Noordkaap 2016

Week 2

Zaterdag 6 Augustus      (395 Km)

Het was relatief donkerder in onze hut als de andere keren waardoor we dus iets langer sliepen. J Maar na het ontbijt toch aangereden om aan onze volgend avontuur te beginnen. In Finland hebben we weer een aantal cache gedaan. Tevens kwamen we hier bij de tank stations er achter dat je met pin kan betalen alleen maar tot 10 euro of tot 20 euro. Dus dat was even balen. Uiteindelijk hebben we wel de oplossing gevonden. Het eerste stuk reden we door een mooi natuurreservaat en we zagen hier dat de omgeving echt aan het veranderen is. De hoge bomen verdwijnen naar wat lagere begroeiing en het wordt steeds natter en moerassiger. Hebben nu ook meer last van muggen. Een paar rendieren hebben we weer kunnen spotten maar deze meer gezien in Finland dan in Noorwegen. Vandaag zijn we namelijk in Noorwegen geëindigd. Deze dag stond in het teken van de Sami cultuur. Dat zijn de oorspronkelijke bewoners van geheel Lapland wat in de drie landen thuis horen. In het dorpje Karasjok zijn we naar een soort mini openluchtmuseum geweest van de Samelandsenter genaamd. De film en de uitleg die we binnen kregen maakte het beeld compleet. In de loop van de ochtend waren we naar een Sami nederzetting geweest maar dat stelde eigenlijk niet zo veel voor. Wij hadden het in ieder geval anders voorgesteld. Rond kwart over 6 waren we bij de camping en hier hadden we een knusse houten hut van boomstammen en met het minimale aan meubilair. Dat is geen probleem, de tent heeft minder J, maar valt nu wel op bij vergelijk met de andere hutten. In de keuken onze maaltijd voorbereid en in de werkplaats annex tv ruimte net nog de finale van de wielerwedestrijd van de olympische spelen kunnen volgen. Nu alles weer aan het voorbereiden voor morgen en een aantal cache bijwerken.

Zondag 7 Augustus        (242 Km)

Na een goede nachtrust werden we wakker in een grijs nevelachtige wereld. We ware beide een beetje teleurgesteld omdat we vandaag naar de Noordkaap zouden gaan en we daar eigenlijk gewoon mooi weer nodig hebben. Dat zag er nu niet naar uit. In Nederland zouden we zeggen het blijft de gehele dag zo miezeren. Maar toch alles gepakt en tegen kwart voor tien zaten we in de auto richting het noorden. We hadden maar 200 km voor de boeg en aangezien het weer toch slecht was hebben we in het begin wat caches gedaan. Ondanks alles hebben we genoten van het uitzicht ook al zagen we de bergtoppen niet we konden wel iets in de fjorden kijken. Tegen de middag werd het wel droog maar de nevel bleef hangen. Voor de Noordkaap tunnel hebben we lekker gepauzeerd en keken we uit op het fjord. We zijn eerst naar de plaats Honningsvãg gereden waar we wilde kijken of we een oceaan raften konden doen. Jammer genoeg was daar morgen geen tijd meer voor en konden we dat alleen vandaag nog doen. We hebben uiteindelijk besloten dit niet te doen en we zijn na wat inkopen door gereden naar onze cabin. Dit is de eerste camping waar we moeten betalen voor de douches en we wel een mooi huisje hebben maar daar houd het dan ook bij op. We hebben niets van keukenmateriaal in het huisje staan daarvoor moet je naar de grote keuken. Gelukkig hebben wij alles zelf nog bij. Na wat soep gegeten te hebben zijn we richting de noord kaap gegaan en we hadden niet verwacht dat we zo zouden klimmen. Op een gegeven moment hadden we een berg van 9 %. Met de auto is dat geen probleem maar we zagen mensen dit ook fietsen en lopen. We reden door de nevel en daarboven werd het iets mooier. Je zag nog steeds wel bewolking maar de lucht was wel helderder. Op de Noordkaap hebben we eerst wat foto gemaakt voordat we binnen wat zijn gaan eten. Rendier burger. Smaakte goed. In het gebouw was ook een museum van het ontdekken van de Noordkaap als een film over de natuur op de Noordkaap. Dit was mooi en interessant om te zien. Hierna zijn we nog naar buiten gegaan. Het was nu gelukkig droog en je zag de zon nog tussen het water en de bewolking in een strook rood worden. Het was echt ooi om te zien en we hadden zeker geen spijt dat we gegaan waren. Morgen gaan we terug om verder nog te kijken en nog naar een ander dorpje te rijden.

