Frankrijk 2018

Week 3

Donderdag 27 september

Vandaag hadden we weer een reisdagje gepland. Maar deze keer was het een kort ritje van minder dan 200 km omdat we ook nog een wandeling wilde maken van een aantal caches die we uitgezocht hadden. Onderweg hebben we daarom geen caches gedaan en zijn we in een ruk doorgereden. Tot dat er een plaspauze ingelast moest worden. Dit hebben we bij een grotere stad gedaan waar we lekker bij de Mc Cafe koffie gedronken hebben met een muffin. Hierna hoefde we nog maar 44 km. Om 2 uur waren we gestart met het rondje van 30 caches. De owner had geschreven dat het maar 2 uur wandelen was en 6 km. Nou wij hebben uiteindelijk 10 km gelopen en we hebben er 4,5 uur over gedaan. Het rondje zelf was niet zo spannend en door de heuvels hadden we al ingecalculeerd dat we 3 uur onderweg zouden zijn. Echter de caches waren een ander kaliber dan dat we gewend zijn in Nederland. Ik heb in 4 bomen geklommen om een logrolletje te vinden. Geregeld moesten we van een heling af of juist op om een cache te zoeken voordat we weer terug konden naar het pad. Echter wel genoten van de natuur en het weer. We liepen onder een strak blauwe hemel en zonnetje scheen schitterend. Moe en bezweet maar voldaan kwamen we terug bij de auto. Op 2 caches na hebben we ze allemaal gevonden. Nu op weg naar de camping. We hadden van te voren al een camping opgezocht maar deze konden we telefonisch niet bereiken omdat we wat later zouden komen. Achteraf snappen we ook waarom. Op de locatie aangekomen was de camping niet meer als camping in gebruik. Er stonden nog 2 caravans en een sanitair hok maar zo oud en verlaten dat we ter plekken op de navigatie de dicht bij zijnde camping op gezocht hebben. Deze bleek 20 km verder te liggen. Tijdens het rijden gebeld en we konden er terecht. Om kwart over zeven waren we op de camping en hebben we eerst de tent op gezet. Tegen half negen zaten we aan een geïmproviseerde maaltijd en hadden we al onze jassen aan. We merken dat we noordelijker aan het gaan zijn want in de avonden wordt het echt frisser. We zitten nu dan ook in de tent het stukje te schrijven en de caches aan het loggen. Morgen zien we wel verder.

Vrijdag 28-9-2018

Vandaag konden we droog de tent opruimen, wat we eigenlijk niet verwacht hadden. Vannacht was het behoorlijk koud en hebben we echt de 2 dekens gebruikt. Dat merkte we vanochtend ook met het opstaan. Eerst de tent dus afgebroken en daarna de tafel in het opkomende zonnetje gezet en daar hebben we ontbeten. Tegen kwart over 10 zaten we in de auto op weg naar Saumur. De weg er naar toe was leuk om te rijden en ging ook nog vlot. We hebben geen tolwegen gehad maar wel wegen die niet echt druk waren. Alleen het laatste stukje hadden we door wegwerkzaamheden wat op onthoud maar dat viel reuze mee. Door deze wegwerkzaamheden kwamen we langs het dorpje Richelieu. Hier zagen we voor het eerst deze vakantie een oud, grote kloostermuur waarachter een mega park zat. We zijn er kort even door gelopen om een cache te zoeken en we te weinig tijd hadden om verder te kijken. Maar het zag er wel sjiek uit. In totaal hebben we 3 caches gevonden. De camping was aan de rand van de stad en was een luxe camping. Het heeft zo waar een zwembad. Die hebben we wel meer gezien alleen die waren dicht deze niet. Misschien dat ik er morgen gebruik van ga maken. Weer het hele riedeltje klaar gemaakt van tent op zetten en koken ed. Vanuit de camping kunnen we het kasteel van de stad zien deze dan bij dag en in het donker op de foto gezet. Aangezien wij nu wifi hebben ook weer even de caches bij gewerkt en het stukje van vandaag bij gehouden. Morgen lekker een rustig dagje.

