Groot-Brittannië 2017

Week 2

Donderdag 10 Augustus

Na een koude nacht, relatief gezien vroeg wakker en toch maar besloten om te gaan douche. Buiten de tent was de gehele camping in de mist verhuld met in de verte een wazig gele gloed. Was benieuwd wat de dag qua weer het zou worden maar na het douche was alles eigenlijk al geheel weg getrokken en hebben we uiteindelijk een schitterende dag gehad. We zijn lopend naar Marco en Linda gegaan en na het ontbijt hebben we eerst een camping gebeld waar we vrijdag willen overnachten, de derde was raak. Nadat dat geregeld was zijn we met de bus naar Hilltop gegaan. Hier hebben we het huis en de tuinen van Beatrix Potter bekeken. Het was mooi om te lezen en te zien wat zij allemaal gedaan heeft voor haar boeken met als doel geld te verzamelen om huizen en land te kunnen kopen voor de nationale trust organisatie. In haar boomgaarden hebben we geluncht en zijn we hierna weer via een public foothpath terug gelopen naar de camping. Wederom was dit weer een mooie route. Niet zo goed aangegeven als gisteren maar wel weer schitterend. Er zaten korte klimnetjes in. Bij het meer wat Beatrix gekocht had hebben we nog een Beatrix cache gedaan en onze weg werd vervolgd naar de plaats Hawkshead. In dit dorpje hebben we het museum van Beatrix potter nog gezien en daarna is ieder weer terug gegaan naar hun eigen camping. Na het opfrissen en even bijkomen hebben we weer lekker gezamenlijk gegeten en gekeken wat we morgen allemaal gingen rijden. Als afsluiting hebben we Harry Potter 1 gekeken. Het is dan leuk om te zien dat we op bepaalde filmset gelopen hebben.

Vrijdag 11 Augustus

Na een goede nachtrust was het weer bij het opstaan niet zo mooi. We hadden donkere wolken boven onze camping hangen. Dus snel maar gedoucht en het opruimen van de tent was begonnen. Het heeft even licht geregend maar dat was zo weinig dat de tent er niet nat van werd. Gelukkig weer een bijna droge tent kunnen inpakken. Alles verder rij klaar gemaakt en na een bakkie, naar het ontbijt gereden. Het werd alleen maar donkerder en uiteindelijk zijn we na het ontbijt in de regen weg gereden. Dit hebben we tot aan de kust ongeveer gehad. Halverwege de route zijn Linda en Marco een andere weg ingereden omdat ze  niet door een berg pas konden met de camper. Deze pas hebben wij wel gereden en het was inderdaad niet geschikt voor de camper. Als het mooi weer was geweest hadden we echt mooie ver gezichten gezien echter nu zaten we in een nevel van regen en waaide het boven op de top erg hard. Onderweg nog wat caches gedaan maar dat was door de regen en wind niet fijn waardoor we snel doorgereden zijn. Onderweg nog even de tank vol gegooid en kwamen we Linda en Marco weer tegen in het plaatsje The Bees van hieruit zijn we naar de camping gereden zo’n 40 km verderop. We zijn echt op een boerencamping beland en liggen zo’n 50 meter uit elkaar. De regen is opgehouden en we hebben de tent droog kunnen opzetten. Dat is natuurlijk wel zo prettig. Buiten aan het genieten van af en toe een zonnestraal en door de bomen zitten we wat beschut. Wel een lekkere warme trui aan want de temperatuur is nu niet erg hoog. Na het eten zijn we nog met zijn allen naar het strand gelopen. Het was een wandeling van ongeveer 3 kilometer en we hebben heen en terug nog ongeveer een kilometer moeten lopen om de Ierse zee te kunnen aanraken ivm het eb getij. De zee had als tegen prestatie de voet van Linda te pakken dus met natte schoenen terug naar de camper. We hadden hele mooie zonsondergang gezien. We hebben ook maar besloten hier niet te gaan zwemmen. Want op de weg naar zee liepen we langs een terrein met veel prikkeldraad en een heel groot hek met waarschuwingsborden “radioactief”. Op het strand zagen we later dat er in de verte een kerncentrale lag. En we werden gewaarschuwd met een bord voor munitie in de duinen. Terug bij de camper hebben we nog een spelletje gedaan en zijn toen lekker gaan slapen.

