Baltische staten en Rusland 2019

Week 3

Donderdag 19-9-2019

Vandaag hadden we om 10 uur afgesproken in de lobby. We hebben even wat langer geslapen als anders en de spullen ingepakt. We moesten namelijk uit de hotelkamer gaan omdat we vandaag met de nachttrein naar Moskou zouden rijden. We zijn weer met een groepje van 7 mensen op de metro gestapt richting het fort. We moesten vanuit het metro station nog een stukje lopen maar dat was niet erg. Het fort viel een beetje tegen. Dit was niet echt mooi. Je moest voor alle wat binnen het fort lag bij betalen om binnen te komen. Uiteindelijk hebben we daar wat gekeken vanuit het water een mooie foto van de stad gemaakt en in een restaurantje daar lekker koffie gedronken. In het fort en eigenlijk de gehele reis werden we overspoeld met Aziatische mensen. Vanuit het fort zijn we naar het zomergarden van de staar gekomen en dit was echt een mooi park en dat vinden de russen ook want daar kwamen we al 5 bruidjes tegen die daar foto’s aan het maken waren. Nadat we het park doorkruist hebben zijn we naar een leuk gezellig uitziende binnenplaats gegaan waar een cache lag. Het was jammer dat het seizoen al voorbij is want alles (behalve de kroegen) was gesloten. Maar als het open zou zijn ziet dat er wel gezellig uit. Het was al weer tijd om weer naar de metro van het hotel te rijden omdat wij daar om half zes een event hadden en de rest zat in de Tempok te eten en te wachten dat we ons moesten verzamelen. Het event was gezellig. Met 3 noren en 2 andere Nederlanders (Deze waren van 15-5 a l op doorreis) gezellig staan kletsen en uiteindelijk hebben wij ons rond half zeven bij de groep weer terug gevoegd. We hebben hier even gegeten en op de afgesproken tijd waren we in het hotel waar we met een busje naar het trein station gegaan zijn. Bij het station was het even zoeken waar we ons moesten melden maar al snel was dit duidelijk en konden we in een hal met 80 % Aziaten en de rest Blanken zitten. Het was echt een kippen hok. Op een gegeven moment sprak een rus geert aan en bleek dat hun ook naar Moskou rijden. Ze waren in Petersburg op vakantie gewest en moeten via Moskou terug vliegen met een vlucht van 9 uur naar Vladiwostock. Wij vertelde dat wij maar 4 uur hoeven te vliegen om in Nederland uit te komen. Bizar eigenlijk. De trein was gezellig warm en druk. We hadden een coupe voor 4 en 2 andere reisgenoten van de groep zaten bij ons erbij. Wel gezellig spullen werden klaargemaakt en in bed hebben we nog de gps in orden gemaakt. Dit ging wat moeilijk omdat de pc door de douane kapot is gegaan en we even trucjes moesten doen om het geregeld te krijgen. Maar dat is gelukt en zijn we gaan slapen

vrijdag 20-9-2019

Na een onrustige nacht. We hebben beide wel geslapen maar dat waren korte slaapmomenten ging om kwart over 6 de wekker. We waren alle vier gelijk wakker. In etappes aangekleed en de iet wat gedaan aan het wat frisser ruiken. Vanaf het station werden we met een busje naar het hotel gebracht waar we eerst lekker konden ontbijten en ons verder konden opfrissen voordat we de stad in gingen. Inchecken kon nog niet dus de bagage werd in een bagageroom geplaatst. Met zijn alle naar de metro. Deze zag er wat ingewikkelder in elkaar. Dit werd eigenlijk ingewikkeld omdat het er alleen in het Russisch stond en niet in het Engels. Dit was in St. Petersburg anders. Maar uiteindelijk hadden we alles wat we moesten hebben en zijn we naar het Kremlin gegaan. Hier hebben we met de groep rondgelopen. 3 waren er sneller door en zijn verder gegaan en de rest bleef bij elkaar. Het Kremlin bestaat uit verschillende kerken en gebouwen en wordt nog steeds gebruikt. Vanuit het Kremlin zijn we naar de Saint Basil’s Kathedraal gegaan. De ijscokerk wat we in de wandelgang hem noemen. Aangezien we morgen er niet naar binnen kunnen zijn we vandaag naar binnen gegaan. Deze ziet er van binnen heel anders uit maar was het ook mooi om te zien. Hier zie je veel meer opgravingen en geschiedenis van vroeger als in St. Petersburg waar je juist machtig veel mooie mozaik ziet. We sluiten de dag af met een wandeling door de Kalverstraat van Moskou. Hier zagen we geen een winkel waar prijzen bij de artikelen stonden en was het de ene dure merk na de ander wat we voorbij liepen. En groot. 3 verdiepingen mooi aangekleed en erg mooi allemaal maar  duur. In ieder geval niet iets voor ons. We zijn terug gegaan naar de wijk waar het hotel stond en het was even zoeken hoe we met de metro moesten doen. Maar het is gelukt. Bij het hotel was een eat-shop winkel waar ze handmate Italiaanse gerechten maakte en hier hebben we lekker gegeten. Nu moe maar voldaan op het bed dit verslagje aan het typen. We zijn beide moe van het slechte slapen dus het zal echt niet heel laat worden.

