Stedentrip 2013

Week 2

Zaterdag 10 augustus

Vandaag zijn we uit polen vertrokken. Vannacht hebben we nog veel onweer en regen gehad. Gelukkig was het droog toen we opstonden. We hebben echter de tent nat moeten opruimen. Via de gps zijn we door Slowakije gereden. Onderweg wilde we een paar caches doen. Alleen kennen ze daar een andere manier van parkeren. Op een dalende helling moet je dan maar gewoon even aan de zij kant van de weg gaan staan. Dat hebben we dus maar niet gedaan. Uiteindelijk zijn we parallel aan de hoofd weg gereden om toch een cache te loggen. Kwamen we in een super mooi dorpje aan waar we de cache snel gevonden hebben maar waar we ook gezien hebben hoe een soort kerkklok rond draaide en zeer mooi aangekleed was. Zonder cache waren we hier dus nooit geweest.

Aan de Tsjechische grens hebben we ene vignet gekocht en dat scheelde ons 3 uur in reis tijd om op onze bestemming te komen. Uiteindelijk zijn we zo’n 60 kilometer onder Praag een camping gevonden in het dorpje Orha. We waren hier tegen 6 uur. We hebben eerst een natte tent neergezet en zijn toen gaan eten. Toen we gingen eten was het veld om onze tent nog leeg na het eten hebben heeel veel buren gekregen. Volgens mij bestaan de tentgangers voornamelijk uit kano mensen en zijn er maar een paar die met de auto komen. De tent ingericht en nu lekker rustig aan met om ons heen alleen Tsjechen en je verstaat er dus echts niets van.

Zondag 11 augustus

Vandaag had Geert een langzaam aan dag. Maar om half tien was ook Geert er uit en gewassen. We zouden een geocache event gaan bezoek genaamd meet the Flinstons in Praag. Om 11.00 uur waren we dan ook vertrokken en na een 25 km rijden zagen we een Mc drek dus internet. We hebben hier even het eerste week verslag verzonden naar de ouders en ook nog een paar caches in de buurt van de camping er in gezet. Tevens alvast een deel gelogt. Daarna weer in de auto en na 45 km waren we al bij het event. Alleen dat was van drie tot vier dus alvast maar een cache gaan zoeken. We begonnen berg op via een asfalt pad maar dat werd al snel een bergpaadje en even later een stijl paadje maar toch de cache werd door Yvonne snel gespot. Bij het loggen zagen we een Andre cacher aan komen klimmen via de andere zijde van de berg. Het bleek Mr. Flamingo te zijn (cachenaam). Met hem hebben we het Event bezocht waar we de enige buitenlanders waren. Daarna wilde we een Wherigo gaan doen maar die bleek na wat na vragen enkel 5 km te zijn en dan nog eens de zelfde afstand terug naar de auto weerhield de 8 personen welke met ons bereid waren de cache te lopen. Daarom nog maar een oppakker van 2.5/3.0 dus berg op weer. (pfu pfu) Nadien zijn we via een stads route door Praag terug gegaan naar de camping waarbij we onderweg nog even gestopt zijn bij een MC DR.. om te loggen en te eten. Nu zitten we nog even lekker bij de tent te puzzelen en het verslag bij te werken. We kijken al weer uit naar morgen als we naar Kutna Hora gaan waar een zilvermijn is.

Maandag 12 augustus

We werden al vroeg wakker door de kano mensen dus ook maar opgestaan. Vandaag dus richting Kutna Hora. Weg was makkelijk en in het dorpje hebben we ook nog een aantal caches gelogd. Voordat we het dorpje ingingen hebben we maar eerst even informatie ingewonnen bij het VVV en tot onze spijt kwamen we er achter dat de zilvermijn op maandag gesloten is. Das wel balen. Maar bij een echte kafetaria een lekker bak koffie en gebak gegeten voordat we het dorpje zelf zijn gaan bezichtigen. Heel veel kerken maar wel mooi en een was zelf luguber. Zie maar de foto en dan de gehele kerk vol. Al met al wel een mooi dorp om te zien. Aangezien we nu wat tijd over hadden hebben we nog in het plaatsje Horka en Buda (waar de camping ligt) wat caches gedaan. Eentje was een simpele op pakker maar bij een meertje waar we plaatselijke bevolking zat te vissen of te zwemmen. We hebben er even gezeten om van de omgeving te zitten en wat fotos gemaakt van een aantal insecten. Hierna terug naar de camping gegaan en het eten voorbereid wat we vandaag gekocht hadden. Nieuwe aardappelen met boontjes en vissticks. We hebben heerlijk gegeten. Sávonds lekker bij de tent gezeten en jammer genoeg moeten genieten van een gitaar en zang van iemand die het niet kon. Het zingen in ieder geval.

