Baltische staten en Rusland 2019

Week 1

Donderdag 5-9-2019

Vandaag is dan eindelijk de vakantie begonnen. Dat we daarom vroeg moesten opstaan was ook niet zo erg meer. Om half drie ging de wekken en om half 4 zaten we in de auto. De navigatie wees ons de weg. Zo zijn we nog nooit naar Schiphol gereden. Echter we gaan onze auto bij A 4 parking achterlaten en om half zes staat er dan een taxi. En deze stond er inderdaad en zo waren we 5 voor 6 op Schiphol zelf. Na  het inchecken kregen we een soort Efteling gevoel want alles wat een europa vlucht had moest gezamenlijk door de douane. We stonden dus in de wachtrij. Voorbij de douane liepen we rustig naar de gate. We hadden tijd zat dus werd er even een koffie gescoord en aten we de broodjes op. De vlucht gaat beginnen en we zaten het eerste vliegtuig langs een gezin met 5 kids in de leeftijd van 1 tot 14 jaar. Dus lekker druk. In Frankfurt had de luchtvaartmaatschappij het goed geregeld. We hadden namelijk maar 1 uur overstap tijd en bij het uitstappen van het vliegtuig werden we opgeacht zodat we met de bus naar een andere gedeelte van het vliegtuig gebracht werden. In deze bus zaten alle mensen van de groepsreis inclusief de reisleidster. Het was dus leuk om zo met elkaar even kennis te maken. De tweede vlucht zaten we tussen een mannengezelschap maar verliep de reis vrij vlot en voordat we het eigenlijk doorhadden werd de landing ingezet. In de ontvangsthal werd er nog even echt met elkaar kennisgemaakt en zijn we met de bus naar het hotel gebracht. De hotel kamer was eenvoudig maar alles zat er op en eraan. Spulletjes even om gehuisd en toen zijn we met de gehele groep de stad in gegaan. Het was even wat rondkijken en wat informatie snuiven bij de VVV. We hebben ons de middag goed vermaakt en hebben tegen half zeven heerlijk gegeten bij een restaurant die gerechten serveerde van uit de middeleeuwen. Erg leuk en lekker. Na een koffie in een mooie avond terug gelopen naar het hotel en genoten van de gezelligheid in de stad. Nu even lekker bijkomen van de lange dag en dit verslagje typen. Al met al een goed gevoel.

Vrijdag 6-9-2019

Gisteren werden we gewaarschuwd om niet te vroeg te gaan eten omdat er 2 grote groepen waren. Dus om half negen waren we aan het ontbijt wat er goed uitzag. Lekker ontbeten en met de andere groepsleden even afgesproken hoe laat we zouden vertrekken. Wij gingen met 4 andere van onze groep een rondwandeling maken in de stad. Gisteren hadden we bij het VVV kantoor twee kaartjes gepakt waar street art en fotogenieke punten van de stad waren. Deze had Nadine op een kaart aangegeven en volgens deze route hebben we een groot deel van de stad gezien. Als we langs een cache kwamen dan namen we deze mee echter hebben we er een aantal niet gevonden of gestopt met zoeken omdat we niet te lang wilde op houden. We hebben de stad mooi kunnen bewonderen met veel kerken van verschillende richtingen en veel cultuur gezien. Het viel ook op dat de stad erg schoon is en dat ze hier en daar ook echt aan het opknappen zijn. Het is wel een contrast met verzorgde huizen en panden die helemaal vervallen zijn en deze staan gewoon naast elkaar. De street-arts die we gezien hadden waren mooi. Het was soms wel even zoekwerk om ze te kunnen vinden. We hebben in ieder geval een leuk beeld van deze mooie stad gemaakt. Tussen door lekker gestopt om de innerlijke mens te voorzien van wat voedsel. Als afsluiting hebben we bij een pizza tent lekker een pizza gegeten. Bij het terug lopen merk je dat het weekend geworden is omdat het gezellig in de stad was met muziek en nog lekker terras weer. Al met al een geslaagde zonnige dag. Nu alles aan het klaar maken voor morgen omdat het dan weer een reis dag wordt.

