Stedentrip 2013

Week 1

Vrijdag 2 augustus

Vandaag iets later op weg gegaan. Even langs de plus voor de laatste inkopen en dan richting autobaan. We waren net de grens over toen we er achter kwamen dat we alles bij ons hadden behalve de autopapieren. Toch maar even terug gereden om deze te halen maar ja dat scheelt dan wel een uur op de heen reis. Toen we uiteindelijk op weg waren ging de reis voorspoedig. We wilden een paar oppakkers langs de autobaan doen en het is er uiteindelijk maar 1 geworden. De andere 2 waren niet meer aanwezig. De temperatuur was in de auto door de airco aangenaam. Echter bij de rustplaatsen was het erg warm en we hebben een temperatuur van 42 graden gespot. We waren dan ook blij als we aan het rijden waren. Vlak voor Berlijn hebben we ongeveer een uur in de file gestaan. Dat we een half uur deden over 5 kilometer. Dat was ook de enige echte oponthoud. Wat ons in Berlijn opviel is dat je op de ring zit en je overal om je heen nog groen ziet. Dat kun je je in Nederland niet voorstellen. We hebben de auto geparkeerd in de Friedrich Wilhelm Platz. Hier heb je namelijk geen umwelt sticker nodig. Met de U-bahn naar een station in de buurt van het Hotel gereisd. Het laatste stuk hebben we gelopen. Wat achteraf de turken buurt van Berlijn bleek. Na het inchecken zijn we tegen half negen de stadt nog ingelopen en kwamen we er achter dat de muur tegen over het hotel gestaan heeft en hebben we bij checkpoint Charlie nog gekeken en foto’s gemaakt. Op de plek waar vroeger de mensen moesten wachten om van oost naar west te mogen hadden ze nu een soort openlucht strand pleintje gemaakt waar we lekker wat gedronken hebben voordat we terug liepen naar het hotel.

Zaterdag 3 augustus

Na wat onrustig geslapen te hebben door de warmte hebben we lekker ontbeten en zijn we op pad gegaan om Berlijn te bezichtigen. We zijn eerst naar Checkpoint Charlie gelopen. Hier hebben we voor een cache nog een foto gemaakt en hebben daar de informatie muur mbt de geschiedenis van de muur gelezen. Hier hebben we ook kaartjes gekocht voor een rond rit met een bus. Top Tours. Je kon hier een rondrit maken en op verschillende punten kon je dan uitstappen om de locatie te kunnen bezichtigen. Tevens kon je door de koptelefoon in je eigen taal horen wat ze van de omgeving vertelde. We hebben eerst besloten om de gehele toer te rijden en dan ergens uit te stappen waar we wilden. Na de gehele rit zijn we op de alexanderplatz uitgestapt. Hier hebben we 2 caches gedaan en we wilde naar de fernsehturm gaan. We moesten hier echter anderhalf uur wachten dus dat hebben we niet gedaan. We hebben weer de bus gepakt en zijn naar de brandenburg tor gereden. Hier hebben we met heel veel toeristen dit bouwwerk bewonderd. Van hier uit zijn we naar het Holocaust-Mahnmal gelopen. Dit is indrukwekkend om te zien. Via een aantal caches zijn we bij de Postdammerplatz aangekomen waar we bij een Australische restaurantje lekker kangeroe biefstuk gegeten hebben en we even terug dachten aan onze ausie tripje J. Er was in de buurt nog een Multi waar we aan begonnen zijn maar na een uurtje zijn we gestopt omdat deze erg slecht in elkaar zat. Tegen half elf waren we terug in het hotel waar we de cache bijgewerkt hebben en niet te vergeten wat batterijen opgeladen hebben nu het nog kan.

