijn soort stenenpijpen die door de wind en regen ontstaan. Uiteindelijk vallen ze uit elkaar. Stukje verderop waren er Blowholes. Jammer dat deze niet zo zichtbaar waren. We hebben echter wel mooie foto’s gemaakt van rotsen, zee en zon. In de buurt van Portland hebben we een motel gevonden. Daar hebben we eerst onze spullen gedropt en zijn we naar Portland gereden. In de buurt van de haven hebben we de auto geparkeerd. We in de verte een groep mensen staan. Hier zijn we naar toegelopen en hier waren mensen die vandaag gevist hadden hun vis aan het schoon maken. Ze werden dus geheel gefileerd. Echt gaaf om te zijn. Zie je een mega tonijn die daar in stukken gesneden wordt. In de haven waren ook pelsrobben aanwezig. De stukken die niet bruikbaar waren voor de mensen werden overboord gegooid. Zo kregen de robben hun avondmaal J. Ook was er in de buurt van de haven een groot scherm opgebouwd. Bleek dat er in de vakantie daar voor de mensen Ice age 3 gedraaid werd. Hier hebben we nog een scouts groep getroffen die daar door dingen te verkopen geld aan het verdienen waren voor hun groep. Tegen 7 uur zijn we terug gegaan naar het motel en hebben we gegeten en hebben we alles weer bijgewerkt. Morgen gaan we weer op zoek naar een slaapplaats.