Zaterdag 12 augustus

Na een goed ontbijt zijn we naar Ravenglass gereden. Hier reed een klein stoomtreintje van ongeveer 1 meter hoog. We konden daar maar net met zijn 4 in een wagentje zitten maar het was wel leuk om te doen. Tijdens de rit werden we 2 keer gepasseerd door een tegenliggend treintje en het was mooi te zien hoe die kleine locomotiefjes er uit zagen. Deze trein rail is in eerste instantie gelegd om ijzer uit de mijnen te halen en later om mensen te vervoeren. We reden naar Dalegarth Station in de buurt van Boot. Hier konden we 4 rondwandelingen maken en je kon terug naar het start punt lopen. Wij hadden besloten om naar de waterval te lopen. Dit was de kleinste ronden. Het was een mooie wandeling en werd dan ook erg druk bezocht. Maar bij het eindpunt zag je dan wel mooie waterval. Toen we weer aan het begin punt van de waterval ronden stonden zijn we eerst even wat gaan lunchen voordat we aan de terug wandeltocht zouden beginnen. Het weer was super. In de ochtend hebben we nog een korte stortbui gehad en was het bewolkt maar in de loop van de ochtend trok het helemaal open en was het gewoon lekker warm. Om de tocht te lopen hadden we een ongedetailleerde kaart en de gps. Maar het eerste deel was erg goed aangegeven dus dat vlotte gestaagd. Halverwege hebben we bij een pub nog wat gedronken en de heren hadden een home made gingercake en fruitcake gegeten. De dames hebben natuurlijk een stukje geproefd :). Hier hebben we ook besloten om de heuvel route te nemen en niet om de bergen heen te lopen. Dus toen we bij de splitsing aankwamen de kant van de heuvels gekozen. De eerste berg was dan ook een behoorlijk steil klimmetje maar het uitzicht was dan ook echt schitterend. De route naar de top toe zagen we eigenlijk geen bewegwijzering meer en dat hebben we dus de gehele 3 berg toppen niet meer gezien. We zagen wel hier en daar wat mensen lopen en het was dus zoeken naar de paden. Op de gps zagen we wel wat wandelpaden en dat hebben we dan ook geprobeerd te volgen. Het was zoeken waar zijn de paden want dat was niet echt duidelijk. Tevens was het door twee dagen regen, en dat het ook dierpaadjes waren, erg modderig en lag er veel water of was het een soort moeras. Dus het was de weg zoeken naar droge plekjes om te lopen, en kijken waar de paden waren. Op weg naar de tweede top werden we ingehaald door mensen uit de streek want die stiefelde met de honden in een fors tempo de berg op en waren dus ook in een mum van tijd verdwenen. Aan de voet van de laatste berg was het even twijfelen wat doen we. Linda had zich verstapt waardoor het in de rug geschoten was. Toch besloten om de berg op te klimmen en het was ook een schitterend uitzicht. Hier kwamen we nog een Engelsman tegen die net begonnen was met zijn wandeltocht. Aan hem even de weg gevraagd voor de zekerheid en nog gepraat over wat er allemaal te doen is in de omgeving. Vlak daar voor erachter gekomen dat er op de top ook een cache lag dus deze ben ik nog gaan zoeken en was snel gevonden. De terug weg naar de auto werd steeds een beter pad en ook steeds iets minder modderig en tegen half zeven waren we dan ook bij de auto gearriveerd. Alle waren moe maar hadden genoten van de tocht. Na een lekkere Pub meal zijn we terug naar de camping gegaan en hebben we ons opgefrist en hebben we nog wat gedronken waarna we lekker naar ons bed zijn gegaan.

Zondag 13 Augustus

Vandaag hadden we een rustig dagje in gepland. Na rustig ontbeten te hebben zijn we richting het kasteel Muncaster Castle gegaan. Eerst was er een Uilen vliegshow waarbij ze zo dichtbij kwamen dat we zelfs moesten bukken verschillende keren. Daarna hebben we het kasteel bekeken wat deze keer rijkelijk versiert was. Na wat gegeten te hebben op een bankje met weer een prachtig uitzicht zijn we naar de roofvogelshow gegaan. Ook hier kwamen de vogels soms rakelings over ons heen. We hebben met zijn allen lekker genoten van de vogels waarna we terug naar de camping zijn gegaan en Linda en Marco hen dingetjes deden en wij nog even naar het plaatsje Seascale gegaan om een paar caches te zoeken en te genieten van de zee en het prachtige weer. Daarna zijn wij ook terug naar de camping gegaan waar we gegeten hebben en de reisdag voor de volgende dag hebben voorbereid. Om 22.30 lagen we lekker in onze tent waar we de zee op de achtergrond hoorde. Na nog een puzzeltje zijn we gaan slapen.

