Patagonië 2015

Week 2

Vrijdag 13 februari

Vandaag gaan we van Esquel naar Bariloche. Het wordt weer een lange dag maar met een mooie route door een van de Nationale parken in de Andes. Zoals inmiddels normaal is het ritueel in de ochtend het zelfde, 6 uur opstaan, douche, inpakken, 7 uur ontbijten, 8 uur in de bus voor vertrek. We reiden eerst richting het zuiden waar we bij een mooi uitzicht punt stoppen voor foto’s en er ligt zo waar een cache welke Yvonne dan ook vindt. Ook staan er een 5 tal personen dien met skateboarden de klim die wij net hebben gemaakt af gaan. Geheel in motor kleding en helm er bescherming zien we ze vertrekken naar onder. Daarna rijden we naar de ingang van het park waar we de entree betalen en verder rijden. Na een uurtje rijden over onverharde wegen komen we bij Parque National de Los Alerces, hier maken we een wandeling met de gids van een 2 en een half uur. We zien mooie vergezichten en planten en zelfs nog een vos. Na deze wandeling lunchen we bij een van de vele meren in het park en zetten onze reis voort. Na dik 2 uur rijden stoppen we in een plaatsje om een ijsje te eten met verse vruchten die hier veel worden verbouwd. Dan nog een keer 2 uur in de bus en we zijn op onze eindbestemming Bariloche. Deze keer hebben we een zeer  net Hotel in het hart van de stad. We gaan om 9 uur ten bij de buren in een stube. Zoals we al gemerkt hebben is het eten in Argentinië goed als je van vlees en vis houdt. Om 11 uur gaan we naar de kamer en vallen vrij snel in slaap. Echter om 5 uur worden we wakker van het uitgaansleven wat voor onze raam plaats vindt. Om 6 uur  is het dan eindelijk rustig en kunnen we nog even slapen.

Zaterdag 14 februari

Gisteren hadden we besloten dat we vandaag niet met de excursie mee zouden doen net als zo velen van onze groep. Nadat we heerlijk hebben uitgeslapen zaten we rond half negen aan het ontbijt. Deze was zeer luxe met luxe broodjes en cakejes en versfruit en yoghurt. Deze keer ontbrak de eieren met spek niet. Dus we hebben lekker genoten. Voordat we om 11 uur met de groep zouden verzamelen hebben we eerst naar een cache gezocht waar we maar 300 meter van af waren. Jammer genoeg hebben we hem niet gevonden. Later bij de spoilerfoto’s gezien dat de steen die er zou moeten liggen er niet meer was. Uiteindelijk zijn we er niet meer terug gegaan. Met de een deel van de groep (Liesbeth, Karen, Ina, Willem, Annemiek, Jac, Marian, Nico, Jantje, Emo, Hans, Geert en Ik) naar de markt gegaan waar we eerst naar de toeristenbureau waar we wat informatie navragen om met een kabelbaan naar boven te komen. Uiteindelijk bleek dat als we met de organisatie mee zouden gaan dat het goedkoopste was. Vandaar dat we daar de kaartjes hebben gekocht. Aangezien we nog wat tijd hadden zijn we met de groep ergens gaan koffiedrinken. Hier werden we wederom geconfronteerd met hoe traag de Argentijnen kunnen zijn. Vandaar dat we een oprot bakje koffie hadden. Met de bus werden we naar het begin van de kabelbaan gegaan en met de kabelkaan werden we boven gebracht. Boven hadden we een super uitzicht aan alle kanten. Was echt erg mooi. We hebben nog even gekeken hoe een paraglider naar beneden zeilde was echt leuk om te zien. Hierna hebben we (Liesbeth, Karen, Jantje, Emo, Nico en wij) besloten om een rondje op de boven kant te lopen. Ina en Willem waren al doorgelopen en zijn ook naar het uitzicht van de kathedraal geweest. Wij hebben de softe kant omhoog gelopen en op de stenen een pauze gemaakt. Jac kwam van de steile kant nog omhoog en uiteindelijk zijn we samen naar beneden gelopen. Uiteindelijk besloten  Jantje, Emo en Nico om geheel naar beneden te lopen. De rest is met de kabelbaan naar beneden gegaan. Wij zijn samen met Karen en Liesbeth naar beneden gegaan en hebben daar een super lekkere salade gegeten. Terug bij het hotel hebben we ons lekker opgefrist nog wat wifi dingen geregeld en gezamenlijk zijn we naar het meer gelopen. We hadden daar een terrasje verwacht maar dat was er niet dus we zijn bij een tuinterras uitgekomen waar we lekker wat gegeten hebben. Hierna in een restaurant wat gegeten en terug naar het hotel waar we lekker naar bed zijn gegaan. We hebben gelukkig geen last van de discotheek gehad dus heerlijk kunnen doorslapen.

