Frankrijk 2018

Week 1

Donderdag 13-9-2018

Vandaag was de dag dat we vertrekken richting Frankrijk. Nadat we alles thuis hebben opgeruimd en afgesloten te hebben zijn we in onze auto op pad gegaan. We hadden ons zelf als doel gegeven dat we in 5 landen een cache wilde doen. Dus de eerste cache vonden we in Arcen. Even bij Bever in Venlo gestopt omdat we onze voorraad fuel moesten aanvullen. Gelukkig hoefde we maar 5 minuten te wachten voordat ze open waren. Vanuit Venlo gelijk Duitsland in en in Brugge werden we verrast door een grote adventkalender waar de eigenaar ook thuis was dus even een leuk geocache gebabbel gehad. Wat TB uit gewisseld en nu gaan we km maken. We gingen bij Swalmen weer de grens over en in Maastricht tankstation hebben we een koffie pauze gehad. Vandaar uit ben je zo in België en de eerste gedeelte ging voorspoedig. Het tweede stuk werden we vergezeld door een politie auto omdat hij vond dat we gevaarlijk reden. De discussie maar gemeden en de boete betaald zodat we verder konden. Om een kortere weg te bereiken voor ons doel zijn we een afkorting gaan maken in Luxemburg waar we de cache de snel gevonden hadden. Nu weer verder via wederom België (geen politie meer tegen gekomen J ) om daar de oudste cache van Europa te kunnen loggen. Dit was op een leuke plek met een leuk kistje. TB weer gewisseld en nu de laatste 80 km om onze boerencamping te gaan bezoeken. In het dorpje voor de camping nog 2 caches gedaan voordat we verder gingen. De dame van de camping sprak alleen Frans dus dat was wel even behelpen. Maar de camping zelf was netjes voor 1 dag. Tent staat er weer mooi bij en niet te veel uit gepakt omdat we morgen weer vroeg verder gaan. Het weer was vandaag grauw en geregeld regen en mist. Hoe verder we Frankrijk binnen reden werd het warmer. Het is nu 20.40 en zitten in het donker aan de koffie te wennen aan de temperatuur. Maar een jas hebben we nog niet J wel een vest.

Vrijdag 14-9-2018

Vandaag hadden we een lange reis dag voor de boeg dus wilde we eigenlijk vroeg opstaan. Dat hele vroege is er niet van gekomen maar toch waren we wel snel weg. Gelukkig was alles zo goed als droog. We hadden al snel de route  gevonden en de Km konden beginnen. Ik denk dat we van de 540 Km we ongeveer 200 op een autoweg hebben gereden en de rest allemaal door provinciale wegen. Zo vermeden we tol maar hebben we ook echt kunnen genieten van de omgeving. Zo hadden we dat niet beleefd vanuit de auto baan. Af en toe reed je achter op een tractor, maar dat mocht de pret niet drukken. Vandaag geen politie gezien en eigenlijk minimaal caches gevonden omdat de route ging her berekenen waardoor wat we uitgezocht hadden niet meer klopte. Af en toe gestopt voor een snel op gezochte cache en om wat te eten en te drinken.  Ook de auto had dorst gekregen waardoor we in Frankrijk nog snel getankt hebben. Was maar goed ook want in Zwitserland is het wel een stukje duurder. De douane tussen Frankrijk en Zwitserland stelt niets voor als je er uit wil terwijl er file stond om Frankrijk in te komen. Ben benieuwd hoe dat overmorgen zal zijn. Op de camping waren we ongeveer tegen zes uur en we hebben een mooi plekje gevonden en op het eerste gezicht is het een goede camping. Na dat e tent staat en de magen gevuld zijn gekeken wat we morgen gaan doen. Het wordt een rustig dagje. We gaan een kijkje nemen in Lausanne.