Maandag 8 augustus     (83 Km)

Vandaag hebben we een “rustdag” niet verkassen maar in de omgeving van de Noordkaap leuke dingen doen. Na het ontbijt wilden we nog een keer terug naar de Noordkaap. Kijken hoe het weer er vandaag was en nog 2 caches zeker stellen voor ons logboek. De weg er naar toe begint vertrouwd te raken, en zo staan we sneller dan verwacht al boven op de kaap. Eerst gaan we naar het TB-hotel (cache) we moeten een 20 meter in een kloof afdalen maar dan krijgen we ook als beloning een gigantisch mooi uitzicht. De terugweg gaat ons ook goed af en een 20 minuten later zijn we kaarten en wat souvenirs te kopen waarna we nog genieten van wat drinken met uitzicht op de Noordkaap.   We gaan hierna nog enkele vragen oplossen voor de earthcache en gaan terug naar de auto. Bij het weg rijden kijken we nog een keer om naar een magisch punt. Ons volgende punt op de route is Skarsvag waar we een bezoek willen brengen aan de Kirkeporten, dit is een natuurlijke boog welke je bereikt via een route van  een kleine kilometer echter met wel de opmerking bergje op en bergje af en op de terugweg natuurlijk weer het zelfde.   Het is een zeer leuke tocht die de moeite waard is. Ook daar vonden we een cache natuurlijk. Op de terugweg werden we verrast door regen welke de hele middag heeft geduurd. Na dit bezoek zijn we nog naar Honningsvãg gereden waar we de Artic ice bar hebben bezocht waar we drank uit een glas van ijs hebben gedronken. Op de terugweg naar de slaapplaats nog even de tank vol gedaan van de auto wel duur (1.60 euro) In de avond hebben we in de centrale keuken gekookt en met de wifi gespeeld en de zaken geregeld voor morgen.

Dinsdag 9 augustus        (232 Km)

Na een goede nachtrust toch maar iets eerder opgestaan dan gisteren J. Alles snel ingepakt en na het ontbijt hebben we de Noordkaap vaarwel gezegd. Op de terug weg weer de tunnels door en bij de laatste tunnel zijn we er stapvoets uit gereden omdat een kudden rendieren  van ongeveer 10 stuks de poort wel erg interessant vonden. Je zag langzaam de natuur veranderen. Het werd allemaal niet zo heuvelachtiger en meer glooiender. Al is het fietsen nog steeds aan ploeteren als we de mensen zien fietsen. Vandaag hebben we de korte route richting Alta gereden. Onderweg natuurlijk weer een paar caches meegenomen. We waren vroeg op de camping namelijk al iets na één, en dat is ook wel lekker moeten we zeggen. Na alles uitgestald te hebben wat we nodig hadden zijn we naar het Alta Museum gegaan waar we oude rotstekeningen te zien waren. We hebben een wandelroute van ongeveer 3 km buiten gelopen en onderweg kwamen we dan langs rotsen waar tekeningen van vroeger opstonden. In het begeleidend boekje konden we dan lezen wat het was. Dat had je soms echt wel nodig want het was soms moeilijk te herkennen. We hadden besloten om vandaag eens te gaan vieren dat we 16 jaar getrouwd waren en dat geert al 10 jaar zijn donor nier had. (dit was er in Venray niet van gekomen) We zijn daarom naar de stad Alta gegaan en hebben in een MATBAR (eetcafé). Hier hebben we genoten van de streekproducten dus we hebben lekker van alles uitgeprobeerd. Terug op de camping hebben we weer wat zaken voor morgen voorbereid.

Woensdag 10 augustus.              (315 Km)

We waren om half negen al op weg naar Tromso. Lekker vroeg, en het weer was ook mooi met een zonnetje en wolken. We moesten 206 Km de E6 volgen. Een route langs de fjorden. Echter merkte we  al snel dat ze deze weg aan het upgraden waren, wat toch soms voor vertraging zorgde en veel stof door de gravel. In een van de fjorden bij Alta bezochten we nog de plaats waar een Duits oorlogsschip (De Tirpitz) lang ongezien heeft kunnen liggen in de tweede wereldoorlog, maar uiteindelijk toch tot zinken in gebracht. De route was zeer mooi en gevarieerd. Van ruige rotsformaties tot zelfs bijna in de sneeuw en de mooie weidse uitzichten door de fjorden. We hadden voor de korte route gekozen met de veerboten (30 min en 20 min varen). Zeer mooi alleen door de harde wind werd steeds kouder (arctische) morgen voorspellen ze 6 graden dus koud. uiteindelijk kwamen we om half vijf aan op onze plek( Skittenelv), waar we twee nachten zullen door brengen. Vanavond hebben we door gebracht met naar buiten kijken over het fjord en de voorbereidingen voor morgen naar Tromso.

