Baltische staten en Rusland 2019

Week 2

Donderdag 12-9-2019

Vandaag hadden we een reis dag en mochten we heel vroeg op staan. Om tien voor acht stonden we paraat bij de lobby om gezamenlijk de bus weer in te gaan. We hadden nu een andere bus als de eerste. Deze zag er wat netter uit en had je als je achterin zat ook een ruit. Wij hebben achterin gezeten en gelukkig waren de wegen nu beter want we hobbelde niet over de achterbank heen en weer. Onze eerste stop was bij een kasteel met een museum. Het Turaida kasteel. Vanaf 9 uur was de toren open en vanaf 10 uur het museum. We zijn eerst naar de toren gegaan en hebben de buiten kant van de toren gezien. We hebben 10 minuten moeten wachten voordat het museum open ging. Dat was geen straf want in het zonnetje was het lekker uit te houden. Het museum liet zoen hoe de mensen vroeger geleefd hebben en hoe ze het kasteel gevonden hebben en weer opgebouwd hebben. Ze hadden het leuk gedaan. Bij dit complex zat ook nog een beeldentuin en een openlucht museum maar daar hadden we te weinig tijd en hebben we dus niet gezien. We reden weer verder naar het plaatsje Pärnu. Dit was een dorpje met veel hout bouw bij een burcht. Wij hadden hier anderhalf uur de tijd maar het weer was geheel omgeslagen en was meer wind en regen. We zijn naar een restaurant gegaan en hebben daar lekker geluncht en toen was het al weer tijd om terug naar de bus te gaan. Op de terug weg nog een cache meegenomen die in het dorpje lag. Nadat we een half uur op de veerboot hebben gevaren en boven op het dek lekker hebben uitgewaaid, waren we op het eiland Saaremaa. In het plaatsje Kuressaare stond ons hotel naast een sportcomplex en zo’n 500 meter van het kasteel. We hebben ons hotel kamer weer ingericht en een puzzel voor het geocachen op gelost voordat we met Liesbeth en Lida in een lekker restaurantje gingen eten. Hierna met een korte wandeling terug naar het hotel waar we de laatste dingen voor morgen geregeld hebben. Hopelijk is het mooier weer maar ze verspellen niet veel goeds.

Vrijdag 13-9-2019

We hebben vandaag rustig aan gedaan. In plaats om met de groep mee te gaan naar het zuidelijkste punt van het eiland besloten wij te gaan fietsen. We hebben fietsen geregeld via de receptie van het hotel en Jaan de baas bracht ons met de auto naar de fietsenwinkel waar de fietsen al klaar stonden. Na het afhandelen van het huurcontract stapte we op de fiets met de regen die er met bakken uit kwam. Dat mocht de pret niet drukken en zo begonnen we aan onze ronde van een goede 50 Km welke Yvonne had uit gezet. Eerst fietsen we naar het zuiden zodat we daarna de wind in de rug zouden hebben. Onder weg deden we natuurlijk ook een 7 tal geocaches aan. Onder andere de vogelspot toren aan het strand we vervolgde de weg en na een 17 km kwamen we bij een “lost place” dit is een terrein waar tot 1992 de sovjet unie een raket basis hadden. In een van deze bunkers lag een geocache welke na enig zoeken met de zaklamp werd gevonden en onze naam werd in het logboek gezet. We vervolgde de weg en al snel werd de asfalt weg een brede zandweg. Hier hebben we een 8 tal kilometers op gefietst licht oplopend de gehele tijd. Daarna kwam er weer asfalt en ging het naar beneden wat toch iets sneller gaat. In een bushokje hebben we onze lunch gegeten en nog even geschuild voor de regen. De route ging weer verdeer maar al snel kwamen we aan bij de grote we waar we 14 km langs moesten fietsen. Onze kleren begonnen langzaam te drogen tot dat er weer een stortbui over ons heen trok en we weer tot op het bot nat waren. Dit was ook de laatste bui voor vandaag. In de stad hebben we nog enkele caches gedaan en een oude brug bezocht waarna we nog wat geld gepind hebben en wat broodjes voor morgen gekocht hebben. Toen zijn we terug gegaan naar het hotel waar we ons eerst gedoucht hebben en alles te drogen hebben gehangen. Daarna met Lida en Liesbeth zijn we bij een Ierse pub gaan eten. Nog even door het slot terug gelopen naar het hotel waar we de dagelijkse zaken nog hebben afgehandeld.

