Noordkaap 2016

Week 3

Zaterdag 13 Augustus    (348 Km)

Ondanks de matrassen hebben we toch redelijk geslapen en hebben we een rustige ochtend gehad. Wat in hield dat we tegen half elf in de auto zaten op weg naar de Lofoten. Eerst op dit eiland naar onder gereden naar het plaatsje Melbu. Op de route weer wat caches meegenomen en Geert heeft mooie foto’s kunnen maken. Het weer was vandaag namelijk lekker. Nog steeds niet warm rond de 12 graden maar als je in het zonnetje zat kon je nog wel in een T-shirt zitten. In het plaatsje Melbu zijn we naar het visindustrie museum geweest. Deze was eigenlijk dicht omdat ze aan het renoveren waren maar omdat we er speciaal naar toe gereden waren (i.v.m. omleidingen) hebben we een privé rondleiding gehad. Het was leuk om te horen hoe het in elkaar stak. Tevens hadden ze twee olie silo’s om getoverd in een kinder poppodium en een ruimte waar concerten gegeven kon worden. Zij heeft ons laten horen wat voor akoestiek je hebt in zo’n silo. Echt mooi. Tevens een naam van een Noorse band gekregen omdat die gewoon goede muziek hadden. Na de rondleiding hebben we een uurtje op de boot moeten wachten voordat we daadwerkelijk op de echte Lofoten waren. Hier was de natuur echt grilliger dan waar de camping staat. Het was ook een zeer drukken route want elke toerist rijd/fiets of loopt deze. Het was een mooie route en we zijn tot aan Leknes doorgereden. Toen werd het tijd om terug te gaan anders zou het te laat worden. We hebben kleinere weg terug gereden waardoor het veel rustiger was en we echt langs de fjorden konden. Hield wel in dat we hele stukken maar 60 mochten rijden maar wel schitterende natuur. We zijn nog naar het plaatste Henningsvaer gereden wat bekent stond als vissersdorp. Hier een beetje kunnen zien hoe het er aan toe ging. Van hieruit zijn we direct naar de camping terug gereden waar we tegen 21 uur waren. De laatste dingen voor morgen voorbereid en dadelijk lekker slapen.

Zondag 14 Augustus      (238 Km)

Vandaag hadden we weer een rij dag en we gaan naar het plaatsje Fauske. Dit kan je via de korte en lange route doen. Aangezien we gisteren als een stuk van Lofoten gezien hebben en we maandag al de lange route willen rijden hebben we vandaag besloten om de korte route te gaan rijden. Dus het ochtend ritueel ging heel gemoedelijk en tegen 10 uur zaten we in de auto. We moesten nog 1 keer me het veer vandaag en toen we bij het veer aankwamen konden we gelijk het veer op rijden dus 0 wachttijd. De route was heel gemoedelijk de natuur is nog steeds met veel bergen en rotsen alleen iets minder spits al bij lofoten. We hebben pauze gehouden bij een rotsformatie die in de ijstijd ontstaan zijn wen waar je in de rivier veel poeltjes had gekregen en een aantal stenen erg glad waren. Gedurende de route hebben we ook verschillende geocaches gedaan. We kwamen tegen 15:00 uur in het plaatsje Fauske aan. Daar was nog een letterbox die we in de telefoon geladen hadden en hebben we gelijk maar even opgelost. Was even een bergje opklimmen en dalen maar wel op ground zero de cache gevonden. Bij de camping waren de hutten zoals alle ander gelukkig iets ruimer als bij de vorige camping. Het plaatsje zelf was een doodse boel. We wilden eigenlijk lekker gaan uiteten maar het is uiteindelijk een afhaalpizza geworden. Er was namelijk geen fatsoenlijk leuk restaurant wat betaalbaar was. Je had wel keus uit drie pizzeria’s. Dat viel ons wel een beetje tegen. Dus we willen het nog eens deze week overdoen. In de avond hebben we de route voor morgen voorbereid. Omdat we dan 3 veerboten nodig hebben zijn we vroeg naar bed gegaan omdat we ook vroeg wilde opstaan. De auto was al geladen zodat we morgenvroeg alleen de hoognodige dingen nog in de auto moesten stoppen.

