Groot-Brittannië 2017

Week 3

Donderdag 17 Augustus

Vandaag waren we vroeg uit de veren omdat we naar Manchester zouden gaan. Om half tien hadden we de trein en na een uurtje stonden we in de big city. Marco en Linda zijn met de tram gelijk door gegaan naar het voetbalstadion van Manchester United. Hier hadden ze een rondleiding geregeld en gingen ze naar het Museum van de voetbalclub. Dit hebben ze echt heel mooi gevonden en er zijn een aantal foto’s gemaakt op plaatsen waar ze normaal nooit zouden komen. Wij zijn de stad in gelopen en hebben eerst door China town gewandeld. Dit blijft leuk om te zien. Vandaar uit hebben we twee parken gezien en zijn we naar de John Ridleys bibliotheek geweest. Dit was echt mooi om te zien hoe alles bewaard blijft. Ons middag eten hebben we in het warencentrum gegeten op de 3 verdieping waar je echt alle soorten eten kon krijgen qua vastfood maar geen normaal broodje. Wij hebben een taco menu gegeten en dat was lekker. Als laatste zijn we naar het industrieel museum geweest en hier kun je echt de gehele dag vertoeven. Het is net Nemo. Je krijgt hier de gehele geschiedenis te zien van de industrie in Manchester. Om 5 uur ging het dicht en zijn we weer naar het winkelcentrum geweest omdat Linda en Marco daar wat sportkleding aan het passen en uiteindelijk ook gekocht hebben. Toen we weer samen herenigd waren hebben we nog lekker in een restaurant gegeten voordat we tegen 21:00 uur de trein terug hadden. Op de camping zijn we gelijk naar bed gegaan.

Vrijdag 18 Augustus

Vandaag was weer een reis dag en hebben we toch redelijk vochtig de tent ingepakt. Gelukkig niet in de regen. Na het ontbijt eerst weer inkopen gedaan in de Morris zodat we weer wat op voorraad hebben. De reis kon beginnen. We hebben onderweg behoorlijk wat regen gehad. Volgens mij wordt dat bijna standaard op onze reisdagen. Maar wel mooie dorpjes gezien in de streek the Cotsworld. Halverwege hebben Geert en ik een andere route gereden omdat Linda en Marco het met de camper niet aan durfde. Het was een mooi stukje waar we echt ouderwetse dorpjes tegen kwamen en een mooi stukje natuur. Ik had niet verwacht dat het hier ook nog zo heuvelachtig zou zijn want we zijn aardig wat heuvels opgereden. De camping hebben we de gehele dag niet aan de lijn gekregen maar op de locatie zelf hadden we beide nog een plekje. Na Linda en Marco konden er ook geen campers meer komen. Het is tot nu toe de slechtste camping waar we geslapen hebben. Sanitair is goed maar verouderd en we staan een beetje rommelig maar dat mag de pret niet drukken. Nadat we de tent opgezet hebben zijn we gaan eten en hebben daarna een gezellige avond gehad.

Zaterdag 19 augustus

Vandaag worden we wakker in het zonnetje en heb ik eerst maar weer even wat verslagjes bij gewerkt en gaan we vandaag naar de “park en ride” om met de bus naar Oxford te gaan. Dit ging heel soepel en na een kleine 10 minuten stonden we in het centrum. Wat is dit een mooie oude stad met veel historie. Als eerste zijn we een rondleiding gaan doen. We zagen wel dat we niet de enige waren die er een deden. De ene na de andere groep met toeristen ging aan ons voor bij waarbij groep grote van 40 of meer geen uitzondering waren. Wij hadden echter een kleine en exclusieve tocht met slechts 10 personen. De gids liet ons de oudste college (Balliol College) van Oxford zien en vertelde op een leuke manier alle wat hier had afgespeeld. Daarna hebben we nog de bibliotheek en enkele andere interessante belangrijke gebouwen gezien. We kregen als tip om na de rondleiding de kroeg waar bekende schrijvers kwamen te bezoeken. Dit hebben we dan ook gedaan en zo zaten we te eten waar Tolkien zijn inspiratie voor zijn verhalen kreeg te lunchen. Daarna zijn we naar de Christ Churche gegaan, het meest bezochte college door toeristen kwamen we achter. Een zeer groot en indrukwekkend gebouw met de eetzaal waar Harry Potter is opgenomen. Na dit bezoek hebben we een postkantoor gezocht voor postzegels te kopen om het thuisfront te bestoken met kaarten. Nadien hebben we nog enkele colleges bezocht welke vrij toegankelijk waren en hebben we nog een pizza genuttigd. Met een volle maag zijn we weer terug naar de camping gegaan waar we om 10 uur in bed doken.