Zondag 4 augustus

Vandaag werden we wakker en was het bewolkt. Daar waren we maar wat blij om want het was gisteren warm om in de stad rond te lopen. Vandaag viel het dus mee al was het denk ik niet veel koeler. Alleen we hadden wolken die wat schaduw gaven. Na een lekker ontbijt richting de Fernsehturm gereden met de ondergrondse. We hebben een dag ticket gekocht waar we alle vervoerders mee kunnen gebruiken. Daar kan Nederland nog van leren. Nu was de wacht tijd nog maar een half uur wat we nog acceptabel vonden. Boven hadden we een mooi uitzicht en hebben we geprobeerd om wat foto’s te maken. Met de bus naar de Kurfürstendamm gereden. Dit viel wat tegen omdat de winkels dicht waren echter was er wel een ober wedstrijd waar we een heat van gezien hebben. Van hieruit weer de bus gepakt om nog een stuk originele muur te kunnen zien. Dit was het museum Topographie des Terrors. Zeer indrukwekkend. Bij opgravingen hebben ze de oude muur van de kelder van het hoofdkantoor van de SS nog gevonden waar in 1933 de Duiters die tegen Hitler waren gevangen genomen zijn en gemarteld. Dit werd geïllustreerd d.m.v. foto’s langs de oude muur. 2 meter verder was de muur zichtbaar die in 1961 gebouwd was en pas in 1989 over ging. In gebouw werd dan ook nog het joden vervolging zichtbaar maar ook van de Roma’s en alle mensen die anders dachten of iets deden wat niet bij de regels van Hitler paste. Naast dit museum nog even een cache gelicht en zijn we op weg gegaan naar een echt Duits restaurantje aan de rivier Spree waar we beide een echt Duits gerecht gegeten hebben. We hebben nog ons strand terras gepakt op checkpoint charlie waar we onder genot van een drankje zagen dat het maar steeds donkerder werd. Het begon ook al aardig te bliksemen en we besloten maar terug naar het hotel te gaan. Na ongeveer 10 minuten dat we binnen waren begon het te gieten met af en toe ene bliksemschicht. We hebben de gordijnen open om er naar te kijken.

Maandag 5 augustus

Na het ontbijt zijn we met de U baan naar onze auto gegaan. Beide hadden we zo iets van staat de auto er nog. Omdat we vanaf het internet gelezen hadden dat dit de beste manier. Gelukkig stond de auto er nog zonder problemen en is dus voor herhaling vatbaar.
Berlijn uitkomen was dan nog wat lastiger omdat de gps ons steeds door de stad verwees terwijl we dat dus niet konden. Uiteindelijk de goede weg gevonden en toen was het gassen naar Polen. Nadat we de Poolse grens over waren hebben we bij een groot gebouw maar eens nagevraagd hoe het zat met tol te betalen op de autobanen. Bleek het later een gebouw te zijn waar men alleen Pools en Russisch spraken en bedoelt was voor de vrachtwagenchauffeurs om de vrachten in te checken. Buiten stonden twee pools politieagenten. Geert het nog aan gevraagd maar deze konden heel slecht Duits of Engels en konden ons ook niets wijzer maken. Gewoon onze weg vervolgd en hebben zonder problemen in Polen gereden. Tegen half zes zijn we gaan kijken voor een camping Mara dat was nog niet zo makkelijk. Uiteindelijk even nagevraagd bij de Poolse bevolking. Deze was zo vriendelijk om ons een kaart te geven van polen en te wijzen waar er een camping was. Hij vertelde er wel bij dat een camping vinden in Polen niet makkelijk is. We wachten maar af. We zijn richting het dorpje gereden en bij het tankstation wilde we het vragen waar de camping was. Auto geparkeerd en uitgestapt kijken we naar de andere kant van de weg en zien we daar de Camping Liggen. Niet meer vragen en gelijk er naar toe gegaan. Voor 5 euro lagen we op een camping 1 nachtje. Na een in elkaar geflanst avondeten hebben we een vuurtje gemaakt omdat we lek gestoken werden door de muggen. Onder genot van een lekkere bak koffie hebben we genoten van het vuurschouwspel. Hierna zijn we lekker gaan slapen.