Zaterdag 7-9-2019

Vandaag staat er een reisdag op de planning. We gaan van Vilnius naar Nida een plaatsje op het schiereiland, de Koerse schoorwal. Als eersten stoppen we op een 30 Km van Vilnius bij het plaatsje Trakai waar we een water burcht bezoeken. We wandelen van de parkeerplaats naar de burcht via de over van het meer over de bruggen waar we om het kasteel wandelen. Een bezoek binnen gaan we niet doen omdat we maar een uurtje hebben en al met het op en neer lopen nog maar een half uurtje voor zouden hebben. Ook vinden we onze eerste cache van vandaag zodat we ook een cache op deze dag. Terug bij de bus gaan we verder naar wat voorheen de hoofdstad van Litouwse was, Kaunus. Hier krijgen we de tijd om anderhalf uur in de oude stad rond te lopen en tevens wat te eten. We komen er op een groot plein met een kerk en zeer vele opgevoerde auto’s en custom cars. Hier lopen we dan ook even over heen waarna we in een barista bar een lekkere kop koffie bestellen en deze buiten op het terras op drinken. Daarna gaan we op zoek naar een baker, echter die vinden we niet waarna we maar besluiten op de markt waarbij ook de bus staat geparkeerd wat te eten halen. We vervolgen de route naar het Holocaust monument net buiten Kaunas. Indrukwekkende plaats waar zowel door de russen als door de Duitsers in het verleden vellen mensen de dood hebben gevonden tijdens de 2e wereldoorlog. Ook hier vinden we nog een geocache welke natuurlijk wordt gelogd. En de reis naar Nida wordt voort gezet. Nu moeten we een dikke 2 uur rijden voor we in de haven van de veerboot zijn in Klaipeda. Na een korte overtocht zijn we op het schiereiland  de Koerse schoorwal. Het is een natuurpak waar we komende 2 dagen op zitten met vele bossen en zandduinen en leuke kleine dorpjes met houten huisjes. We gaan bij aankomst naar onze kamer en spreken af dat we om 19.00 uur in het restaurant van het hotel gaan eten met de gehele groep. Het blijken zeer goedkopen prijzen te zijn en het eten is goed. Daarna gaan we om 21.30 uur naar de kamer waar Yvonne nog een tocht maakt voor de dag van morgen om te wandelen en ik dit verslag tik. Slaap lekker en tot morgen.

Zondag 8-9-2019

We hebben een vrije dag en gisteren in de bus al een wandelroute gezocht. Aangezien het VVV kantoor dicht was en de receptioniste niet veel meer als een algemeen kaartje had zelf punten in de gps gezet. Na een lekker ontbijt hebben we met de groep afgesproken dat we eerst even een lunch score bij Maxima (de plaatselijke supermarkt). Het is leuk te zien dat ze hele andere dingen verkopen als wat we in Nederland aantreffen. Maxima lag op de route van de tocht en van uit het plaatje Nida zijn we langs het water gelopen tot dat we bij een info bord kwamen waar we de route starten naar de top van een groot uitzicht punt. (Parnidzio dune). Deze zijn we opgeklommen. Van hieruit zijn we op de duin naar ondergelopen naar de water kant toe en hebben we hoog langs het water gelopen. We liepen echt een stuk hoger dan het water omdat de wind het zand omhoog geblazen had en we ook niet dicht langs de kant mochten lopen. Op deze route hebben we ook cache gevonden maar ook een aantal niet. Op de GPS lag de Russische grens een eind verder maar tijdens het lopen en op het verste punt van de route zaten we een kleine 50 meter van de grens af. Dit vonden we (10 personen) allemaal spannend. Er was ons namelijk verteld dat we die kant niet op mochten gaan. Dus iets eerder op een duinpad afgeslagen dat we parallel aan de grens liepen en zo kwamen we eigenlijk op lunchtijd aan bij de andere kant van het monument waar een leuk koffiesmart stond waar we heerlijk een bak koffie kochten voor bij de lunch. Na de lunch gingen we verder. 3 man maakten een korte route en gingen van hieruit terug naar het dorp. Wij staken het eiland over en hebben aan de overkant nog een kilometer op het strand gelopen. Daar kwamen we onze buschauffeur tegen die ons deze route ook had aangegeven dat die erg mooi was. Vanaf het strand zijn we terug naar het centrum gelopen en hebben nog enkele caches  gezocht en gedeeltelijk gevonden. Na 13 km hebben we ons zelf op het terras getrakteerd met een lekker biertje en wat fris en zijn na een uur weer richting Maxima gelopen om een lunch voor morgen te halen en wat water in te slaan. In een leuk gezellig restaurantje hebben we op een afgeschermd terras lekker gegeten. Geert en ik hadden beide een Litouws gerecht. Een soort aardappel pannenkoekje gevuld met vlees of vis. Wel erg lekker maar machtig. In de avond schemer weer naar het hotel terug gelopen. Nu binnen even alles weer vastleggen en wat spullen al vast opruimen omdat we morgen weer een reisdag hebben.

Maandag 9-9-2019

Vandaag hadden we weer een reis dag en gaan we Nida verlaten. Het weer was super. Bij het ontbijt al zonnig en stiekem ben ik blij dat we dit weer gisteren niet hadden. Want dat zou veel te warm zijn geweest voor het wandelen. Na een klein uurtje rijden kwamen we bij de berg met de kruizen. Het was een plek voor de Litouwse mensen waar ze voor hun land en geliefde die ze tijdens de oorlogen of onafhankelijksstrijd verloren hebben. Het was bizar om te zien dat heel de berg vol stond maar dat elk kruis ook weer vol zat met andere kruizen en rozenkransen ed. En het blijft maar groeien want bij het terug lopen zagen we een man met een groot kruis de berg op lopen om deze weer te plaatsen. Natuurlijk was hier een cache verstopt en uiteindelijk na wat kruip werk ook gelogd. Iets te laat bij de bus ging de reis weer door en na ongeveer 1 uur stopte we bij Paleis Rundale. Aangezien Geert en ik al in de bus gegeten hadden, hebben we de tijd gebruikt om een korte rondleiding in het kasteel en tuinen te gaan zien. Het was mooi om te zien hoe dit eruit zag. Het is de zelfde maker als bij het winterpaleis in St Petersburg dus ik ben wel benieuwd hoe dat dan zal zijn. Na weer ongeveer ander half uur waren we in Riga aangekomen en waren we in ons hotel. We waren duf van de busrit dus we hebben in het hotel gegeten waar we jammer genoeg lang moesten wachten op het eten wat we lekker smaakten. Na gezellig bij gekletst te hebben met wat groepsleden zijn we naar de kamer gegaan om alles even bij te werken van deze dagen.