Maandag 15 Augustus  (597 Km)

Na een snelle douche en de spullen opruimen zaten we om kwart over zeven in de auto om op pad te gaan. Het eerste gedeelte was de E6 en had je mooie natuur maar reed ook goed door. We gingen na ongeveer 20 km de 17 op wat ons geheel langs de kust op voerde. Mooi smalle weg en we verbaasde ons er over dat we echt moesten klimmen. De eerste boot waren we een kwartiertje te vroeg dus konden we nog goed mee. We moesten op de boot betalen. Tijdens de controle begon het te regenen en de verkoopster trok zijn regenjas aan. Daardoor vergat hij ons en hebben we het tochtje kosteloos gehad. De route naar de tweede boot was krap, we hadden 5 minuten speling maar met ons een aantal mensen meer dus we stonden mooi op de boot te wachten. Echter zagen we nog geen boot en geen bedrijvigheid. Bij navraag bleek dat deze boot maar tot 7 augustus op deze tijd vaart en vandaag dus niet meer. Schijnbaar is het vakantieseizoen hier al afgelopen. We moeten nu dus wachten tot 12:50 tot dat we de boot hebben. Jammer is dan wel dat we pas tegen 20:30 op de camping zijn maar het stond er wel alleen een geniepig klein regeltje wat we niet gezien hebben. Des al niet te min hebben we genoten van de route. Na de regen op boot 1 trok dit snel weg en hebben we nog mooi weer gehad tot en met boot 3 hier werd het bewolkt en regenachtig. Op het vaste land hebben we de laatste 20 km weer regen gehad. We hebben bij een grote waterval heerlijk gerookte zalm gegeten en waren uiteindelijk om 21:00 uur op de Camping. Het weggentje wat ons naar de Camping leiden hebben we in het wild voor het eerst de Eland gezien. In totaal 4. Even afwachten of de foto’s duidelijk zijn want het was zo slecht miesser weer en wel veraf dat dit even de vraag is. De camping was goed verzorgd. We hadden een cabin met een 2 persoonsbed en beetje Engels ingericht. Echt schattig. Jammer was dat er geen kachel aanwezig was en dat met 12 graden best fris is. Maar we hadden de kaarsjes aan en toch wat sfeer en warmte in het huisje te brengen. Tijdens deze route hebben we van alles gezien. We zaten op 3 veerboten, het thema vandaag was water (zeeën, fjorden en regen), we hebben 24 tunnels gehad (hebben ze vandaag eens bijgehouden)

Dinsdag 16 augustus      (326 Km)

We gingen van Fauske naar Oppdal een tochtje van een 350 km, met een tussenstop in Trondheim. Na de verschillende tolwegen waren we eindelijk in het centrum. We wilde Bakklandt bezoeken een oude wijk met mooie oude gebouwen. Ook hebben we nog even van de zon genoten op een terrasje in deze wijk. Nadat we hier twee uurtjes hadden rond gelopen zijn we weer verder gereden. Maar voor we de stad weer uit waren hadden we weer 3 tol poorten gehad en een aantal km file. Daarna verliep de reis voorspoedig en kwamen we op 5 voor 6 aan op de camping. Hier hebben we lekker in het zonnetje gegeten en de rest van de avond lekker rustig aan gedaan.

Woensdag 17 Augustus               (94 Km)

Vandaag toen we heel vroeg naar de wc moesten was het weer een dichte mist die boven onze hutjes hing. Maar 2 uur laten toen we opstonden was het zonnetje al aan het doorkomen en het  werd een mooie zonnige dag. We hebben ons ochtendritueel rustig aan gedaan. Tegen half elf zijn we richting de watervallen van Amotan gegaan. Eerst naar Jenstad. Hier konden we verschillende routes lopen. Wij hebben het rustig aan gedaan en hebben een route van 2,9 enkel (in totaal ongeveer 6) gelopen naar de Lindalsfallet. De heen weg was alleen klimmen en behoorlijk stijl. Dit hebben we dan ook in etappes gedaan. Maar toen we dan ook bij het plateau aankwamen waar we zicht hadden op de waterval was het ook super en zeker de moeite waard. De terug weg was iets gemakkelijker maar moest je ook goed opletten waar je je voeten neer zetten. We zijn na de wandeling ook nog naar de andere kant van de berg gereden waar we van boven af ook nog zicht hadden op de verschillende watervallen. Dit viel een beetje tegen omdat je geen echt mooi zicht had. Op de terug weg nog wat caches meegenomen en weer een voorraad in de supermarkt gekocht. Zeer relaxed bij het hutje gezeten waardoor we toch noch laat aan het eten waren. Maar was er niet minder gezellig om. De route voor morgen is al klaar dus een gezellig rustige avond.