dinsdag 6 augustus

Al vroeg wakker vanwege de jeugd die bij het naastgeligen natuurbad het ndoig vond om rond half 5 te gaan rijden en muziek te draaien. Tegen 8 uur zijn we opgestaan en hebben we de douche uitgeprobeerd. Spullen van de tent opgeruimd en ontbeten. Nu op weg om een cache te gaan doen en richting Krakow te rijden. Uiteindelijk hebben we 3 cache gedaan. Inkopen gedaan voor het eten. Het is best komisch om in een supermarkt inkopen te doen en dan bij bepaalde producten moeten raden wat het is. De temperatuur steeg maar behoorlijk en we hebben de 35 wel gehaald. Het was ook benauwd. Net voorbij krakow kwamen we een camping tegen alleen die zag er zo matig uit dat we door gereden zijn. Achteraf hebben we daar we spijt van gehad want op de kaart stonden 3 plaatsen een tentje en we hebben ze alle drie gehad. Uiteindelijk bleek inderdaad de laatste een camping te zijn de rest niet. Dan merk je ook hoe beperkt de polen engels of Duits kunnen. Ook de jeugd. De omgeving is schitterend we Veel natuur en heel wijds. Je kunt hetvergelijken met oost Duitsland. De wegen kun je vergelijken met de napoleons baan. Zonder dat we de A73 hadden. De camping is een stuk grond voor een motel. Wel een geschikte plaats. We zitten in het dorpje Wielscek. De wc en douche zijn Dixies echter dan met een echte douche en een doortrek toilet. Er hangt alleen een muf luchtje. Keukentje is goed we hebben zelfs een vriezer dus de elementen worden koud gemaakt. Nu even lekker wat eten en dan niet veel meer doen.

Woensdag 7 augustus

Vandaag hebben we gepland om naar Auswitz te gaan. Dus nadat we ons ochtendritueel van wassen en eten gehad hebben probeerde we de auto te starten. Met nadruk op proberen want er gebeurde niets. Gelukkig waren er een paar polen aan het gebouwtje aan het werk en konden we met start kabels de auto weer gestart krijgen. Wij op weg. Bij Auswitz hebben we een rondleiding met een gids gehad waar ook Birkenau bij betrokken werd. De rondleiding was zeer indrukwekkend. Je kunt eigenlijk moeilijk omschrijven wat het is. Zo groots en tevens zo onwerkelijk. Beide zijn blij dat we dit wel gedaan hebben. Terug bij de auto hadden we weer start problemen. Nu hadden we wel stroom (vanochtend niet) alleen starten deed hij niet meer. Gelukkig kwamen we in contact met een Nederlands stel de nog naar het museum wilde en wederom hebben we met startkabels de auto gestart. Echt happy werden we er niet van. Buiten de poort van de parkeerplaats maar eerst even bij de toeristen bureau gevraagd naar een garage. Deze kon ons echter niet veel wijzer maken. We hebben de ANWB alarmcentrale gebeld met de vraag of ze ons erkende garage konden geven. In de buurt van Krakow zodat we nog met openbaar vervoer terug konden. In het plaatsje waar de camping lag was geen erkende garage. Heel mooi via een sms’jes kregen we een aantal garage door. Echter dat het al kwart over 4 was en we tegen 6 uur pas in Krakow zouden aankomen zeiden we al tegen elkaar dat als we onderweg iets tegen kwamen dat we het dan daar zouden proberen. Ergens halverwege kwamen we bij een tankstation waar ook een symbool autoband stond tegen en daar zijn we het maar eens gaan vragen. Het vrouwtje van de tankstation kon ons niet wijzer maken echter een klant die voor een pakje sigaretten kwam wel. Hij wist wel iemand die ons kon helpen en hij zou wel voorrijden want die persoon kon geen Engels alleen Pools. Zo gezegd en binnen 10 minuten waren we bij een garage en deze meten de accu en zei dat deze kapot was. Voor 35 euro (140 zolty gegeven) hebben we een 4 maanden oude accu en tot op heden doet de auto het weer goed. Nog even een cache gedaan om het feit te vieren dat alles het weer doet en terug gereden naar de camping waar we wat gegeten hebben en een avondje voor ons zelf.