Zondag 15 februari

Vandaag gaan we per vliegtuig naar Calafate, dit wordt onze uitvalsbasis komende week. Na het ontbijt gaan we nog even pinnen en een kopje koffie met chocolade (specialiteit van de regio) genuttigd met een groepje. Om elf uur vertrokken we naar het vliegveld waar we moeiteloos onze te zware koffers er door kregen. In Calafate aangekomen werden we op het vliegveld al opgewacht door een gids die ons naar het hostel bracht. We hebben de spullen gedropt en zijn naar het lago Argentina gelopen waar een vogelreservaat is. Hier zijn we door gelopen en hebben verschillende vogels herkend zoals de Kiekendief, en de flamingo. Leuk om deze in het wild te zien.  In de avond hebben we in de hostel een stoofpot gegeten per 4 personen. Rund en kip met groente en aardappelen, heerlijk. Daarna slapen onder “het genot” van het muziek festival.

Maandag 16 februari

Vandaag hadden we een korte reisdag. We moesten 220 km rijden om in het nationale park Fitz Roy massief te komen. We hebben vanochtend lekker rustig aan kunnen doen want we vertrokken om 11 uur. Dus relaxed ontbeten en de tas ingepakt. We werden bij het hotel opgehaald en gingen onderweg. De omgeving was mooi en in de verte zag je de mooie bergen al waar we naar toe zouden gaan. Voordat we het dorpje konden inrijden passeerde we de grens van het park. Hier moesten we ons eerst melden. We werden echt op gevangen door een parkwachter die perse wilde weten wie onze gids was. Hier zouden we dan extra voor moeten betalen. Dit wisten we van te voren dus onze gids was een van ons J. Echter we werden zeer bot ontvangen en mochten ook niet in het informatie centrum kijken en moesten uit de bus naar een praatje luisteren en tegelijk terug naar de bus. Nou naar dit gebeuren naar het hotel gegaan en na even wachten kregen we de sleutel en zaten we in een luxe kamer. Echt een van de mooiste die we tot nu toe hebben gehad. Nadat we alles klaar hebben gemaakt zijn we met zijn 3 gaan wandelen. Het was namelijk strikt verboden om als een groep te gaan lopen. We hebben de richting de Laguna Torre gevolgd. Vanuit de hotel konden we starten. Het eerste 45 minuten was het sterk klimmen. Boven aan hebben we eerst wat geluncht voordat we verder gingen. We kwamen Jack/Annemieke/Marian tegen toen we vertrokken van de lunch. Aangezien we elkaar niet kenden hebben we kort gepraat J en zijn we door gelopen. Hierna was de route goed te lopen en erg mooi. Bij een kruispunt zijn we de kam opgelopen maar uiteindelijk toch een stuk terug gelopen omdat de gps een andere route aangaf en we een bordje zagen dat we nog 7 kilometer moesten lopen. Qua tijd was dit niet mogelijk en zijn we terug gegaan en zijn we in tegengestelde route van de Laguna Torre gelopen. Hans had bij het begin van de route al een Condor gespot en was gedurende de gehele tocht gebrand op deze vogeltjes J. Bij een van de uitkijkpunten zagen we er vier en later vijf bij elkaar. Hier hebben we ongeveer een drie kwartier gestaan en hebben we de condors echt goed gezien. Uiteindelijk moesten we verder en zijn we de cache gaan zoeken die in de paal aan het begin van de route verstopt zat. De cache was snel gevonden en we vervolgende de weg naar het hotel en van de drukke route weg. In het hotel lekker omgekleed en heerlijk gegeten en daarna lekker gaan slapen.