Zaterdag 29-92018

Vandaag hadden we weer een relaxed dagje voor de boeg. Dus eerst even lekker uitgeslapen zo goed als dat ging. Want de beide buren gingen weer verder. Eén was er al vroeg bij want die vertrok om klokslag 7 uur van de camping. Wij hadden tijd zat. Na het ontbijt wat caches van de regio ingeladen en de laatste details van de wijnboer opgezocht. Maar we gingen eerst naar Saumur. Hier was het zaterdag markt en wij wilde wat verse spulletjes kopen die we vandaag voor het eten wilde gebruiken. Auto hadden we geluk dat er net iemand wegreed en wij zo dus net een plaatsje hadden waar we niet hoefde te betalen. We hoefde alleen een kleinstukje de kade af te lopen en we kwamen op de kleding markt uit. Die is het zelfde als bij ons dus die hebben we overgeslagen J. In de stad was her en der op verschillende pleintjes  allemaal vers producten te koop. Anders opgesteld als bij ons en soms zelfs uit een busjedat men verkocht. Van alles wat gekocht wat we nodig hadden van worst, kaas en stuk groente. Leuk was het dat je echt weinig kon kopen zo hebben we 2 x 50 gram verschillende soorten paddenstoelen gekocht. Dat zal in de grote steden misschien ook kunnen maar op de markt in Venray kan het niet. Hierna zijn we terug gegaan naar de auto en op weg gegaan naar Cave Ackerman. Dit was een wijnmaker ontstaan in 1810 en nog steeds actief. In zijn grot had hij een proeverij en een bezichtiging van de het ontstaan van zijn fabriek en hoe het nu gemaakt werd. Deze streek gaat over de moeserende wijn. We kregen een tablet mee en konden een ronden lopen en bij een nummer kreeg je op je tablet een verhaaltje te horen of iets te zien. Echt leuk hoe ze het in elkaar gezet was. Het laatste gedeelte van de grot werd nu gebruikt als kunstobjecten te laten zien die iets met de wijn te maken hadden. Aan het einde van de wijn rondgang kon je 4 wijnen proeven. Dat heb ik ook gedaan en heb 2 flessen voor mij mezelf gekocht en 2 flessen om cadeau te doen. Na de proeverij hebben we daar op de groeve nog een cache gedaan voordat we terug gingen naar de camping. Waar we rustig het eten voorbereid hadden en Geert de auto gepoetst had omdat we vannacht onder een boom hadden staan waar vogels huisvesten. Hij zag er dus niet uit.  De auto staat nu dus ook ergens anders. We waren wel blij dat de tent daar niet stond . Na het eten hebben we de afwas even laten staan en hebben we rondje camping gelopen. Je had zo mooi uitzicht op het kasteel en de kathedraal van de stad en met het mooie rode avondlicht was dat een schouwspel. Op de route lage ook wat caches. Vlak voor dat het donker was waren we terug en zijn we dan toch maar aan de afwas begonnen. Nu lekker alles weer aan het voorbereiden voor de volgende dag.

Zondag 30-9-2018

Vandaag hadden we weer een reisdag en wat we niet verwacht hadden was de tent nagenoeg droog. Dus eerst maar de tent opgeruimd en dan gaan ontbijten. Vandaag hadden we weer een reisdag en gaan we naar Wim en Willy in Marchesieux. Het was een ritje van 330 km ongeveer en we hebben alles binnendoor gereden. Onderweg hebben we een aantal caches gedaan. We waren ongeveer 5 uur overgedaan. Tegen half vijf waren we er. Na lekker bij gekletst te hebben en wat gegeten te hebben, hebben we een gezellige avond gehad.

Maandag 1-10-2018

Na een lekker ontbijt zijn we naar de markt in Carentan geweest waar we groente en vis hebben gekocht. In de middag zijn we naar het Liberty museum over de 2e wereldoorlog geweest. Dit lag op de plaats waar in 1944 een tijdelijk vliegveld is geweest voor de aanvoer van materieel en manschappen na de invasie op de stranden. Een leuk interactief museumpje. Nog even gezocht naar een cache die er zou moeten liggen maar niet kunnen vinden. Daarna zijn we naar het huisje terug gegaan en hebben we in de avond nog gezellig ge praat.

Dinsdag 2-10-2018

Vandaag wilde we een route van 8 km gaan wandelen in het plaatsje Gorges niet ver van het huisje. De route werd gevormd door 28 caches welke verschillend waren verstopt. Helaas hebben we er 2 niet kunnen vinden maar uiteindelijk wisten we wel de bonus te vinden. Een leuke route door de omgeving hadden we. Nadat we deze gelopen hebben zijn we terug gegaan naar het huisje waar we wat gerust hadden van de wandeling en om 18.30 uur zijn we naar de verjaardag van Willy haar broer Jan geweest. Leuk om eens op een franse manier een verjaardag mee te maken. Om 21.00 uur waren we weer thuis en al snel ging een ieder naar bed omdat ze moe waren.

Woensdag 3-10-2018

We gaan naar huis, de vakantie zit er op. Na het ontbijt vertrekken we om 9.30 uur richting Nederland. 756 km voor de boeg. We tanken eerst onze auto nog vol in Carentan en dan de grote weg op en km maken. Onderweg stoppen we nog voor 2 caches, 1 in noordwest Frankrijk en 1 in zuidwest België. Nadat we 1 uur in de file hebben gestaan bij Antwerpen stoppen we net na Antwerpen om nog te eten waarna we de terugreis voort zetten. Om half negen zijn we dan thuis. Moe voldaan maar terug kijkend op een leuke, mooie vakantie.