Donderdag 8 augustus

Vandaag staat Krakow op het programma. We hebben even moeten zoeken voor de bushalten maar uiteindelijk na wat vragen hadden we hem gevonden en waren we 8 zloty voor 2 personen een enkele reis kwijt omgerekend voor 10 kilometer met de bus rijden waren we 1 euro kwijt. Dus goed te betalen. In Krakow hebben we veel cultuur gesnoven, veel gedronken in totaal ongeveer 6 liter met 2 personen. Veel in de schaduw gelopen en genoten van de compacte binnenstad. Tegen 6 uur was het op het plein zo warm dat de brandweer een sproeier had klaargemaakt om de mensen toch wat verkoeling te geven. Er zat een jongen in de zon op een bankje op het plein met een meter op de standaard. Geert heeft gevraagd wat hij aan het doen was maar hij eten de temp en de vervuiling van de lucht. Bleek dat het toen 40 C was. Nou iedereen jong en oud hebben genoten van het water. Wij hebben lekker uitgegeten in een pools restaurant. We hebben Pielsoweck gegeten. Ik gekookte en geert gefrituurd. Het waren een soort deeg lapjes gevuld met vlees en/of groenten. Je kunt het vergelijken met tortillinie maar dan veel groter. Echt lekker. Tijdens het eten nog van het uitzicht op het plein genoten en hebben nog lekker een toetje gegeten. Om 20,19 hadden we de bus terug en na een 10 minuten lopen waren we weer op de camping en zijn we tot de conclusie gekomen dat de camping toch niet zo rustig is als we bij aankomst dachten. De camping ligt op dit moment echt vol met 5 campers en ongeveer 8 tenten. Het worden er elke dag meer. Ben benieuwd wat het morgen is als we weer terug komen.

vrijdag 9 augustus 2013

Vandaag waren we vroeg wakker en zijn we ook maar gelijk gaan douche omdat we verwachten dat er anders een file voor de douches staan. Dat was later dus ook zo. Lekker rustig aan gedaan en toen met de auto richting de zoutmijn gereden. Eerst hebben we de rond gang gelopen met een gids en aansluiten konen we nog het museum ingaan wederom onder begeleiding van een gids waar we eigenlijk nog meer informatie kregen over hoe het te werk ging in de zoutmijn maar dan uitgebreider en met meer info. Dat vonden we beide eigenlijk leuker als de rondgang. We waren om kwart voor elf binnen en kwamen er tegen kwart over een uit. Hierna hebben we nog wat cache gelogd. In een koffieshop even wat gedronken en gegeten voordat we inkopen gingen doen in de supermarkt, voor vanavond. Omdat het vanochtend al wat bewolkt was en toen we aan het cache waren al aan he donderen was hebben we nu dan eindelijk de regen. Tegen half zes. We hebben daarom onder het afdak bij de camping gekookt en gegeten. Tevens een leuk gesprek gehad met een duist echtpaar die een Reis door bijna alle landen van het Oostblok getoerd hebben en van een Oosterijks Zwiters stel die met de motor aan het rond rijden zijn van Istanboel terug naar Polen. Ze weten eigenlijk niet waar ze eindigen want ze hebben alles opgegeven om te rond te kunnen reizen. We hebben zo leuke gesprekken gehad. Het is nu dus ook 3 uur later voordat ik verder ga met het stukje. Het is weer droog. Temp is wel lager alleen zit nog steeds zonder problemen met een korte broek en hemdje op de veranda. We laden de laptop op en eigenlijk alles wat nog even bijgeladen moet worden omdat we niet weten wat we dadelijk in Tsjechië tegen komen. Dus even de foto’s verwerken en dan wat gaan pakken voor morgen.