Zaterdag 21-9-2019

Vandaag hadden we weer een dagje Moskou. We verzamelde weer om 10 uur bij de lobby waar de gids ook naar toe gekomen is. Van hier uit zijn we via de metro naar de binnenstad gegaan waar we een rondleiding kregen in Moskou. We stopt daar ook bij meerdere station van de metro lijn 5 de bruine route. Deze zijn echt mooi aangekleed. Kijk maar naar de foto’s. Na de metro gingen we bovengronds verder naar wat bekende gebouwen die Moskou kenmerkend zijn en hebben we een uitzichttoren bezocht waar we een leuk uitzicht over Moskou hadden. We kwamen ook weer op het rode plein uit. Nu het wat minder grijs was als gisteren konden we vandaag mooiere foto’s maken. Vandaar uit liepen we naar een park met een zwevende brug. Dat was iets nieuws wat erg veel toeristen trok maar wij niet zo spectaculair vonden. Na het middag eten zijn we terug naar dit park gegaan en hebben wat rondgelopen en wat gekeken wat ze daar utgesteld hadden. Het media centrum had nu een (uitstalling) van foto’s en attributen waar ze aan ieder in het land wilde laten zien hoe men in geheel Rusland leefden. We hebben al gemerkt dat het oosten van Rusland het westen al europees vinden. En wij vinden dit al beperkt. Om 16:00 uur kwam de groep weer bij elkaar en zijn we naar de wacht gelopen om deze wisseling te zien. Daarna hebben we in een Oekraïense restaurant lekker gegeten. In het donker nog terug naar het rode plein gegaan en deze met al zijn lichtjes nog bewonderd voordat we terug gingen naar het hotel. Nadat we in de lobby ons allemaal hebben ingecheckt zijn we met een klein deel van de groep no naar de bar geweest om de vakantie af te sluiten. Morgen wordt een wachtdag en zullen we niet zo veel meer gaan doen als alleen maar gaan uitchecken.

Zondag 22-9-2019

Het is weer de tijd dat onze reis er op zit en we naar huis gaan. Vandaag is dus inpakken en wegwezen het motto. Om half tien spreken we af om te ontbijten en daar wordt onze gids Lidia bedankt en krijgt ze een kaart en een geldbedrag als bedankje van de groep. Om 12.00 uur staat de Russische chauffeur voor de deur en vertrekken we naar het vliegveld, een goede 50 km buiten de stad. (1 van de 12 vliegvelden van Moskou). Na anderhalf uur rijden bereiken we de luchthaven en begint de douane procedures van inleveren de rugzak, controle ticket, controle paspoort en dan het wachten tot 13.45 tot we kunnen boarden. Als het vliegtuig is opgestegen krijgen we op de 3 uur durende vlucht naar München een warme maaltijd en drinken geserveerd. Aan gekomen in München begint de procedure weer op nieuw alleen de bagage wordt direct naar het andere vliegtuig verplaatst. Weer alles uit de handbagage, netbook, camera, lenzen en dan weer inpakken. Maar uiteindelijk ook hier weer door en we kunnen weer wachten tot de boarding. NU is het nog maar een goed uur naar Amsterdam dus dat is zo gedaan. Aangekomen in Amsterdam regent het. Na 10 minuten taxiën staan we vast en kunnen we er uit. Bij de bagage band wordt afscheid genomen van de reisgenoten en reiden we via de shuttel naar de parkeerplaats naast de A4 waar onze auto al staat te wachten. Om kwart voor één zijn we thuis waarna we snel naar bed gaan. We zijn moe. Nu lekker dromen van onze leuke interessante reis met veel indrukken en een stuk geschiedenis wijzer.