Zaterdag 15-9-2018

Vandaag hadden we een rustige dag. Eerst lekker genoten van een heerlijke douche. Dan weet je ook waarom je meer betaald J. Na het ontbijt gewacht dat ons brood klaar was en gelijk maar even een lunchpakket gemaakt. Vandaag staat er een city tripje voor de boeg. We gaan een dagje naar Lausanne. We hebben de auto bij een P+R geparkeerd en met de ticket voor de P+R konden we ook gelijk van de metro gebruik maken. Het was even puzzelen wat we moesten doen ook even gevraagd maar uiteindelijk zijn we er uit gekomen. We hadden besloten eerst naar het museum van het IOC te gaan wat aan het meer van Geneve ligt. Terwijl je de metro uit loopt zie je aan het plafon allemaal poppetjes hangen met de verschillende vlaggen van de landen. Erg leuk gedaan. We hebben eerst even langs het water gelopen voordat we bij het museum waren en we verbaasde ons eigenlijk van het heerlijke weer. Je had het gewoon warm. Het museum was schitterend. Leuk om te zien met wisselende beelden. Tevens kon je een aantal dingen fysiek doen. Ons middag eten hebben lekker aan het meer van Geneve gegeten en genoten van het uitzicht van de vele zeilbootjes die er voeren. We hebben ons min of meer van de waterkant afgesleurd omdat we ook de kathedraal en de oud stad wilde zien. Met de metro weer naar halverwege en toen begon de klim van de vele trappen naar de kathedraal toe. Wat me verbaasde was dat we dachten dat dit een katholieke kerk was maar dat het niet geheel klopte maar bij een rondleiding waar we voorbij liepen zei er iemand dat het een protestante kerk was. Dan klopt de indeling ook wel weer maar zo groot heb ik eigenlijk nog nooit een protestante kerk gezien. Een mooie ronde in de kerk gemaakt en vandaar uit via internet een leuke route gevonden door de oude stad. Deze hebben we niet geheel afgemaakt omdat we het wel een beetje gehad hadden. Met de metro terug en op de terug weg nog bij een supermarkt langs geweest en 2 caches gezocht. Ik moet zeggen dan kom je toch op plekken waar je anders nooit geweest zou zijn of niet echt opgevallen was terwijl ze wel mooi zijn. Nadat we lekker bij de pizzeria gegeten hebben zijn we terug naar de tent gegaan waar we de avond bezig geweest zijn met de caches in GSAK te loggen morgen voor te bereiden. En gewoon aan het genieten van het buiten zijn en dan in eens een uil (aan de contouren te zien) voorbij zien vliegen. Op naar de dag van morgen.

Zondag 16—2018

Vandaag hebben we rustig aan gedaan en eerst zo goed al de tent afgebroken voor het ontbijt dat een aantal dingen konden drogen. Dit is wat fijner met het inpakken. Van de camping uit waren we al snel op de doorgaande weg en reden we van stad naar stad. Super mooi langs het meer van Geneve. In Montreux zijn we gestopt omdat we op de foto wilde met Fredy Mercurie zijn standbeeld. Tevens was er dit weekend de rally van luxe en oude auto van Montreux. We hebben dus wat foto’s gemaakt van Ferrari en andere merken. Leuk om te zien wat een kale kak daar rond loopt. Weer verder met de route passeren we de Frans- Zwitserse grens en ook hier zie je dat gelijk aan de omgeving en de huizen. Iets minder netjes afgewerkt. In de toeristen steden proberen de Fransen het wel maar is niets in vergelijk met de Zwitsers. In het plaatsje Thonon-les-Bains start de  Route des Grandes Alpes. Al snel merkte we dat we in de bergen waren want de ene haarspeld bocht volgde de ander op. Ook de maximale snelheid hebben we vandaag niet kunnen halen was blij dat we gemiddeld tussen de 50 en 70 k rijden. Harder zou ik ook niet willen. Zeker niet op de stukken die smal waren. Echter wel kunnen genieten van de mooi uitzichten en hier en daar zijn we gestopt. Ongeveer 15 km van het startpunt was er de Gorges du Pont du Diable. Deze hebben we bezocht. Jammer dat de uitleg in het Frans was maar het was mooi te zien hoe de natuur in al die jaren zijn werk gedaan heeft. Terug in de auto maar eerst even wat gegeten, want dat waren we eigenlijk vergeten. We waren er ook al achter dat we met dit tempo, zoals wij deze route rijden,  we het eind doel niet gaan halen. Dus deze dan maar aangepast wat betekend dat we vaker zullen verkassen.  Maar dan wel rustig de gehele route kunnen doen en gewoon ergens kunnen stoppen om wat te bezichtigen. Zo hebben we ook op de top van de col de la Colombiere gestopt op 1630 meter hoogte. Het was leuk om al die namen van de wielrenners op de straat te zien. Op de top nog een cache gedaan en even naar een kruis gelopen en verder gereden. We hadden met ons zelf afgesproken dat we om 17:00 uur een camping gingen zoeken en dat hebben we dan ook gedaan. Zo belande we in het dorpje Saint Jean de Sixt, waar een camping was. Tent en camper staan apart dus dat is wel fijn, een nadeel is wel dat de tent mensen mega veel moeten lopen om naar de wc te moeten gaan maar dat mag de pret niet drukken. Na het eten bij de tent weer wat gezeten en alles bij gewerkt. We hebben stroom voor niets J dus snel maar wat dingen opgeladen. Zodat we er weer tegenaan kunnen.

