Noordkaap 2016

Week 1

Zaterdag 30 juli 2016     (480 Km)

Vandaag zijn we begonnen met de vakantie. Nadat we de laatste spulletjes in de auto gelegd hebben, zijn we nog even een bakkie gaan halen bij mijn Vader. Om 11 uur vertrokken we. Eerst de auto vol getankt en op via Deventer naar Duitsland. Het eerste gedeelte ging voorspoedig. Tot dat we de eerste files door de wegwerkzaamheden kregen. Deze hebben we jammer genoeg nog een aantal gehad. Op een parkeerplaats hebben we nog een cache gevonden en de weg werd weer gevolgd. Vlak na Hamburg hebben we ongeveer 500 kilometer gereden en hebben we een hotel gezocht in het plaatsje Quickborn. Nadat we ons ingecheckt hebben en een tip kregen waar we lekker konden eten, het werd vandaag dus Grieks. Het eten beviel ons goed en nadat we wat nagepraat hebben nog een korte wandeling gemaakt waar we ook nog een cache in de buurt gevonden hebben. Op een terrasje nog wat gedronken en terug naar de kamer waar we alles bijgewerkt hebben van caches, verslag ed. Morgen een relaxed dagje.

Zoekt en gij zult vinden.

Zondag 31 juli   (77 Km)

Na een onrustige en warme nacht wakker geworden. Na een lekker Duits ontbijt de spullen weer gepakt en op weg naar Kiel. Wat volgens de plaatselijke bevolking in een uur makkelijk te halen moet zijn, maar door de baustelle het wel 2 uur zal duren hebben we dan ook daadwerkelijk ondervonden. We waren beide blij dat we gisteren vlak na Hamburg een hotel gezocht hebben en niet later wat eerste de bedoeling was. In Kiel waren we ruim op tijd voor de boot. De gedachten die we hadden dat we daar dan nog we caches konden doen ging in rook op want we hebben ongeveer 2 uur voor de boot in de file gestaan en de infra structuur was daar niet op voorbereid. We waren hier echt wel een beetje verbaasd over. Op de boot hebben we onze ogen uitgekeken. Vanuit de autodek eerst maar eens onze kamer bezocht. We hebben een binnen kamer maar wel heel netjes en luxer als het hotel J. We zeiden al tegen elkaar; “de laatste keer dat we naast elkaar liggen deze vakantie J “. Hierna maar eerst eens het dek bekeken waar we de afvaart gevolgd hebben. Bij het weg varen hebben we een aantal vragen van een geocache opgelost. 3 in de buurt van Kiel, 2 bij de brug van Storebaelt en 3 in Oslo. Dus we gaan het morgen zien of we alles goed gedaan hebben. De dag hebben we gevuld met het bekijken van de winkels wat gegeten rond 4 uur en daarna hebben we heerlijk op het achterdek gelegen tot ongeveer 7 uur. Toen kregen we toch wel honger dat we binnen even zijn gaan kijken waar we konden gaan eten. Uiteindelijk vonden we de pizzeria het gezelligste er uit zien en zijn we maar in de rij gaan staan. Het was zo druk dat we even moesten wachten. Uiteindelijk kwam er een tafel van 4 vrij en voor ons stonden 2 Zwitserse dames waar we dan ook gezamenlijk een tafeltje mee deelde. Bij het eten van een pizza hebben we gezellog geklets en vloog de tijd voorbij. De dag hebben we geëindigd met wat avond foto’s maken op het dek dus is het thuis wel bekijken wat het geworden is. Nu in bed kijken we op het scherm van de tv wat de camera aan de voorkant van de boot ziet en ben ik dit verslag je aan het schrijven. Morgen willen we wat vroeg opstaan om te kijken of we de zon kunnen pakken en of we de rest van de vragen van de cache kunnen oplossen.