Donderdag 11 Augustus              (63 Km)

Vandaag hadden we dus een luier dagje en we hebben dan ook eens lekker uitgeslapen. Relaxed met zijn twee gedouchte in een familiedouche. (kwam ook beter uit omdat we maar een sleutelpasje hadden J ) en relaxed ontbeten. Nadat we alles opgeruimd hadden zijn we naar Tromso gereden. Dat is de grootste stad van deze fjord en ook veel bezienswaardigheden. We hebben eerst door de stad gelopen en wat winkels bekeken. Lekker gelunched aan de haven en vandaaruit zijn we naar het topje van het eiland gelopen om de auto te parkeren voor een korte wandeling. Tijdens de wandeling liepen we langs het water en hebben we een paar caches opgelost. Als laatste zijn we naar het Polaria museum geweest. Dit gaat over de zeedieren van Noorwegen en over Antarctica. Het was leuk om te zien. Ze hadden van alle soorten zeedieren in aquariums. Zeehonden bassin en show en verschillende soorten vissen in aquariums. Tevens liepen ze een film zien over Antarctica en spitbergen. Na 2 uurtjes waren we het museum rond en zijn we terug naar de camping gegaan. Bij de Spar de voorraad weer bijgevuld en bij een tankstation de auto vol getankt. Morgen moeten we namelijk vroeg weg omdat we afhankelijk zijn van boten die we moeten halen. Dus voor het eerst deze vakantie een wekker zetten. Geert heeft vanavond weer de lucht gefotografeerd. Echt mooie rode kleur die zie je zo bij ons niet.

vrijdag 12 Augustus       (264 Km)

Vandaag was de eerste keer tijdens de vakantie dat we de wekker hebben gezet. We moesten namelijk om 10:15 bij de eerste boot zijn en om 14:00 uur bij de tweede boot om redelijk op tijd op de volgende camping aan te kunnen komen. We hadden namelijk voor de lange tocht gekozen die echt langs de fjorden ging. Jammer genoeg was het weer zo slecht dat we niet echt ver van ons vandaan konden kijken en alle bergtoppen lagen in de wolken. Hierdoor was de gevoelstemperatuur echt koud. We hebben het rond de 9 graden gehad. Het laatste stuk van de tocht, van de tweede boot, hebben we geheel in de regen gereden. Dit was echt de slechtste dag tot nu toe. Tussen door hebben we wel foto’s gemaakt en wat cache gedaan. Maar steeds met een oog op de tijd gekeken van hoeveel hebben we nog. De boten waren leuk. Het waren echte zeevaardige veerboten. De eerste bleef meer in het fjord en  merkte je de deining niet echt. Bij de tweed gingen we echt de open zee op waar we echt wel de deining merkte en we behoorlijke klappen maakten. De kids aan boord hadden er op dit moment het meeste last van. We kwamen in het plaatsje Andenes aan. Hier zou een walvis museum zijn echter deze hebben we niet kunnen vinden dus zijn we uiteindelijk doorgereden naar de camping. Hier arriveerde we rond 7 uur en wilde graag wat eten. Nou vandaag was dus de dag waar alles een beetje slecht was. Het weer en nu de camping ook. Het hutje was klein, 1 elektrisch pitje. Dat is op zich geen probleem want bij de andere campings waren de keukens dan goed. Nu dat was vandaag ook niet. Voor de gehele camping hadden we 4 pitjes en je kon in de keuken niet zitten om te eten. Je had afwasbakken maar dan op kinderhoogte. Al met al waren we hier niet echt happy over. Uiteindelijk lekker in het hutje op zijn tents manier gekookt en bijna een een-pans gerecht gemaakt. En het smaakte ook nog lekker J Nog steeds blij dat ik wel mijn campingkeuken spulletjes bij me had, We kwamen nog andere mensen tegen die de zelfde reis reizen als ons maar net een dag eerder zijn met alles. Daar hoorde we dat dit de duurste camping was. Als je een cabin los zou huren was je 95 euro kwijt. In Nederland ben je 35 – 40 euro kwijt wel zonder koelkast. In de avond hebben we overlegd wat we gingen doen. Uiteindelijk besloten om morgen naar Lofoten te gaan en zondag een korte reis dag te maken. Omdat we maandag ook ver gaan rijden. Hierop alles aangepast en uiteindelijk naar bed gegaan. Een dekbed op het matras gelegd wat enigszins helpt tegen het minder voelen van de latte bodem.