Dinsdag 17 februari

Vandaag hebben we in de ochtend rustig aan gedaan en na het ontbijt ons voorbereid voor de gletsjer tocht. Vanuit het hotel moesten we een stukje lopen om bij de organisatie te komen. Na een kleine busrit van 45 minuten kwamen we bij de haven aan. Hier werd de groep gesplitst. 5 mensen van de groep gingen op de boot die langs de gletsjer zou varen. De rest ging op de andere boot voor de gletsjer tocht. We hebben eerst een tijdje op de boot voor de gletsjer gevaren. Het waaide hier enorm en we waren blij dat we ons warm hadden aangekleed. Uiteindelijk meerde we aan in een rustige baai op de rotsen. De gehele boot werd opgesplitst in Spaans talige en Engels talige groepen en we moesten onze rugzakken bij de rotsen achter laten i.v.m. met de harde wind gemiddeld windkracht 5. De tocht naar de gletsjer Viedma kon beginnen. We zijn ongeveer 3 kwartier gelopen over de rotsen en net nadat we op de gletsjer waren kregen we de stijgijzers. Deze werden door de gidsen aangedaan en de tocht kon beginnen. Tijdens de tocht kregen we uitleg hoe de gletsjer ontstaan is. We hadden mooie vergezichten en zijn ook door een ijsspleet gelopen. Tevens zagen we een gat in een ijsblok wat ontstaan is door de wind die daar de gehele dag door blaast. Uiteindelijk waren we weer terug bij de boot en zijn we weer naar het dorp gegaan. Bij een koffie tentje hebben we onze innerlijke mens getrakteerd op koffie en een tosti. Hierna hebben we wat gekeken in snuisterij winkels. Voordat we naar het hotel gingen om ons op te frisse en lekker naar het eten te gaan. We gingen naar een origineel Argentijns restaurant en geert heeft een lekker bief gegeten, Hans een forel en ik een wrap met vlees. Hierna zijn we lekker gaan slapen.

Woensdag 18 Februari

Vandaag was het de laatste dag in El Chalten. De bus zou ons pas om half zes terug brengen en we checkten ons om 10 uur uit. De bagage stalden we in een kamer en wij gingen eerst naar de bakker om wat proviand voor vandaag in te kopen. Het was namelijk de planning om in de bus te eten. Nadat we in de plaatselijke bakker heerlijke broodjes en enpanades gekocht hebben zijn we op pad gegaan om de rondwandeling te maken richting de Fitz Roy. We liepen de eerste 1,5 km 300 meter omhoog behoorlijk stijl en daarna was het lekker vlak. Bij de splitsing kozen we voor het eerst naar het uitkijkpunt van de Fitz Roy en vandaar zijn we de route gevolgd en naar het meer en de camping. Vandaar uit kwamen we weer op de zelfde weg terug en liepen we terug naar het hotel waar we tegen 3 uur aankwamen. Na een lekker bak koffie nog even snel naar de kleine supermarkt om het laatste drinken nog in te kopen en dan was het wachten op de bus. De bus reis hebben we eigenlijk voornamelijk slapen doorgebrachte en tussen door even wat gegeten. We waren vroeger in El Calafate waardoor we nog even bij een Italiaan een klein voorgerecht gegeten hebben. Echter dit viel wat tegen waardoor we een lekker ijsje gegeten hebben.

Donderdag 19 februari

Vandaag zouden we naar de gletsjer Perito-Moreno gaan. We verzamelde ons al vroeg bij de lobby om daar in de bus te stappen. We kregen een plaatselijke gids mee die ons van alles vertelde over de omgeving waar we door heen reden. We stopte eerst bij een boot en met deze boot  we langs de gletsjer gevaren. We hadden mooi uitzicht op de gletsjer alleen jammer dat er zo veel mensen op de boot waren. We hebben er een uurtje gevaren en je hoorde het ijs kraken. Op het moment dat we weer terug gevaren zagen we nog net een ijsblok naar beneden vallen met veel kraak. Super om te zien. Nadat we weer in de bus zaten zijn we verder omhoog gereden om vanuit de bovenkant de gletsjer te kunnen bekijken. Hier hadden we 2 uur de tijde om over gemaakte terrassen naar de gletsjer te kunnen kijken. Er waren verschillende routes en je had heel mooi uitzicht op de gletsjer. Je hoorde het echt kraken en je zag hier en daar ijsbrokken naar beneden vallen. Je moet wel geduld hebben. We waren redelijk op tijd van de gletsjer terug waardoor we nog naar de supermarkt zijn gegaan om wat inkopen te doen voor de aankomende drie dagen. We gingen naar Chili en aangezien we weinig tegen zouden komen moesten we ons zelf even van proviand voorzien. Hierna een gezellig terrasje opgezocht en met een klein groepje van de groep zijn we lekker gaan eten in een beef restaurant waar het vlees voor de ruit gebraden werd. Een kwartier later kwamen de 3 mensen van de vliegtuig rit eraan en hebben we nog wat ervaringen uitgewisseld.