Dinsdag 13 augustus

Aangezien we vandaag niet echt veel van plan waren alleen van camping te veranderen zijn we nadat we de tent droog hebben kunnen opruimen vertrokken wederom richting Kunta Hora. Omdat we toch wel de zilvermijn wilde zien. We waren om 10 uur bij de mijn en wilde ons inschrijven voor de rondleiding. Konden we pas om 14:00 uur de engelse tour doen die dan 1,5 uur zou duren. De tour die om 10 zou vertrekken was al vol. We hebben dit dus niet gedaan en wel even ons teleurstelling geuit. Tevens aangegeven dat we bij de informatie balie gevraagd hadden of we moesten reserveren en dit was niet nodig. Uiteindelijk zijn we doorgereden naar de andere camping en hebben nog een aantal caches gedaan. In het boekje van de ANWB hadden we gelezen dat in het blaatjs Benour en Karistejn een camping zou liggen waar we met de trein binnen een uur naar Praag konden. Uiteindelijk hebben we een camping gevonden in het laatste dorpje en hebben hier eerst maar de tent opgezet. Tegen half vier zijn we naar dit plaatsje de plaatselijke burcht geweest waar we een rondleiding kregen. Deze viel wat tegen maar het uitzicht was wel mooi. Tevens in de heuvels (voor ons bergen) een cache gelogt en terug naar de camping om te koken en eten. Op de camping had ik het gevoel dat ik weer op kamp was want er staat een groep met kinderen van verschillende leeftijd en zal zo’n 20 man zijn. Wel gezellig maar lekker druk. Het weer is na de regen buien in Polen frisser geworden. Lees truien en jassen weer als je sávonds bij de tent wil zitten. En toch iets eerder je bent in om dat het buiten eigenlijk te koud is. Ik ga zo koffie klaar maken en Geert is zich aan het voorbereiden voor Praag. We hebben vandaag al bij het treinstation geïnformeerd.

Woensdag 14 augustus

Vandaag werden we al vroeg wakker van de groep met kids dat al aardig lawaai aan het maken waren. We zijn maar gelijk opgestaan en na drie dagen lekker even gaan douche. Nou ik in ieder geval. Want geert had wat pech met de douche deze deed het namelijk niet. Gaat na 20 kronen minder en an de wastafel gewassen te hebben naar de receptie en deze loopt mee geeft een paar harde klappen op het apparaat en de douche begint te lopen. Je snapt dat geert baalde als een stekker. Na het ontbijt richting station en tegen half tien zaten we in de trein. Om kwart over tien reden we Praag centraal binnen. Bij het station aan zo’n tijdschrift kiosk gelijk maar een plattegrond gekocht en op weg gegaan naar de oudstad. We hebben verschillende oude gebouwen gezien lekker op het plein op het terras hg gezeten en gekeken naar artiesten dieop het plein wat aan het uitvoeren waren van acrobatiek tot muziek of levende standbeelden. De kleine straatjes ingelopen en bemerkt dat Praag veel souveniershop en juweliers kennen. S’avonds hebben we lekker Tsjechisch gegeten. Ik een strogenof beef met rijst en geert een alt Bohmische teller met knodel en kraut. Het smaakte in ieder geval zeer lekker. Om half negen hadden we de trein terug en tegen kwartover negen waren we weer op de camping. Waar we nog lekker bij de tent wat gezeten hebben en later naar bed zijn gegaan. Wederom hebben we weer wat laagjes over elkaar aan gehad om het behaaglijk te krijgen.

Donderdag 15 augustus

Met het ontbijt hebben we rustig aangedaan omdat de tent toch droog moest zijn voordat we weg gaan. Dat is dan ook aardig gelukt. Tevens heb ik vanochtend maar even het stukje van gisteren en de star van vandaag gedaan. Nu even opruimen en op naar halverwege ergens in Duitsland. We hebben in middels weer wat kilometers gemaakt en zitten nu tussen Würzburg en Frankfurt am Main in het plaatsje Lohr am Main. Een leuk klein stadje met een oude binnenstad. We overnachten in een hotel (lekker luxe) en hebben wat gegeten in het dorpje waar ook het sneeuwwitje kasteel staat. Ook hebben we natuurlijk enkele caches gedaan. Een paar echt leuk verstopte waar je over water moest lopen en in een verkeersbord 4 meter hoog moest klimmen. Maar natuurlijk alles gevonden. Daarna terug naar het hotel en loggen en naar bed. Morgen het laatste stukje naar huis.