Maandag 14 Augustus

Vandaag was het een reisdag. In de stromende regen hebben we dus onze tent op geruimd en deze was dus ook echt zeik nat. In de loop van de ochtend werd het weer beten en kwam de zon door. We vertrokken we van het plaatsje Drigg naar Furness Vale wat uiteindelijk Buxton werd. In  totaal hebben we ongeveer 320 km binnen door gereden en hebben we wel mooie natuur gezien. Onderweg bij een parkeerplaats wat geluncht en bijna op de eindlocatie hebben we bij het winkel keten Morris wat inkopen gedaan voor de aankomende dagen. De camping hadden we al gereserveerd dus we hoefde er alleen maar naar toe te rijden. De oprijlaan van de camping viel al fors tegen maar toen we de camping op reden bleek dat, dat ook niet veel goeds was. Onze plek was naast een schroot hoop van een aantal auto/caravans,  Langs de weg stond een dixi en wat later bleek op de tent plek ook een dixi. Alle vier hadden ze iets van hier gaan we niet 4 dagen staan. Dus Linda heeft de eigenaar vriendelijke bedankt en zijn we verder gereden. Op een parkeerplaats hebben we naar een andere camping gezocht en ook gevonden. De camper staat op een mooi plekje onder aan de berg en wij staan een verdieping boven op de berg. Maar alles ziet er hier verzorgt uit. De tent werd weer opgezet en alles werd geïnstalleerd. We hadden net alles staan toen de eerste druppels zich weer aankondigde. Na een lekkere maaltijd en weer de dag voorbereiden en een spel avondje zijn we gaan slapen.

Dinsdag 15 Augustus

Vandaag zijn we na het ontbijt naar Peak Cavern ook wel genaamd Devil’s Arse geweest in Castleton. De heren hadden de dag er voor een route gemaakt dat we door wegen kwamen waar we met de camper niet zouden komen. En deze waren inderdaad erg mooi. In een klein dorpje kwamen we bij de grot aan. Hier hebben vroeger de touwslagers geleefd en daar kregen we dan eerst de uitleg van voordat we de grot zelf in liepen. Wij hebben het net anders om gedaan omdat we voor onze rondleiding te laat waren voor de uitleg bij de touwslagers. Dus eerst de grot bezichtigd. Dit was een kort stukje met 1 grote zaal die je zag en de weg er naar toe was da je kort moest bukkend lopen. Je zag op de plekken waar de lampen continu branden dat er algen en varens groeide. Het was wel leuk om te zien. Na de grot de uitleg  van de touwen gehad. Vanhier uit zijn we lopen naar de Speedwell cavern gegaan. Dit was een grot met een bootje wat je door een tunnel vaarde naar 1 zaal waar je dan de grot en een plakkaat met de gangenstelsel kon zien voordat je weer met het bootje terug gebracht werd. Dit bleek vroegen een ouden lood mijn te zijn en ook hier kreeg je uitleg over hoe de mensen vroeger leefde. Eigenlijk zou je gewoon eens terug in de tijd moeten kunnen om te zien hoe het dan eigenlijk was. Via een korte wandeling over het public footpath zijn we bij de auto aangekomen en hebben we een verlaten lunch gedaan. Binnen door zijn we weer terug gereden naar de camping en na wat tijd voor ons zelf hebben we met zijn alle lekker de bbq aan gezet. Na een spel en de dag van morgen voorbereid te hebben zijn we lekker gaan slapen.

Woendag 16 Augustus

Vandaag hadden we een wandel dag gepland. Marco had gisteren een route gevonden die niet te lang was voor Geert en waar we toch met zijn vieren konden lopen. Dus na het ontbijt met een binnendoor route naar het station van Mathlock Bath. gereden. We zouden een ronden doen van Mathlock bath naar Mathlock en dan weer terug. In totaal hebben we 500  meter gestegen/gedaald een paar keer en was de route matig. Of je kunt ook zeggen, we zijn de afgelopen dagen erg verwend volgens Linda. Dat klopt ook. Vandaag hebben we niet echt gelopen zonder verkeer te horen en waren de uitzichten minder mooi. Al met al hebben we het wel gezellig gehad en hebben we toch een rond van ongeveer 9 km gelopen. Na de tocht lekker naar de camping waar we de verslagen weer even bij werkte en de caches gelogd hebben omdat we nu eens goed internet hebben. Na het eten nog gezellig bij elkaar gezeten voordat ieder ging slapen.