Zaterdag 14-09-2019

Weer een reisdag. Vandaag reizen we naar Tallinn. Al vroeg verzamelde we in de lobby en konden we de bus in. We stopten eerst bij een kerkje die we konden bezichtigen. Het weer was zonnig maar fris en foto’s maken was wat lastig door het zonlicht. Het kerkje hadden we snel gezien. Terug de bus in en verder naar de krater in slag. We hebben de grootste en krater 4 gezien. Hier hebben we ook een earth cache opgelost. Het was apart te zien dat er zo lang geleden zo verwoesting veroorzaakt is door een natuurgeweld. Nadat we hier driekwartier rond gelopen hebben zijn we weer verder gegaan en de volgende stopt was een plek waar 5 houten molens stonden. Waarvan eentje een Nederlandse molen was. Het was leuk om te zien alleen was het een museum en daar hadden we niet te tijd voor om het van binnen te zien. We hebben van buiten een foto kunnen nemen. In het veld verderop een hele kolonie van kraanvogels kunnen bewonderen en zelfs nog een cache gelogd. Het laatste punt wat we vandaag bezoeken was een oudste Duitse kerkje op het eiland. Deze werd nog in het echt gebruik maar had wel nog restauratie werkzaamheden nodig. Van hieruit vertrokken we naar de veerboot die ons weer naar het vaste land bracht. We waren hier een uur eerder dan gepland dus konden zo ook eerder over. Tegen kwart over 2 kwamen we in het hotel aan. Nadat we onze kamers bezocht hebben zijn we met 4 andere de stad in gegaan om gewoon te kijken en in een echt bierkroeg Porgu hebben we heerlijk Letlands bier gedronken. Erg gezellig was het daar. Geert en ik zijn daar tegen kwart voor zes weg gegaan omdat we afgesproken hadden om ergens te gaan eten. Aangezien iedereen van de groep afgezegd had zijn we uiteindelijk naar een ander restaurant gegaan waar ze alles met knoflook bereiden Geert en in hebben een Beef gegeten en als toetje knoflookijs. Het was erg lekker en morgen merken de andere ook dat we knoflook gegeten hebben. Na het eten was het precies tijd voor het event waar we ons voor opgegeven hebben. We waren uiteindelijk met zijn 4 een ier (deze had het event georganiseerd) een Amerikaanse (die hadden we 2 uur geleden al getroffen bij een cache) en wij. We hebben even gezellig staan praten en eigenlijk was het jammer dat er geen meer mensen waren. Even wat over geocaching gepraat en toen is ieder weer zijn weegs gegaan. Bij het terug lopen naar het hotel hebben we nog foto’s gemaakt van de stad in het donker wat ook een mooi gezicht was.

Zondag 15 09 2019

We moesten om 9.00 uur in de lobby van het hotel zijn omdat er een gids zou zijn om ons en rondleiding zou geven door Tallinn. Deze bleek echter bij het verkeerde hotel te staan en zodoende spraken we af elkaar bij de Town Hall te treffen. Toen wij daar aan kwamen stond ze er al te wachten en kon de wandeling beginnen. We kregen grondig de boven en onder stad (oude gedeelte) te zien. Ook vertelde ze een stuk geschiedenis van Estland en Tallinn. Zoals ook in de andere Baltische staten zijn deze landen vele keren door verschillende landen  bezet. De belangrijkste zijn toch wel de Duitsers en de Russen waar ze beide ook geen echt goede herinneringen aan hebben. Ook de vrijheid na de val van de Sovjet unie in 1991 kwam aan de orde waarbij het volk massaal zich liet horen. Na de zeer natte rondleiding wilde we wat warms drinken en ons iets opwarmen dus doken we en cafeetje in voor een kop koffie en daarna naar een bakker waar we een lunch voor vandaag en morgen scoorde. Daarna gingen w met zijn vieren Liesbet, Lida en Wij twee naar het Bastion waar we door de gangen gingen en via een app die we daar konden downloaden een geweldige rondleiding hadden waarbij perfect werd uitgelegd in woord en beeld hoe door de jaren heen deze gebruikt waren. Nadat we dit bezocht hadden zijn we naar een pub geweest genaamd Hell Hunt, tijdens de rondleiding vertelde de gids dat men hier vele soorten bier had. Dat klopte ook en de prijs voor het eten was ook redelijk dus hebben we hier ook gegeten en zijn rond 20.00 uur terug naar het hotel gelopen waar we nog even gezocht hebben naar een geocache bij de locomotief bij het hotel, echter niet gevonden. Nog even thee gedronken in de lobby en toen naar boven om alles in gereedheid te brengen voor morgen als we weer o 8.00 uur vertrekken naar St. Petersburg, Rusland. Spannend.

