Groot-Brittannië 2017

Week 1

Donderdag 3 Augustus 2017

Vandaag is dan echt onze vakantie begonnen. De laatste spulletjes werden ingepakt en nog snel even naar het dorp en de supermarkt om de laatste spullen te kopen. Daarna begon het grote inruim spel met de auto. De bank wilde we niet plat doen maar alles paste er goed in. Om 14:00 uur hadden we bij Linda en Marco afgesproken en daar werden nog even 2 kratten in de kamper achter gelaten en hadden we nog meer ruimte. Op pad naar Rotterdam/ Onze navigatie had er niet zoveel zin in om beeld te geven maar begeleiden ons met stem. Toch fijn dat je de weg nog weet naar Rotterdam. In Tiel nog even bij de Carglass gestopt omdat Linda en Marco een steentje op de ruit gekregen hadden. Wat later bleek een groot insect te zijn want de spiedende ogen van de Carglass man kon niets ontdekken. Via onze radiografische golven met elkaar afgesproken om eerst naar de boot te gaan en dan te kijken waar we konden eten. Onze ervaringen waren namelijk dat we altijd lang moesten wachten voordat we de boot op konden. Dat bleek hier dus anders. We kwamen aan en inchecken en op de boot. Hier waren we dus even niet op berekend. Maar goed dat kon de pret niet drukken. Aangezien Linda en Marco met de camper waren en wij een klein autootje hadden gingen we beide via een andere weg de boot op. We dachten 2 kamers naast elkaar te hebben maar dat was niet het geval. Wij zitten aan de achterkant en Linda en Marco aan de voorkant. Toen we elkaar gevonden hadden hebben we een restaurant gereserveerd en zijn we de boot gaan verkennen en hebben we iets in de winkeltjes gekocht. Na een lekkere maaltijd zijn de rest gaan zitten bij het voetbal scherm en ik ben gaan kijken naar hoe we uit de haven vertrokken. Het waaide hard en toen we echt op zee zaten ben ik maar eerst even een regenjas aan gaan trekken omdat door de wind en de golven we een sluier van water op gestuwd werd. Daar werd je erg nat van. Een mooie zonsondergang kunnen zien. Terug bij de voetbalkijkers is Linda na de 1-0 naar de hut gegaan want zo als ik al schreef waait het met een windkracht 5-7 en dat vind het lichaam van Linda niet echt jofel. Ik ben terug naar de mannen gegaan en daar hebben we de wedstrijd af gekeken onder het genot van een bakkie van Starbucks. Een mooi 3-0 mochten we meemaken. Snel daarna zijn we zwalkend naar onze hut gegaan waar we lekker zijn gaan slapen.

Vrijdag 4 Augustus

Om 6 uur werden we wakker gegongd en werd vertelt dat we konden gaan ontbijten als we dat wilden. Wij wilde dat niet en hebben nog lekker een uurtje op bed gelegen. Na ons opgefrist te hebben zijn we  nog even naar het achterdek gegaan en daar zagen we al dat we de haven in voerden. Na wat foto’s gemaakt te hebben zijn we terug naar binnen gegaan en hebben we gewacht op het omroepen dat we naar de auto’s mochten gaan. Al met al gingen we heel snel van de boot af maar het wachten op de douane kon toen beginnen. Linda en Marco hadden daar weinig last van en die waren al op een parkeerplaats toen wij nog door de douane moesten gaan. Door een sightseeing tocht door Hull zijn we uiteindelijk op de parkeerplaats van the Hummle Barten bridge. Hier hebben we eerst ontbeten en de mannen hebben de lampen voorzien van een mooie sticker zodat ze nu ook op Engelse auto’s lijken :). Na het ontbijt naar 2 caches gezocht die daar in het park lagen. Een hebben we gevonden de andere niet. Onze weg vervolgende naar Beverley. We zijn wel door het stadje gereden maar besloten om er niet te stoppen omdat we ook in York wilde stoppen. Aan de rand van York de auto geparkeerd en met de bus naar de stad. Hier hebben we een mooie oude stad kunnen bezichtigen met mooie smalle steegjes en echte Engelse winkeltjes. Een Harry Potter winkel wat het eigenlijk niet was. De kerk was mega groot en hebben we even van binnen kunnen bezichtigen vanaf de entree. Verder mochten we niet gekomen. Vanuit York hebben we onderweg eerst een lange file gehad waarom is  nog steeds niet bekend. Halverwege de tocht nog een cache gedaan. De jacht op de camping was begonnen en na 3 campings aangedaan hebben we er een gevonden. De tent heeft geen stroom en de camper moet een dag verkassen maar we hebben een plekje. Alles was gesetteld en we hebben een lekker avondmaal buiten op gegeten. Het werd echter toch te koud en in de camper hebben we de dag voor morgen voorbereid.