Donderdag 18 Augustus              (259 Km)

Vandaag hadden we weer een reis dag en gingen we van Oppdal naar Leira. Gisteren al besloten dat we een stop zouden maken bij het Snohetta Viewpoint. Nadat we de auto geparkeerd hadden hebben we ongeveer anderhalve kilometer geklommen om bij een gebouw uit te komen die geheel van hout en glas gemaakt was en dat geheel ronde vormen had. Daar was ook een gids van het nationale park die uitleg gaf over de dieren die er leefden. Met verrekijkers hebben we ook de muskusos gezien. Maar wel van heel ver. Het gebouw stond niet op het hoogste puntje. Dit hebben we dan wel even meegenomen en daar ook een cache gedaan. Vandaaruit hebben we een toeristische weg gevolgd die stijl omhoog ging. We stegen zo ver dat we boven de boomgrens uitkwamen en daar hebben we een gehele tijd op een soort maan landschap rond gereden. Was leuk om te zien. Bij verschillende uitkijkpunten werd er gestopt. Tegen half zeven waren we op de camping voor de laatste 2 nachten. Het hutje zag er goed uit. De voorkant zat lekker in de zon dus we aten aan de laten kant maar wel lekker buiten in het zonnetje. Nu op dit moment 21:30 zitten we nog steeds buiten. Wel  met vest en het wordt frisser maar mooie avondrood in de lucht. Genieten van een heerlijke avond.

Vrijdag 19 augustus       (254 Km)

Deze dag begon nat, het regende en het zag er grijs uit of het de gehele dag zou blijven regenen. Daardoor hadden we niet zoveel zin om iets te ondernemen. Uiteindelijk zijn we om 11.00 uur naar het infocentrum gereden in het naast gelegen dorp. Hier hadden we ook niet het gevoel van dat lijkt ons leuk om vandaag te ondernemen, dus toch maar het advies van andere campinggasten opgevolgd die de dag te voren naar Lillhamer waren geweest via een toeristische route. De heen weg hebben we de snelle route genomen met veel bochten en heel wat stijgen en dalen. We hebben het Olympisch museum bezocht wat zeer interessant was. Na een paar uurtjes er informatie tot ons genomen te hebben zijn we via die toeristische route terug gereden. Het begon met zeer veel tig haarspeldbochten om hoog. Zeer leuk om te rijden en het uitzicht was mooi. Ook zagen we nog een das in een weiland rondstruinen welke we natuurlijk op de foto hebben gezet. Daarna veranderde de asfaltweg in een gravel pad wat de snelheid terug bracht naar een 30 km per uur. Na een dikke 20 km zagen we gelukkig weer asfalt want ondertussen was het ook weer wat gaan regenen en werden de paden toch wat glibberiger. Wel hebben we genoten van het prachtige natuurgebied waar we zijn doorgereden. Nog even net voor we in het dorp waren een cache mee gepikt zodat we er ook vandaag minimaal 1 gedaan hebben. In het dorp alvast wat inkopen gedaan voor morgen in Oslo en de terugweg met de boot waarna we de verdere avond buiten hebben genoten van het zonnetje. Morgen de laatste dag in Noorwegen en dan al weer naar huis.

Zaterdag 20 Augustus    (190 Km)

Vandaag is dan de laatste dag aangebroken dat we onze slaapzakken moeten opruimen. Vannacht slapen we op de boot. Na een rustig ontbijt hebben we alles klaar gemaakt voor vertrek. We rijden naar Oslo, echter het eerste stukje hebben we iets omgereden zodat we na een staafkerk konden kijken. Deze was echt mooi. Jammer genoeg konden we niet naar binnen maar van buiten af hebben we ook genoten. Hierna zijn we gelijk doorgereden naar Oslo. De route was een beetje saai en alleen maar autoweg of wij zijn gewoon verwend geworden de afgelopen 3 weken. In Oslo zijn we naar de winkelstraat geweest en hebben eerst ergens lekker gelunched. Daarna even in de merk winkels gekeken. Wat ons opvalt is dat er opvallend veel jeugd naar deze winkels gingen. Uiteindelijk hebben we niet echt iets gevonden. Tegen 5 uur waren we weer terug bij de auto en zin we naar de haven van Stenaline gereden. Om half zes waren we ingecheckt en was het wachten op wanneer de boot zou komen. We hadden internet dus we hebben maar even snel de caches gelogd van een aantal dagen en gegeten. De boot kwam redelijk op tijd binnen en tegen 11 over 8 was hij dan ook daadwerkelijk aan het varen. We waren voorbereid op geen luxe boot maar het viel alles nog mee. Hutjes was soberder met 2 x 1 persoons bedjes en een douche wat minder ruim en verouderd. Waren niet zo veel winkels en restaurants echter we hebben ons wel vermaakt. We lagen er vrij vroeg in i.v.m. dat we om half acht weer van de boot zouden afrijden.

Zondag 21 augustus       (953 Km)

Vandaag hebben we ook weer de wekker gezet omdat we wel hee vroeg weg moesten. Na het ontbijt hebben we nog buiten gekeken hoe de boot de haven in gevaren en zijn toen naar de auto’s gegaan. We waren weer op het vaste land en nu de weg  terug. We hebben tijdens de route verschillende caches gedaan alle op rust plekken. We moeten namelijk zo veel kilometers rijden dat we niet uitgebreid konden caches. We hebben er 3 in Denemarken gedaan en de rest in Duitsland. We waren tegen half negen in de avond thuis.