Maandag 1 Augustus     (382 Km)

Het vroeger opstaan is hem dus niet geworden. We waren allebei zo moe dat we gewoon lekker doorgeslapen hebben tot ongeveer half acht J . Dus dan maar geen zonsopgang. Na een super lekker en uitgebreid ontbijt zijn we naar het dek gegaan en hebben daar de resterende vragen op kunnen lossen. We hebben ook vandaag weer heerlijk genoten van het zonnetje. We moesten weer even wachten voordat we met onze auto van het schip afkonden. Auto geparkeerd en door naar de cache. We hebben toch iets fout gedaan want de locatie klopte niet. Misschien dat we op de terug weg hier nog langs gaan maar dat zien we dan wel weer. Aangezien we nog een aantal kilometers moeten rijden toch maar onze rit begonnen. Het was even wennen aan de regeltjes  van de Noren maar toen je dat eenmaal door had was het geen probleem. De wegen zijn goed en we hebben veel 80 kilometer wegen gehad. Relatief gezien weinig verkeerd dus het schoot aardig op. Tussen door een aantal caches gedaan en uiteindelijk waren we tegen half zes op de camping aangekomen. Het trekkershutje zag er goed uit en had meer spulletjes dan dat wij in Nederland gewend zijn. We kwamen ook tot verrassingen. Zat namelijk een wasbakje in maar geen afvoer dus het water liep het kastje in. Gelukkig stond daar wel een bak onder dus dat scheelt al weer. Na het eten zijn we eerst in de buurt een wandeling gaan maken. Natuurlijk was dat richting een cache. Aangezien we de eerste niet konden vinden. (lees geen zin hadden om onder een treinbrug te moeten kruipen en erg  vies te worden) hebben we deze niet gedaan en zijn we verder gelopen. Het was even zoeken of we door de bossen konden lopen maar dat was een mooi stukje van löpes en sneeuwscooter routes. Uiteindelijk hebben we een mooie ronden gelopen van ongeveer 3 km gelopen en een bergje beklommen. Nog even snel de afwas gedaan en bij een bakje koffie de foto’s bekeken en dit verslag aan het maken. We gaan zo naar binnen en hebben morgen een rust dagje wat betreft het rijden.

Dinsdag 2 Augustus        (123 Km)

Vandaag hadden we een rustige dag. In ieder geval geen reis dag. Dus na het ontbijt even rustig bekeken wat we vandaag allemaal zouden gaan doen. We zijn eerst naar Ratvik gereden waar deze hele week een old timer treffen was van Amerikaanse auto. In de gehele dorp waren campingplaatsen gereserveerd dus het was heerlijk druk. Ook echt mooie auto’s gezien. Bij het dorpje was er ook een mooie pier die 625 meter lang was en uit 1895. Deze zijn we afgelopen en op het einde konden we heerlijk even zitten en van het zonnetje genieten. Bij het toeristen bureau hoorde we dat de straten afgezet zouden worden dus we hebben snel de benen genomen J. We hebben een toeristische route gevolgd en zijn zo bij verschillende mooie uitzichtpunten en natuurlandschappen voorbij gereden. Natuurlijk hier en daar ook gestopt. Op de route hebben we caches meegenomen die we tegen kwamen. We eindigde in het plaatsje Leksand. Hier hebben we eindelijk een bakker gevonden waar we brood hebben gekocht en wat lekkers op ter plekken op te kunnen eten. Van hieruit zijn we weer terug naar de camping gereden. Aangezien het bij de plaats Ratvik nog steeds een drukke bedoeling was zijn we binnendoor de drukke kruispunten gemeden en zaten we lekker aan het eten rond 19:00 uur. In de avond weer alles voor de volgende dag voorbereid.

Woensdag 3 augustus   (361 Km)

Vandaag zijn we redelijk vroeg opgestaan en hebben de spullen ingepakt. Na het ontbijt zaten we om half tien in de auto op weg voor de ongeveer 350 kilometer route. Onderweg hebben we stops gemaakt bij een paar caches, het plaatsje Duvberg (oude nederzetting te zien was en een mooi uitzicht op de omgeving. Hier hebben we ook lekker gelunched), Remmet een oude boerderijen uit de 18 eeuw die op die plek ook daadwerkelijk gestaan hebben, in het plaatsje Vemdale was er een mooie kerk te bezichtigen met een klokken toren waar we voor het eerst de informatie in het Nederlands konden horen. Eigenlijk wilde we nog naar het plaatsje Östrsund echter daar hadden we te weinig tijd meer voor. We zijn daarom door gereden naar de camping en hebben eerst een maaltijd klaar gemaakt. Na het eten lage er nog een paar mooie caches op een rijtje van ongeveer 2 km van de camping af. We hebben uiteindelijk een mooie ronden van ongeveer 4 km gelopen. Mooi in het zonnetje. Je  merkt wel snel hier dat als je uit de zon bent het erg koud wordt. Vanavond zitten we daarom ook binnen. Mede ook omdat er bij deze trekkershut ook  niet de gelegenheid is om echt buiten lekker te kunnen zitten. We missen dan een tafel. Gedurende de dag hebben we al veel dieren in het wild gezien. Vandaag voor de tweede keer een hert. Maar ook de eerste rendieren, of we op het einde van de reis nog zo enthousiast zijn in af te vragen J , kraanvogels en een eekhoorntje. Al met al hebben we genoten.