Dinsdag 10-9-2019

Vandaag hadden we een dagje Riga dus we konden een beetje uitslapen. Na een goed ontbijt verzamelde we om 9:45 in de lobby zodat we gezamenlijk een stadswandeling hebben gedaan met een gids. Deze vertelde op een leuke manier hoe de geschiedenis gegaan is in de stad en zo zagen we alle mooie plekjes in de oud stad van Riga. Veel foto’s werden gemaakt en gelukkig was het mooi weer. Om 12 uur was het klaar en heeft een deel van de groep een terrasje gepikt. Wij zijn met een ander deel een snel broodjes zaak in gedoken om daar koffie te scoren en een broodje. Nadat we dit verorberd hebben zijn we naar de Centrale markt gegaan. Deze zag er een heel stuk netter uit als die in Vilnius. Mooi en verzorgd en een grote visafdeling. Leuk om dat te zien. Hier nog even een cache gedaan en daarna zijn we naar de dom met zijn grootste orgel gegaan. Uiteindelijk zijn we hier niet naar binnen gegaan omdat we de entree te duur vonden voor wat we zouden zien. Tijdens het lopen naar het bezettingsmuseum begon het te regenen en zijn we het oorlogsmuseum in gevlucht. Hier hebben we de eerste 2 afdelingen gezien wat over de oorlogen ging die Letland meegemaakt heeft. Na de etage hadden we het wel gezien en zijn we verder gegaan. Richting Beettings museum. Deze was nu gehuisvestigd in het gebouw waar vroeger de Amerikaanse ambassade gezeten heeft. Deze voorstelling wilde ik graag zien en liet ons zien dat wij toch geluk mogen hebben dat wij in het westen wonen en door de Amerikaanse en Engelse bevrijd zijn. Deze mensen gingen van de ene bezetting naar de andere en er was eigenlijk niet veel veranderd. Mensen werden gewoon onteigend en moesten ergens anders in Rusland iets gaan opbouwen zonder recht te hebben om terug te komen. Je moet je maar zo denken dat een boer bij ons naar Griekenland moet om daar op nieuw te beginnen. Andere kwamen in kampen terecht waar ze moesten werken voor de staat. Bizar eigenlijk. Als je dan ziet dat ze vanaf 91 onafhankelijk zijn was indrukwekkend om te zien.

Woensdag 11-9-2019

Vanochtend hebben we ons weer om kwart voor tien in de lobby verzameld om samen naar het station te gaan voor de trein naar Jürmala te rijden. In  het plaatsje Majori stapten we uit en hebben we door het oude vissersdorpje wat in deze tijd meer een strand dorp geworden is, een rondwandeling gelopen van ongeveer 4,5 km. Op het strand hebben we eerst even lekker met zee zicht een terrasje genomen om van een goede bak koffie te genieten. Op dit moment is het eigenlijk een verlaten badplaats. Waar veel oude grote houten huizen staan. Verder wordt er veel nieuw gebouwd en proberen ze de oude steil zo goed mogelijk terug te laten komen. Tegen half 2 hebben we in een plaatselijk gezellig café 53 geluncht voordat we met de trein weer terug naar Riga gingen. Op het station in Riga ging ieders zijn weegs. Wij (Geert en ik) hebben een rondje gelopen om wat caches te gaan zoeken en zijn zo langs de rivier gelopen over de boulevard en vandaar uit weer de stad in gegaan. Zo zijn we ook bij de locatie gekomen waar de grote synagoge heeft gestaan die in de WO II is afgebrand door de Duitsers. Dit blijft toch iets heftigs als je dat leest. Tegen  kwart over 6 zijn we wat gaan eten en hebben we in het theehuisje waar we gisteren een TB hotel gevonden hebben lekker een kop thee gedronken als toetje. Daar troffen we er nog twee van onze groep aan en gezamenlijk zijn we terug gelopen naar het hotel. Wij hebben nog even een tussenstop in de supermarkt gemaakt om broodjes voor morgen in te slaan. In de hotelkamer alles even aan het voorbereide dat we morgen vroeg weg kunnen. Er wordt namelijk verwacht dat we om 8 uur in de lobby zijn. Dus dat wordt vroeg opstaan tijdens de vakantie.