Maandag 16-9-2019

Vandaag was de reisdag naar Rusland. Je merkte dat de hele groep het wel een beetje spannend vond. Om 8 uur stonden we bij de lobby klaar om te vertrekken. Het weer was net zo slecht als gisteren en daarom was het niet zo erg dat we een reisdag hadden. Bij een tankstation werd even gestopt voor een pauze voordat we echt verder reden naar de grens. Naar de grens toe zag je echt een verandering in de natuur het werd namelijk vlakker en minder groots. We waren vroeg bij de grens en daar begon het papier werk wat gelukkig voornamelijk door de chauffeur moest gebeuren. Wij hebben 3 keer een mannetje in de bus gehad die onze passen controleerde maar toch moesten we bij post 4 uit de bus alle bagage meenemen en naar een kantoortje voor het halen van een stempel. Bagage mee door de poort maar aangezien daar de band niet aanstond en er niemand stond had dit eigenlijk helemaal geen zin. Maar braaf alles gedaan. Bij 1 bus passagier is het paspoort echt heel goed bekeken of dit wel echt was. Raar maar waar zijn papspoor is tegelijk gehaald met die van zijn zoon en daar was geen gedoe over. Uiteindelijk mocht hij toch de grens over . Weer terug in de bus duurde het ongeveer anderhalf uur voordat we bij ons hotel waren. Ik moet zeggen van buiten kunnen wij niet zien dat het een hotel is. We zitten in de buitenwijk van St Petersburg en hebben over 10 minuten een metrostation. Nadat we alles i de kamer hadden klaar gemaakt zijn we met 5 andere even een rondje in de wijk gaan lopen. De starten hebben hier nummers dus je rekent in blokken das best makkelijk. We zijn eerst naar de metro gegaan en zijn er achtergekomen hoe het allemaal werkt. Moet zeggen hier is het nog leuk om met openbaar vervoer te gaan. Ons viel gelijk al op dat dit echt een mierenhoop van mensen is en het echt erg druk is. Daarna hebben we nog in de wijk gekeken en zijn nog naar een orthodoxe kerk binnen gegaan. Vandaar uit terug gelopen naar het hotel en onderweg even gekeken naar een restaurantje. We kwamen voorbij een Griek en dit leek ons wel wat. We hebben daar met 7 man lekker gegeten en het had meer weg van een shoarma zaakje maar dan met griekse dingen. Nog even een supermarkt binnen gegaan om wat voor vanavond in te slaan want we waren om 7 uur al weer terug op de hotel kamer.