Zondag 20 augustus

We zijn vandaag ieder onze eigen dingen gaan doen. Dit omdat Linda en Marco nog terug wilde naar Oxford en wij daar niet meer zo’n zin in hadden besloten wij om naar het landgoed “Wadesdon Manor” te gaan. Via een mooie route door de binnenlanden en leuke dorpjes en gehuchten gezien te hebben kwamen we aan bij het landgoed. Dit was wel echt groot. We moesten de auto op een gigantische parkeerplaats neer zetten die al voor 2/3 gevuld was. Na een kaartje gekregen te hebben bij het tonen van onze National trust kaart zijn we met de bus het landgoed op gereden en zijn uitgestapt bij de paardenstallen. Hier hebben we een kleine expositie bekeken en zijn toen te voet naar het landhuis boven op de berg gelopen. Hier hebben we genoten van de mooie bloementuin en de volière met de  vogels er in. Daarna via de voortuin weer naar de ingang van het landhuis gelopen. We mochten er echter niet meer in omdat het voor vandaag was uitverkocht. We zijn van daaruit weer via de achterkant door het park naar de parkeerplaats gelopen. We hebben echt genoten van het lekkere weer en de mooie omgeving. Terug bij de auto hebben we na een kopje koffie gedronken en zijn we toeristisch terug gereden. Nadat Marco en Linda terug waren van Oxford zijn we gaan eten. Tijdens het eten elkaars dagen doorgenomen. Na het eten hebben we een nieuw spel  gespeeld wat Linda en Marco gekocht hadden in Oxford. Het was Haps Snap spel. Met geluk kun je hem winnen en het Hapsen en Haps oorlog vloog je om de oren.

Maandag 21 Augustus

Vandaag hadden we weer een reis dag naar de zuidkust van Engeland. Na het standaard ochtendritueel hebben we de snelle manier van vervoeren gekozen. Dus voor het eerst echt wat snelwegen genomen om ons snel te kunnen verplaatsen. Uiteindelijk kwamen we tegen half twee in het dorpje Keymer aan waar we een camping hadden en werd de tent en camper geplaatst. Tegen 3 uur zijn we naar Brighton gereden een kustplaats met een pier. Met een “park en ride” de stad in gereden en de pier bezichtigd. Op de pier was er een hele kermis geïnstalleerd en van alle verschillende soort eet tentjes en snoeptentjes. Het is leuk om te zien welke verschillende mensen je allemaal tegen komt zo op die pier. Midden op de pier stond een mega groot gokhal waar de Britte goed mee overweg konden. Na een wandeling over het strand en het stadje (wat een beetje tegen viel) hebben we op de pier nog fish en chips gegeten voordat we weer met de bus naar de auto gebracht werden. Op de camping deed ieder zijn ding voordat we gingen slapen.

Dinsdag 22 Augustus

Vandaag hebben we weer een reisdag. We zijn van Brighton naar Canterbury gereden. Op de route hebben we een stop gemaakt bij de cliffs “Beachy Head”. Hier hebben we een mooie wandeling gemaakt en konden we nog over zee kijken. Het weer was droog en zonnig Alleen was het wel eg heiig. Op de route wat caches gedaan en even geluncht.. In Canterbury hadden we dezelfde camping organisatie als in Oxford, echter deze camping was echt veel beter en luxer en beter plekken. In de avond lekker gegeten en een gezellige avond gehad.

Woensdag 23 Augustus

Vandaag hadden we een dagje Canterbury geland staan. Geert en ik zijn al eerder vertrokken omdat wij wilde ontbijten met een Engels breakfast. Dit is gelukt in het Saffran cafe hebben we een heerlijke ontbijt gegeten. Tegen half tien waren we er en het was al goed voel. Na het ontbijt zijn we eerst een multi cache in een parkje gaan doen waarna we de kathedraal in zijn gegaan. Jammer dat hij van buiten en binnen in de steiger stond en zo niet alles hebben kunnen zien maar het was wel heel  mooi. Daarna nog in een ander parkje een multi gedaan. Deze hebben we echter niet gevonden. Daarna hebben we stad bekeken en wat winkeltjes bezocht. Lekker op een terrasje nog wat gedronken en tegen 4 uur hebben we Linda en Marco getroffen in de stad en hebben we een kroegje gepakt. Zaten we per toeval weer bij een Nicolson concern. Samen besloten om onze laatste maaltijd in Engeland maar weer lekker te gaan uit eten. Dus lekker genoten van een goede maaltijd. We zij  lopend terug gegaan naar de camping en hebben hierna ieder onze eigen ding gedaan. Wij hebben de auto voorbereid op de terug reis en hebben lekker van het weer genoten zittend bij de tent. Het was nog aangenaam warm.

Donderdag 24 Augustus

Vandaag de laatste keer de tent afbreken en alles op vouwen. De tent was nog nat van de ochtend dauw maar dat maakt niet zo veel uit. Na een lekker ontbijt de laatste dingen gedaan en op weg naar Dover. Tegen kwart voor elf waren we bij de incheck en is het wachten begonnen. Mooi de gelegenheid om even wat stukjes weer bij te werken. De overtocht was zeer rustig, zelfs Linda werd er niet ziek van. We waren als derde de boot af dus we konden snel op weg naar huis. De eerste 180 Km verliepen voorspoedig en konden goed doorrijden. Echter bij Gent werd het drukker en bij Antwerpen stonden we een uur in de file. Maar daarna konden we weer verder. We maakte nog een stop in België voor goedkoper te tanken en daarna konden we het laatste stukje nog zonder oponthoud afleggen. In Venray nog even naar Donald en toen naar huis. Mario stond ons op te wachten. Hij was al gaan twijfelen of we wel thuis zouden komen vandaag omdat het al later begon te worden. Daarna kon het opruimen beginnen. Ook kregen we nog een app dat Linda en Marco goed waren aangekomen thuis. Zo deze leuke vakantie zit er op. Jammer.