Zaterdag 5 Augustus

Iedereen had lekker geslapen en na een lekker ontbijtje zijn we op pad gegaan naar het plaatsje Pickering. Hier vertrok een oude stoomtrein waar wij ingestapt zijn. In Goathland zijn we uitgestapt en hebben we het public footpath gevolgd naar Grosmont… Dit was een mooie trail waar we de oude spoorlijn volgden. Onderweg hebben we nog uitleg gekregen over oude opgravingen die allemaal te maken hadden met het oude spoor en alles wat daar bij hoorde. Het was een vrij vlak pad wat een rivier volgde en de enige echte klimwerk deden we bij het zoeken van de caches die op deze trail lagen. Al met al een mooie route. In Grosmont hebben we de trein weer terug genomen en bij de parkeerplaats van de auto waren ze nog bezig om twee oude treinwagons geheel te restaureren. Het was mooi om te zien wat voor werk ze er allemaal in gestopt hadden. Op de camping is ieder zijn ding gaan doen en zitten wij nu lekker in de tent omdat het af en toe flink naar beneden valt dit verslagje te schrijven. Vanavond gaan we kijken wat we morgen allemaal gaan doen en hopelijk blijft het weer dan net zo als wat het vandaag was.

Zondag 6 Augustus

Nadat we wakker geworden was zijn we al een deel van de tent aan het opruimen omdat we vandaag weer verder trekken. Met ons hadden meerdere mensen dat idee want ons veldje liep bijna leeg. Na het ontbijt hebben we de buiten tent afgebroken en hebben we deze op de achterbank gelegd omdat deze nog niet geheel droog was. Vandaag stond op de planning om naar Robin Hood’s Bay te gaan. Maar eerst zijn we via een toeristen weg naar Ravenscar gegaan. Hier hadden we van boven uit een mooi uitzicht op Robin Hood’s Bay en hebben we een snelle oppakker gedaan. Een stukje verder was er een oude spoorweg tunnel die geheel vergroeit was met planten maar was een klein paadje die er naar toe leiden. De heren hebben hier een cache gevonden terwijl de dames boven wachten. Terug in de auto richting Robin Hood’s Bay reden we hoog langs de kust waar we schitterende uitzichten hadden op de baai. Echt mooi om te zien. De auto werd geparkeerd en te voet zijn we het plaatsje gegaan. Het was een mooi oud karakteristiek vissersplaatsje met kleine steegjes en straten boven elkaar. Ook zagen we geregeld kleine voetpaadjes de stad in met veel bloemen. Nadat we aan de zee uitgekomen zijn was er een blik toeristen open getrokken zodat het er lekker druk was. Terug lopend naar de auto nog geprobeerd een cache te zoeken maar deze liet zich niet vinden. Op een later tijdstip dan gepland maar op een mooi uitzichtpunt hebben we lekker geluncht en aan de laatste trip begonnen om naar een camping te zoeken. We reden door de Moors en aan het eind  van de Route was de camping. Het laatste stukje begon het te regenen en dat heeft het de hele avond dan ook verder gedaan. De buiten tent hebben we in een zeer korte droge periode kunnen opzetten maar dat was het dan ook. In de camper hebben we lekker gegeten en zijn we nu aan het voorbereiden wat we morgen gaan doen en dit stukje aan het schrijven.

Maandag 7 Augustus

Het heeft de gehele nacht geregend maar bij het opstaan was het gelukkig droog en hebben we nog droog de tent in kunnen pakken. Echter bij het ontbijt kwam het weer als bakken uit de hemel vallen. In de regen op weg naar the White horses. Bij het bezoekers centrum hebben we een route gevonden van ongeveer 5 km die we dan ook gelopen hebben. We hadden super mooi uitzicht en het weer viel ook mee. Een buitje hebben we bij deze route gehad maar de zon kwam er ook door en in het zonnetje was het goed uit te houden. Na een steile klim hadden we zicht op delen van het paard gezien en hebben we wat caches gedaan. Nog een ommetje gemaakt naar the best view van Engeland en na een lekker lunch in de camper zijn we geëindigd in Fountains Abbey. Thuis hadden we al een soort museum kaart gekocht en het park was super. Wat een mooi groot park en overal mochten we lopen en klimmen. De dikste bomen hebben we gezien en deze keer zat het weer goed mee want we hebben het droog gehouden. Al met al een mooie wandeling gemaakt en was het al laat geworden. De eindbestemming van deze dag was dan iets eerder op de route dan gepland was maar we hebben een mooie camping gevonden in het Dorpje Plateley Bridge. Nadat de tent stond zijn we lekker gaan eten in café The Oak en het was lekker Geert had de streek gerecht. Een soort stoofpotje in deeg.( Yorkshire pudding) We waren vandaag alle moe van de leuke dag dus we zijn vroeg naar ons bed gegaan.