Donderdag 4 Augustus  (418 Km)

Vandaag hadden we een lange autorit. We moesten ongeveer 400 kilometer rijden. We waren redelijk op tijd wakker waardoor we na het ontbijt en het opruimen om 9 uur in de auto zaten. De route vandaag was makkelijker te rijden dan gisteren omdat we eigenlijk 1 weg hadden die van zuid naar noord ging en hier konden we gemiddeld wel 90 km per uur rijden. We hebben veel bomen gezien heel veel J. Verder zijn we in verschillende dorpjes tegen gekomen. In het dorpje Dorotea hebben we inkopen gedaan. Aangezien er toen ook een plens bui naar beneden kwam zijn we verder gereden naar het dorp Vilhelmina Kyrkstad. Hier was nog een gedeelte bewaard gebleven van vroeger. De kerk stond op een berg en bij de kerk waren 2 straatjes met houten huisjes waar de kerkgangers vroeger in overnachten die van ver kwamen. We hebben de kerk van binnen ook nog gezien en hebben in het bos daar nog een cache gedaan. Terug naar de auto naar het volgende dorpje namelijk Stensele Kyrka hier hebben we de grootste houten kerk van zweden bezichtigd. In het laatste dorpje Sorsele, voordat we bij de camping aankwamen, was een museum van hoe de belangrijkste spoorweg in Zweden gemaakt was. De Inlandsbanan We kwamen hier bij toeval uit omdat hier een cache lag. Was wel leuk om te bezichtigen. Uiteindelijk waren we om 17:50 uur op de camping en kwamen we in de tot nu toe luxe cabin tot nu uit. Echt mooi met stromend water en dergelijk. Goede bedden. Gelijk wat gaan eten en na het eten hebben we een rondje op de camping bij de rivier gemaakt. Hier hebben ze een steiger aan beide kanten op de stenen gemaakt en zag er echt mooi uit. Deze regio is namelijk erg geliefd bij de vissers. Nu zaten we lekker voor het huisje in het zonnetje het verslag te typen en worden we belaagd door vliegjes en muggen. Dus als de zon weg is zijn we zo binnen.

Vrijdag 5 augustus          (619 Km)

Vandaag stond er een lange autorit voor de boeg. De officiële routes was 530 km uiteindelijk hebben wij er rond de 600 gereden. Maar dan hebben we ook wel wat leuke dingen gezien. We zijn bij de Storfossen geweest. Dit was mooi om te zien en het was het uitje van de plaatselijke bevolking op dit soort dagen. Overal tussen de rotsblokken kon je bbq-en en kon je tussen de rotsen zwemmen. Hier werd dan ook veel gebruik van gemaakt. Dit was onze lunch plek. Van te voren hebben we nog 2 caches gedaan. Na de watervallen weer een aantal kilometers buffelen en kwamen we bij de poolcirkel uit. Natuurlijk was hier een foto momentje en een cache J. We hadden toen al door dat we 18:00 uur niet gingen halen maar gestaagd reden we verder. Dachten even dat we in IJsland waren (15 km lange gravel weg i.v.m. het asfalteren van een autoweg) dus dat duurde even. Hier begon het weer ook tegen te zitten, want vanaf de middag werd het donkerder en hebben we ook een aantal flinke regenbuien gehad en was de spoor vorming op de wegen niet grappig L. Maar steeds kwam er wel een weer stukjes blauwe lucht tevoorschijn. Het laatste stukje van de 100 km reden we door een natuurreservaat en stonden we in eens oog  in oog met een aantal rendieren. Het leuke daarvan is dat je dan ongeveer 50 km aan het rendieren spotten bent en je van alles tegen komt. Die beesten lopen niet maar waggelen wat heen en weer komisch om te zien. We kwamen om half acht onze tijd op de Finse camping aan maar omdat daar de tijd een uur verder is was het in eens half negen en zaten we toen pas te eten. Dus in de avond maar snel de dingen gedaan die we deze vakantie altijd doen, route voorbereiden, foto’s op de pc zetten en stukje maken en dan is het bijna weer tijd om te gaan slapen. Alles wel op het gemakje en onder het genot van een hapje en een drankje.