Dinsdag 17-9-2019

Vandaag was het vroeg opstaan omdat we om 8 uur in de lobby moesten zijn voor de gids. Er was gereld dat we om 7;40 konden gaan ontbijten dat was vroeger als normaal dus dat was wel lekker. Het ontbijten was super snel wat ik achteraf niet fijn vond maar dat ging niet anders. 5 over 8 was ieder aanwezig en zijn we vertrokken met een gids. Vanuit ons hotel waar hij dingen verteld heeft en middels de metro naar de stad. Wat is de Metro door echt een mierenhoop en ben ik zo’n stad echt niet gewend. Waar we in wenen en Londen nog konden zitten was het hier echt als sardientje in een blikje staan. Het zal best nog erger kunnen maar we gaan het morgen weer ervaren. Bij belangrijke gebouwen kregen we uitleg en het was leuk dat we een boottocht alleen met onze groep hadden zodat we echt goed konden horen wat voor verhaal er bij de plekken gegeven was. De tocht duurde ongeveer tot 12 uur. We zijn gedropt bij een Russisch fastfood keten waar ze pannenkoeken bakken met van alles er op en er aan. Een Mac Donald maar dan gezond met pannenkoeken. Erg lekker allemaal. Nadat iedereen weer op temperatuur was gekomen. De wind maakte het voornamelijk koud. Hebben we besloten om eerst naar de St isaac”s cathedral te gaan. Hier konden we 220 trappen omhoog waar we vanuit een rondgang een heel mooi uitzicht hadden over de stad. Het was jammer dat het zo bewolkt was zodat je niet zo ver kon kijken maar wat is de stad groot en mega gebouwen.  Van hieruit zijn we naar de Church of the Savior on blood gegaan. Dit is de kerk van de hele mooie mozaïeken. En inderdaad je wist niet waar je moest kijken want overal zag je mozaïek verhalen uitgebeeld. Echt overal tot op het plafond. De vloer was ook in patroon van marmer gelegd. Echt heel mooi om te zien. De route liep verder naar het Singer huis. Hier heeft in het verleden de Nederlandse hervormde kerk in gezeten en later een winkel van Singer naaimachines. Echter deze is verboden omdat de regering van Rusland dacht dat hier spionnen van de Amerikanen zaten. Nu zat er een mega boekenwinkel in met een koffie bar. Hier hebben we even pauze gehouden. Voordat we terug gingen naar de metro nog door wat kleine parken gelopen. Met de metro terug naar het hotel om daar wat te eten want we zijn er al achter dat je dit echt merkt in prijs.

Woensdag 18-9-2019

Vandaag hadden we om half negen bij het ontbijt afgesproken en zijn we om 10 uur vanuit de lobby vertrokken. Wij hebben nog eerst geld gehaald bij de bank want we waren al aardig door de roebels heen. In de stad nog eerst naar een postkantoor gezocht omdat we een postzegel nog hadden. Dat was wel even iets want dat ziet er echt heel anders uit. Had van de ingangsdeur niet verwacht dat we daarachter een postkantoor zouden vinden. Vandaar uit zijn we 2,5 km verder op naar New Holland island gelopen. We moesten wel het hele eiland rond want de toegangsbrug was door werkzaamheden versperd. Maar wat zag dat er gezellig uit. Een mooie aangekleed en binnen gedeelte met veel groen en gelegenheid om te kunnen zitten. Verwacht in het hoogseizoen ook dat hier het erg druk kan zijn. Hier hebben we ook lekker gedronken en gegeten. Met de groep ook gezellig gepraat over van alles en nog wat en een rustige ochtend gehouden omdat we vanaf 3 uur een rondleiding in de hermitage zouden krijgen, Om 2 uur van New Holland vertrokken naar de afgesproken plek en onderweg nog een cache gevonden. Met een zelf geregelde gids zijn we naar binnen gegaan. De tuinen konden we niet zien maar binnen was er een pracht en praal te bewonderen. Niet normaal wat daar allemaal staat. Mooi maar ook ontzettend druk. Kijk maar naar de foto’s en bizar eigenlijk dat dit vroeger er was  voor de rijke en dat er ook erg veel armoede was. Na 3 uur rondleiding hadden we nog meer kunnen zien maar de groep heeft zich hier gesplitst. Wij zijn weg gegaan omdat Geert en ik helemaal gaar waren van alles en de drukte want bussen en cruise schepen waren ook binnen. Met 7 man zijn we verder gegaan en uiteindelijk belande we in de Tower pub om wat te drinken maar daar zijn we blijven plakken en hebben daar een lekker Engels pub-meal gegeten. Met de metro weer naar het hotel terug. Zijn we toch via een andere ingang de metro in gekomen want we reden de verkeerde kant op. Even overgestapt en toen waren we tegen kwart over negen in het hotel. Even stukje schrijven en voor morgen dingen klaar maken want we moeten de kamers uit omdat we morgen met de trein weg gaan.