Maandag 17-8-2018

Vandaag iets eerder op gestaan omdat we eigenlijk toch wat kilometers willen maken maar ook kunnen genieten van de natuur. Geluk was het weer ons goed gezind want met het ontbijt stond het zonnetje al aardig te schijnen en hebben we zo onze tent goed droog kunnen inpakken. Alles weer in het autootje gestouwd en op weg naar de eerste cache van vandaag in het dorpje waar wij geslapen hadden. Deze was snel gevonden en toen kon de rit echt beginnen. Als eerste vertrokken naar de Col des Aravis (1486 m). Dit was weer een behoorlijk klimnetje waar we niet echt hard naar boven gingen en ook niet echt de kilometers maakte maar wel mooi kunnen genieten van de natuur. Op de berg wat rond gekeken en een cache gevonden voordat we verder gingen. De afdeling was net zo als de heenreis de ene haarspeldbocht naar de ander volgde. Haalde geregeld fietsers in en wij werden geregeld ingehaald door motorrijders. Sommigen rijden echt als gekken. Het volgende uitzichtpunt was het Roselend stuwmeer waar we even de tijd name op te genieten en wat foto’s te maken. Een stuk verder kwamen we nog een stuwmeer van Tignes tegen. De Fransen hebben hier een dorp onder water laten stromen om zo voor het achterland energie te kunnen op wekken. Door de tunnels heen zagen we steeds glimpjes van dit stuwmeer maar zijn er niet echt bij gestopt. We gingen verder om de col de I’lseran te beklimmen Deze berg rit was makkelijker als de eerste omdat de wegen wat breder waren tot aan een groot skidorp (Val d`iser) en daarna kon je beter de weg zien en daardoor ook beter op het verkeer reageren. Vlak voor de top was er een schitterend uitzicht punt waar we echt rond gekeken hebben en op en top genoten hebben. Wat mooi en hoog. Bij de top begon het te regenen maar dat was een klein buitje. Hoe meer we naar onder gingen hoe mooier het weer werd. Het was al tegen 5 uur toen we de top verlieten en het werd hoog tijd om een camping te gaan zoeken. Maar eerst zijn we nog naar een oud historisch bergdorpje geweest. Namelijk Bonneval-sur-arc. Wat rond gelopen en wat foto’s gemaakt van de oude bouw stijl. Hierna snel door naar de camping in het plaatsje Lanslevillard. Het weer was aan het omslaan De toppen van de bergen waren niet meer zichtbaar door de wolken en er was veel wind. Even getwijfeld wat we gingen doen maar toch lekker gekookt en om 20 uur waren we aan het eten. Na de afwas kwamen we er achter dat er in het camping gebouw ook een verzamelruimte was. Aangezien het buiten te koud was hier lekker gaan zitten om alles bij te werken.

Dinsdag 18-9-2018

Vandaag lekker rustig aan gedaan. Lekker gedoucht en buiten in de zon kunnen ontbijten. Dat was wel lekker want vannacht was het fris geweest. We hadden  ook een kleine bui over ons heen gekregen maar daar hebben we niets van gemerkt. Het was zo schitterend weer dat we eerst de was gedaan hebben en deze in de zon hebben laten drogen.( Bij terugkomst op de camping was deze droog en konden we voor de regen binnen halen). Nadat de was gedaan was nog alles hergegroepeerd in de auto zodat we alles wat makkelijker kunnen terug vinden en op weg naar Italië. We zijn daar nu niet zo ver vandaan en het dorpje Susa wordt betiteld als een mooi en oud uitziend dorpje. De weg er naar toe was schitterend we gingen de col du Mont Cenis over en we hebben weer veel haarspeldbochten gehad. Het weer was schitterend dus we hadden mooie uitzichten en de zon verwarmde alles. Zo bereikte we snel Susa en hebben we genoten van het dorpje. Natuurlijk een paar caches gedaan maar ook genoten van de oude bouwstijlen en wel tig kerkjes gezien. 2 zijn we naar binnen gegaan om te bezichtigen en beide weer van een aparte stijl. Tegen half twee een Italiaans restaurantje binnen gelopen en gelijk maar besloten om ons avond maal nu maar te eten. Beide hebben we een lekkere pizza gegeten en als toetje een echte Italiaanse koffie. Ik moet zeggen die smaakte echt heerlijk. Nadat we nog door het winkelstraatje gelopen zijn hebben we de terug weg weer gestart. Deze zouden we benutten om op de route wat caches te gaan loggen. De eerste lag op de grens van Frankrijk en Italië. In een oude spoortunnel lag hij verstopt. Fijn dat je nu met google translate veel kan vertalen anders waren we hier niet uit gekomen. Er was nog een Multi ter plekken die we ook op gelost hadden maar de eindlocatie lag zo ver weg dat we besloten hebben deze niet te doen. Verder op de route bij het stuw meer lagen er ook nog een paar die we wilde doen. Jammer dat het weer echt aan het veranderen was. We reden nu op de col tussen de wolken en was het nodig dat we een vest aandeden. Maar het uitzicht was mooi. Bij het stuwmeer nog even gelopen voordat we terug naar de camping gingen. We zagen de lucht alleen maar donkerder worden en we hadden een flauw vermoede dat het een keer zou los barsten. Op de camping de auto geparkeerd was binnen gehaald en zelf maar snel in de auto gaan zitten want er kwam een onweersbui over die ongeveer 1 uur heeft aanhouden. We  hebben verschillen flitsen en donderslagen mogen aanschouwen en de tijd hebben we maar gebruikt om onze boterhammen te eten. Wel handig als je middags al warm gegeten had. Toen het droog was weer in het verzamelruimte gaan zitten waar we alles weer hebben bijgewerkt onder genot van wat lekkers.