Dinsdag 8 augustus.

Vandaag was er weer een reisdag. We gaan van York naar Windermere in Lake District. Onderweg hebben we schitterende natuur en vergezichten, en zijn we halverwege gestopt bij een waterval. Hier zagen we echt heel roestig water maar een erg brede waterval. Natuurlijk pikte we hier een cache mee. De weg werd weer gevolgd en de wegen werden steeds iets smaller. De Buttertubs hebben we niet gezien omdat deze niet duidelijk aangegeven stonden en ook de tweede waterval hebben we voorbij laten gaan omdat er te weinig parkeerplaats was. Bij de Windermere aangekomen werd de jacht op een camping geopend. En deze keer ging het niet zo soepel als de vorige keren. Veel campings waren vol of was er plek voor de camper en niet voor een tent of juist net andersom. We zijn een stuk verder gaan zoeken naar een slaapplaats in het plaatsje Hawskhead. Uiteindelijk besloten om maar gescheiden te gaan liggen maar wel dicht bij elkaar. Dus we liggen nu (als je het wandelpad volgt) 400 meter van elkaar. Camper en tent werden afzonderlijk van elkaar klaar gemaakt voor overnachting en gezamenlijk werd er weer gegeten. Nadat we gekeken hebben wat we gaan doen de volgende dag zijn wij terg naar onze camping gegaan genoten we van de goede windvlagen die langs onze tent heen joegen. Na 10 jaar nog steeds een sterk tentje.

Woensdag 9 augustus

Nadat de tent de wind overleeft heeft, zijn we na een heerlijke douche naar Linda en Marco gereden. We zijn er achter gekomen dat we binnendoor ongeveer 400 meter is om bij elkaar te komen maar als je dat via de weg doet dan zeker een kilometer. Van te voren hebben we alles klaar gemaakt voor de wandeling. Dus na het ontbijt konden we gelijk gaan starten. Vandaag lopen we naar Wray Castel. Via de gps hadden we een route gezien via de pulic foothpath. Echter hier is alles echt goed aangegeven. Dus de gps even links laten liggen en de bordjes gevolgd. We hebben genoten van schitterende uitzichten en echt mooie natuur. Op de weg naar het kasteel nog 2 caches gevonden en het kasteel zelf zag je ineens opdoemen. Dit was even een toeristisch plekje Veel mensen die hier op af kwamen. Maar het was ook echt leuk om te zien en voor de kinderen een leuk museum. We konden zo naar binnen omdat we thuis al een soort museum kaart gekocht hadden voor 2 weken dat we in Engeland waren. Jammer van het kasteel was dat al de inboedel verkocht was i.v.m. geldnood. Ze zijn het nu aan het proberen weer zo goed  mogelijk terug te krijgen in de oude staat. Nadat we lekker geluncht hadden hebben we een ronde om het Kasteel gelopen en gelijk een paar caches meegenomen.. Bij een kruispunt hebben we besloten de terug weg naar huis te volgen en dat betekende dat we de Latterbrug (heuvel) over moesten steken. Dus we hebben behoorlijk geklommen maar ondertussen wel heel mooie vergezichten kunnen zien. De klim in etappes gedaan en dan is de beloning groot dat je op de top bij het monument een mooie foto met z’n 4 kunt maken. Op de top ook nog een cache meegenomen waarvoor we 100 meter door een varen bos moesten lopen. Op de top waren echt ontzettend veel varens. Ook de terug weg was weer mooi om te zien en bepaalde stukken even opletten met dalen. Alles was eigenlijk goed aangegeven en met de gps konden we de wandelpaden ook goed vinden. Moe maar voldaan kwamen we terug bij de camping waar we even ons gingen opfrissen waar na we een uurtje later gezamenlijk lekker aan de barbecue gingen. De avond eindigde met een half spelletje touche omdat we alle te moe waren om door te gaan.