Woensdag 19-9-2018

Vandaag gaan we weer naar een andere camping en terwijl de een douchte ging de andere de boel op ruimen. Zo konden we met het ontbijt de tent goed laten drogen. Alles dus weer droog op kunnen ruimen en dat is wel zo fijn. Tegen 11 uur vertrokken we van de camping en werd de route des grandes  Alpes voort gezet. De eerste bezichtiging was de duivelsbrug. Die 2 forten met elkaar in verbinden brachten en vroeger gebruikt werd als verdedigen voor vijanden. Wij zijn naar de brug gelopen en hebben 1 fort bezichtigd. Het klimpark wat er bij lag was buiten gebruik maar we kunnen ons voorstellen dat het in het hoogseizoen het hier aardig druk kan zijn. Tijdens deze trip ook de cache gevonden die hier verstop lag. We wilde nog naar een uitzichtpunt lopen alleen de franse 5 minuten interpreteren wij toch iets anders dus toch maar terug gegaan naar de auto om de route te vervolgen. Deze leiden ons naar de col du télégraphe.Hierop staat een fort op een berg die vroeger gebruikt werd als communicatie tussen Italie en Frankrijk. Het fort hebben we alleen van de weg gezien want er echt bij zijn we niet gekomen. Op e top van de Télégraphe hebben we een broodje gegeten op het terras en uiteindelijk in de schaduw gaan zitten omdat de zon lekker aan het branden was. Het was vandaag weer super weer. Op de toppen wel een vest aan gehad. De afdaling was goed te doen en ging vlotjes dat we dan ook snel aan de beklimming begonnen van de Col du Galibier. Dit was een steile klim waar we boven de boom grens uitkwamen en je dan net waant of je op mars bent alleen steen en mooie vergzichten. Geregeld zijn we gestopt om te kijken naar de omgeving hoe de weg verliep en om een cache te zoeken. Deze hebben we uiteindelijk niet gevonden omdat we die te gevaarlijk vonden liggen. Op een van deze plekken stond een Frans echtpaar en de vrouw had een bergmarmot gezien. Na even turen zagen wij ze ook en het waren er twee die dicht in de buurt van de weg hun hol had. Erg leuk om te zien. Op de col van de Galibier aangekomen even echt de top aan getikt en genoten van het uitzicht voordat we weer verder gingen. Het eerste gedeelte van de afdeling was weer even pittig qua bochten werk maar dat mocht de pret niet drukken. Het is alleen soms jammer dat je achter andere auto’s rijdt die echt langzaam rijden maar dat zal de plaatselijke bevolking ook wel van ons vinden. Halverwege de afdeling nog gestopt bij een kapel waar een cache lag. Deze kapel was gebouwd als nagedachtenis van een groep Italianen die daar gefusilleerd zijn tijdens de tweede wereld oorlog. De tijd begon al aardig op te schieten waardoor we verder reden en in de buurt van het dorpje Briancon hebben we een camping gevonden in Hameau Saint-Blaise. Bij het boeken van de camping kregen we te horen dat dit zijn laatste nacht was dan ging de camping sluiten voor dit jaar. We zijn dan ook benieuwd hoe het verder zal gaan J. (kunnen we komende weken nog wel campings vinden die open zijn?). Op de camping was het even zoeken naar een geschikte plek maar toch iets gevonden. Tent geplaatst en eenvoudig soep met brood gegeten en nu lekker aan het genieten van het buiten zitten met een kop koffie en het kaarsje aan en de dingen voor morgen voorbereiden.